Senternovem
25-03-2009 | Californië bereidt nieuwe regelgeving voor
De staat Californië is eerder deze maand een consultatie gestart over
de Low Carbon Fuel Standard (LCFS) wetgeving die beoogt de
broeikasgasemissies van transportbrandstoffen terug te brengen.
Het doel is een reductie van 10% in 2020 t.o.v. referentiejaar 2010,
overeenkomend met een reductie van ongeveer 16 Mton CO2,eq in 2020.
Biobrandstoffen zullen naar verwachting een belangrijke rol spelen in
het bereiken van dit doel, maar er wordt nadrukkelijk ook gedacht aan
andere brandstoffen met weinig of geen broeikasgasemissies, zoals
elektriciteit en waterstof.
Op de LCFS website van de Air Resources Board is een uitnodiging van
de publieke hoorzitting incl. een samenvatting van de LCFS te vinden
(Daarnaast bevat de website twee rapporten met uitgebreide
beschrijvingen van de beoogde LCFS ('hoofdrapport van 322 pagina's
plus 384 pagina's Appendix). Appendix A bevat de voorgestelde
wettekst. Daarnaast zijn op de boven genoemde website veel details te
vinden over bijvoorbeeld de berekeningen van broeikasgasemissies incl.
de gebruikte modellen, de geschiedenis van de LCFS en een grote
hoeveelheid achtergrondinformatie.
Voor het berekenen van de broeikasgasemissies gebruikt men in
Californië een variant van het GREET model. In Californië heeft men
daarnaast standaardwaarden voor indirecte verandering van landgebruik
(in het engels: 'indirect land use change') vastgesteld, uitgaande van
een economisch model, het Global Trade Analysis Project (GTAP). Het
GTAP model evalueert de veranderingen in landgebruik die samenhangen
met de teelt van grondstoffen voor biobrandstofproductie. Uit deze
evaluatie volgt een schatting van de effecten op broeikasgasemissie
van veranderingen in landgebruik. Tot dusver zijn deze waarden alleen
vastgesteld voor ethanol uit maïs en voor ethanol uit suikerriet,
andere waarden worden op een later moment aan de tabel met GREET en
GTAP resultaten toegevoegd.
Verder maakt de LCFS gebruik van een zogeheten 'Energy Economy Ratio
(EER)' die bepaald hoe de efficiency van een brandstof en voertuigtype
zich verhoudt tot de referenties benzine-benzineauto (personenvervoer)
en diesel-vrachtwagen (vrachtvervoer). Voor elektrische auto's is deze
factor 3 resp. 2,7, hetgeen inhoudt dat elektrische auto's een factor
3 of 2,7 meer kilometers rijden per MJ aan brandstof i.v.t.
benzineauto's op benzine of vrachtverkeer op diesel.
De LCFS stelt geen andere duurzaamheidscriteria aan biobrandstoffen
dan een gemiddelde emissiereductie van broeikasgassen. Iedere
biobrandstof mag dus worden gebruikt om de LCFS doelstelling te helpen
realiseren. Echter, duurzaameidscriteria worden wel geëvalueerd en in
december 2009 komt er een plan om deze in de LCFS op te nemen, hetgeen
dan per eind 2011 zou moeten zijn gebeurd.
Tot 22 april kunnen reacties op de beoogde wetgeving worden gegeven.