Gemeente Soest

.

Inventarisatie panden in Soest

27 maart

De gemeente Soest werkt momenteel aan de realisatie van de `BAG'. Deze afkorting staat voor Basisregistratie Adressen Gebouwen en is een nieuwe wet die gemeenten verplicht stelt om hun gebouwgegevens op niveau te brengen en te houden. Deze gegevens worden landelijk geregistreerd, zodat straatnamen, huisnummers en gebouwen voor alle overheden inzichtelijk zijn.

Door de realisatie van de BAG krijgen lokale en landelijke overheden een vollediger overzicht in elkaars gegevens. Bovendien kunnen hulpverleningsinstanties door deze centrale en volledige registratie in geval van nood sneller te plaatse zijn.

Voor de waarborging van de compleetheid van de adressen en gebouwen in Soest vindt er van april tot en met november 2009 een zogenaamde verkenning plaats. Dit betekent dat het bedrijf GeoCensus in opdracht van de gemeente Soest locaties gaat nalopen om deze adresgegevens te toetsen. In totaal gaat het om 10.000 objecten, zowel woningen als bedrijven, waarvan de gegevens gecontroleerd gaan worden.

Het gaat hier om de inventarisatie van onder andere het aantal bouwlagen van panden, of het pand losstaand of aangebouwd is en of het gebouw een huisnummer heeft.

Bewoners en gebruikers van woningen en bedrijven kunnen mogelijk hinder ondervinden van deze werkzaamheden, vooral de woningen en bedrijven die vanaf de openbare weg moeilijk te zien zijn. Het kan zijn dat medewerkers van Geocensus particulier eigendom moeten betreden voor de inventarisatie van adressen of gebouwen. Zij hebben een brief van de gemeente bij zich waarmee zij zich op verzoek van bewoners kunnen identificeren.

Voor meer informatie kunnen bewoners contact opnemen met Vastgoed en GeoRegistraties van de gemeente Soest, telefoonnummer 035-609 36 41 of 035-609 36 58.