VU medisch centrum

Ontslagbrief niet genoeg

Huisarts waardeert telefoontje-na-overlijden

26 maart 2009

"Als een patiënt in het ziekenhuis overlijdt, zoekt de familie vaak snel contact met de huisarts", vertelt Katja Kooymans. "Het is dan natuurlijk erg pijnlijk als deze nog van niets weet." Sinds enkele jaren heeft VUmc een protocol dat voorschrijft dat de arts die de dood vaststelt, binnen 24 uur de huisarts informeert, liefst telefonisch, maar als dat niet lukt per fax. Niet alleen uit respect voor de nabestaanden is dat belangrijk, maar ook omdat de huisarts vaak het beste kan beoordelen of opvang of begeleiding nodig is.

De afgelopen twee jaar heeft Katja Kooymans, medewerker van het Instituut Ondersteuning Patiëntenzorg (IOP), uitgezocht in hoeverre het protocol wordt nageleefd. "Wij kregen in het verleden veel kritiek van huisartsen over slechte communicatie rondom het overlijden van patiënten. Een ontslagbrief is echt niet genoeg, want die komt vaak te laat. Dit protocol moest verbetering brengen."

Kooymans ging na of huisartsen waren gebeld, door naderhand zelf contact te zoeken met huisartsen van overledenen. Ze deed dat steekproefsgewijs steeds een week lang, een aantal malen per jaar. In 2007 gaf iets meer dan de helft van de artsen aan dat ze volgens het protocol op de hoogte waren gebracht, dus telefonisch, binnen 24 uur na overlijden. Was een arts te laat of niet ingelicht, dan koppelde Kooymans dit terug naar het betreffende afdelingshoofd.

In 15% van de gevallen kon Kooymans niet achterhalen hoe het was gegaan, omdat de betreffende huisarts niet bekend was of niet te bereiken. Kooymans: "Het was natuurlijk een groot voordeel dat ik afdelingshoofden direct kon attenderen op het protocol. Ook al vindt men dat niet altijd leuk, het heeft er wel toe geleid dat de uitkomsten in 2008 veel beter waren. Van de artsen die ik toen heb benaderd, was 80% op tijd telefonisch geïnformeerd. Maar ik heb tijdens mijn onderzoek zelf ook gemerkt hoe moeilijk het soms is om huisartsen te bereiken. Dat percentage was in 2008 zelfs hoger dan in 2007."

In het HASVU, de overleggroep van VUmc en huisartsen uit de regio, is het bereikbaarheidsprobleem aan de orde gesteld. Kooymans gaat intussen door met peilingen. "Als we weten waarom het in bepaalde gevallen niet lukt om de huisarts te bereiken, kunnen we daar gericht iets aan doen. We willen uiteindelijk zo dicht mogelijk bij die 100% komen." In ieder geval waren de huisartsen in het HASVU erg positief over de aanpak van VUmc en het toe nu toe behaalde resultaat.

Marianne Meijerink
bron: Tracer