Zwaarste drukvat van België gekanteld

26/03/2009 17:40

Geldof Metaalconstructie nv

Willebroek/Harelbeke - Gisteren werden de eerste delen van het zwaarste drukvat, een vacuümtoren, ooit in België gemaakt, gekanteld op de terreinen van G&G International in Willebroek, een zusteronderneming van Geldof Metaalconstructie. Voor deze gigantische operatie werden maar liefst 4 telescoopkranen ingezet. Vandaag ging men verder met het kantelen.

Met zijn 61 meter hoogte en 16 meter doorsnede weegt de vacuümtoren van Belgische makelij maar liefst 1.230 ton. "Drukvaten van dergelijke omvang worden niet in één stuk gebouwd, maar in verticale subsecties", vertelt Xavier Mestdag, transportingenieur bij Geldof. "Dit drukvat hebben we gefabriceerd in 4 onderdelen: cilindervormige secties tot 22 meter hoog en 430 ton zwaar." Voor de assemblage en het transport moesten de secties echter gedraaid worden, alvorens ze finaal samen te bouwen.

Hoogtepunt

Op woensdag 25 maart om 8 uur 's ochtends werden de eerste subsecties gekanteld aan de ateliers van G&G International in Willebroek. De onderdelen werden eerst met een modulair transportplatform uit de werkplaats gereden. Buiten stonden 4 telescoopkranen klaar om sectie per sectie te kantelen. 2 Kranen tilden ieder onderdeel op en 2 andere trokken ze onderuit.

"Ook deze kanteloperatie is een unicum voor België", gaat Xavier Mestdag verder. "De 4 kranen werken perfect synchroon samen. Het is een ongelooflijk spektakel."

Richting VS

Na een uurtje was de eerste kanteloperatie afgelopen en werd de subsectie terug in het atelier gereden voor verdere assemblage. In de namiddag werd een tweede sectie gedraaid, vandaag kwamen ook de derde en de vierde aan bod.

Na de assemblage te Willebroek volgt er nog een waterdruktest (7.300 ton) en dan gaat het immense drukvat richting Verenigde Staten, via de haven van Antwerpen.

De uiteindelijke bestemming van België's grootste drukvat is Port Arthur, een raffinaderij in de Amerikaanse staat Texas. Daar zal het gebruikt worden in het destillatieproces van ruwe aardolie.

Meer info: Eva Verhamme

Marketing Department

056/73 21 15

eva.verhamme@geldof.be

Meer informatie over G&G International of zusterfirma Geldof Metaalconstructie, vindt u op de website www.ggi.be of www.geldof.be.

G&G International nv

G&G INTERNATIONAL, gevestigd in België, ontwerpt en construeert grote, zware drukvaten zoals kolommen (volledig aangekleed), reactoren (DCC/FCC, HDS, PE, PP,-), regeneratoren, cokes-drums, separatoren, slug catchers, cyclonen,- opslagtanks, bullets, sferen, cryogene tanks, enz. GGI construeert ten dienste van de chemische en petrochemische industrie, de procesindustrie, raffinaderijen en EPC-bedrijven.

GGI biedt zijn klanten een totaal dienstenpakket aan, gaande van ontwerp over constructie tot transport en installatie. Haar 170.000 m² grote infrastructuur is volledig uitgebouwd voor het verwerken van verschillende types koolstofstaal, roestvrij staal, 3,5 en 9% Ni en bekleed staal tot een dikte van 150 mm. Via een eigen RoRo-kade kan GGI vaten tot 2.000 ton, met een diameter van 18 m en een lengte van 130 m, in een stuk laden, om ze dan via het zeekanaal wereldwijd te verschepen.

GGI construeert volgens ASME, A.D.-Merkblättern, CODAP, EN13445, PD5500 en RToD, in overeenstemming met ISO 9001-2000. Code Stamps en certificaten ter beschikking zijn ASME U, U2 en S, HPO, PED, SQL, enz.

GGI is een zusterfirma van GELDOF Metaalconstructie NV, vermaard om haar bulkopslag en transportinstallaties.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel