Minister Plasterk feliciteert 50000e leerling Reizende DNA-labs
27 mrt 2009
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Ronald Plasterk heeft
aan de 50.000e leerling die meedeed aan een Reizend DNA-lab een trofee
uitgereikt. Tijdens het biologiepracticum kreeg 4vwo-leerling Dilan
Aydin van het Gymnasium Haganum in Den Haag de trofee. Zij deed mee
aan het Wageningse DNA-lab âPrenataal onderzoek bij plantenâ.
De mobiele practica, waar scholieren de nieuwste kennis over DNA
kunnen opdoen, zijn een initiatief van de universiteiten van
Wageningen, Utrecht, Leiden, Nijmegen en Delft en het ministerie van
Onderwijs.
Dit schooljaar zullen de Reizende DNA-labs 786 klassen bezoeken en
zullen 16.500 leerlingen meedoen. Ongeveer één op zes leerlingen van
de bovenbouw havo/vwo krijgt ooit één van de labs in de klas.
Er zijn vijf verschillende DNA-labs, naast âPrenataal onderzoek bij
plantenâ zijn er DNA-labs over energiewinning uit afval,
kankeronderzoek, ziekten die ontstaan door verkeerde eiwitvouwing en
bioinformatica. Ieder DNA-lab behandelt een ander aspect van modern
DNA-onderzoek. Ze laten zien dat kennis van genen en de moleculen in
een cel een grote rol speelt in gebieden die voor iedereen belangrijk
zijn: voeding, gezondheid en milieu. In het begeleidende lesmateriaal
wordt uitgebreid stilgestaan bij de maatschappelijke aspecten van
DNA-onderzoek. In het DNA-lab âPrenataal onderzoek bij plantenâ
kruipen de leerlingen in de huid van een plantenveredelaar en
onderzoeken ze of een zaailing van een aardappel de juiste
genencombinatie heeft. De Reizende DNA-labs zijn een idee van
Wageningen Universiteit die al sinds 1999 âmobiele practicaâ naar
scholen brengt.
De Reizende DNA-labs zijn ontwikkeld door vijf genomics centres en
vijf universiteiten. De practica over DNA-onderzoek worden vanaf
januari 2006 kosteloos aangeboden aan schoolklassen in de bovenbouw
van de havo/vwo. In de DNA-labs kunnen leerlingen zelf aan de slag
gaan met de nieuwste technieken en actuele onderwerpen binnen het
hedendaagse DNA- en genenonderzoek. Studenten van deelnemende
universiteiten begeleiden de leerlingen tijdens twee uur durende
practica. Docenten kunnen zelf het practicum inleiden en nabespreken
met een bijbehorend lespakket.
Komend schooljaar gaan de DNA-labs het land weer in. Ook zal dan een
zesde lab, over forensisch DNA-onderzoek, van start gaan. De komende
jaren wordt geïnvesteerd in de integratie van DNA-onderzoek in het
onderwijs, in opleiding van docenten en in opleidingen voor didactiek
aan de universiteiten.
Wageningen Universiteit en Researchcentrum