FrieslandCampina
Goede prestatie FrieslandCampina in moeilijk zuiveljaar
Amersfoort, Nederland26 maart 2009
Geografische spreiding, brede pakket toegevoegde waarde producten en
merken bewijzen hun meerwaarde
Koninklijke FrieslandCampina N.V. heeft, gezien de
marktomstandigheden, in 2008 goed gepresteerd. De nieuwe onderneming,
ontstaan door de fusie van Friesland Foods en Campina, betaalt de
leden-melkveehouders over 2008 een melkprijs van 36,37 euro per 100
kilo boerderijmelk (excl. BTW), een stijging van 4,4 procent ten
opzichte van 2007. De netto-omzet steeg met 446 miljoen euro tot 9,5
miljard euro. De winst over 2008 kwam uit op 135 miljoen euro. De
geografische spreiding, het brede pakket toegevoegde waarde producten
en merken bewezen hun meerwaarde. Commodities (melkpoeder, boter en
een deel van het kaasassortiment) hadden het juist erg moeilijk. De
wereldwijde recessie heeft een negatief effect op de
prijsontwikkeling. FrieslandCampina neemt daarom aanvullende
maatregelen op het gebied van investeringen, kostenbeheersing en
productie-efficiency.
Hoofdpunten 2008
o Melkprijs voor leden-melkveehouders stijgt naar 36,37 euro per 100
kg boerderijmelk (excl. BTW). Garantieprijs 35,89 euro,
prestatietoeslag 0,48 euro (excl. BTW; bij 4,41 procent vet en 3,47
procent eiwit);
o Goede prestaties met producten met toegevoegde waarde in de
business groups Consumer Products Western Europe, Consumer Products
International en Ingredients;
o Tegenvallende resultaten in de business groups Cheese & Butter door
lagere verkoopprijzen voor commodities zoals kaas en boter door
onevenwichtigheid in vraag en aanbod;
o Winst 135 miljoen euro, een daling met 121 miljoen euro (de
winstcijfers van 2008 en 2007 zijn door verschillende
berekeningsmethodes van de melkprijs niet volledig met elkaar te
vergelijken)
o Netto-omzet groeit met 5 procent (446 miljoen euro) naar 9,5
miljard euro door prijsstijgingen en effect van acquisitie Satro;
o Kasstroom uit operationele activiteiten stijgt tot 315 miljoen euro
(+81 miljoen euro);
o Solvabiliteit 30,0 procent (2007: 32,8 procent);
o 25 miljoen euro (0,29 euro per 100 kilogram melk) wordt
gereserveerd op naam van de leden-melkveehouders in de vorm van
ledenobligaties vast;
o 71 miljoen euro wordt toegevoegd aan de algemene reserve.
Merken bewijzen meerwaarde
Cees 't Hart, CEO van Koninklijke FrieslandCampina N.V.: "Onze
geografische spreiding, ons brede pakket van toegevoegde waarde
producten en onze merken bewijzen hun meerwaarde, waardoor we in het
moeilijke jaar 2008 onze leden-melkveehouders toch een goede melkprijs
kunnen betalen. De wereldwijde economische recessie zal gevolgen
hebben op de prijsontwikkeling in de markt, ons resultaat en dus op de
melkprijs voor de leden-melkveehouders in 2009. Daarom moeten we dit
jaar extra inzetten op kostenbesparingen, investeringsbeperkingen en
productie-efficiency. De huidige economische situatie biedt ook
kansen, juist omdat we net gefuseerd zijn. Onze gebundelde
innovatiekracht en de melkexpertise van onze medewerkers moet ons in
staat stellen op de juiste wijze op de wensen van klanten en
consumenten in te spelen. Dat geldt zowel op het gebied van
consumentenproducten, als voor zuivelingrediënten."
Financiële prestaties
Marktomstandigheden - Door het hoge prijsniveau van zuivelproducten
was er in de eerste helft van 2008 sprake van vraaguitval van
consumenten in met name Azië en Afrika. Daarnaast nam de vraag af als
gevolg van het gebruik van alternatieven voor zuivelgrondstoffen bij
afnemers. In combinatie met een geleidelijke toename van de
wereldwijde melkproductie leidde dit tot onevenwichtigheid tussen
productie en vraag. Hierdoor ontstond wereldwijd voorraadvorming. Als
gevolg hiervan kwamen de prijzen voor melkpoeder, weipoeder, boter en
kaas onder druk te staan. Ook de lage koers van de dollar maakte de
concurrentie op de wereldmarkt lastig voor eurolanden. Gedurende het
verslagjaar daalden de opbrengstprijzen voor kaas, boter en melkpoeder
steeds verder met als gevolg dat ook de opbrengstprijzen voor dagverse
en langhoudbare zuivel geleidelijk onder druk kwamen te staan. In Azië
en Afrika herstelden de marges zich in de tweede helft van het jaar
als gevolg van de dalende inkoopkosten van melk, melkpoeder en boter.
De kredietcrisis en als gevolg daarvan de snel verslechterende
economische ontwikkelingen, hadden in 2008 nog beperkt invloed op de
omzetontwikkeling en het resultaat. In de laatste maanden van het jaar
werd zichtbaar dat handelspartijen voorzichtiger werden met het
plaatsen van orders. In combinatie met het ruime aanbod van
zuivelproducten als gevolg van de toename van de wereldwijde
melkproductie, heeft dit een prijsdrukkend effect gehad.
Netto-omzet - De netto-omzet is ten opzichte van 2007 (9,0 miljard
euro) met 446 miljoen euro gestegen tot 9,5 miljard euro. Alle vier de
business groups droegen hier aan bij. De toename van de omzet bedroeg
bij de business group Consumer Products International 9 procent, bij
Ingredients 7 procent, bij Cheese & Butter 3 procent en bij Consumer
Products Western Europe bleef de omzetstijging beperkt tot 1 procent.
Melkprijs - De melkprijs voor 2008 komt uit op 36,37 euro (exclusief
BTW) per 100 kilogram melk (bij 4,41 procent vet en 3,47 procent
eiwit). De garantieprijs over 2008 is 35,89 euro (exclusief BTW). De
prestatietoeslag bedraagt 0,48 euro per 100 kilogram melk. Daarnaast
wordt 0,29 euro per 100 kg gereserveerd op naam. De melkprijs over
2007 bedroeg 34,85 euro (exclusief BTW). Deze melkprijs is gebaseerd
op de gemiddelde melkprijzen van Friesland Foods en Campina in 2007,
die via verschillende methodes zijn bepaald.
Winst - De winst over 2008 is 135 miljoen euro. Dit is 121 miljoen
euro lager dan de winst in 2007 (256 miljoen euro). De winstcijfers
van 2008 en 2007 zijn door verschillende berekeningsmethodes van de
melkprijs niet volledig met elkaar te vergelijken. De belangrijkste
reden voor de afname van de winst is de forse druk op de marges van de
commodities zoals kaas, boter en melkpoeder. Producten met toegevoegde
waarde deden het beter; dit blijkt uit de resultaten van de business
groups Consumer Products Western Europe, Consumer Products
International en Ingredients.
Bedrijfsresultaat - Het bedrijfsresultaat van FrieslandCampina in 2008
komt uit op 248 miljoen euro (2007: 373 miljoen euro). De kosten van
grond- en hulpstoffen en handelsgoederen bedroegen in 2008 6,4 miljard
euro. (2007: 6,0 miljard euro). In 2008 is circa 11,4 miljard kilogram
melk verwerkt waarvan 8,6 miljard kilogram afkomstig was van de
leden-melkveehouders uit Nederland, Duitsland en België. In 2007 was
dit 11,7 miljard kilogram in totaal en 8,7 miljard kilogram van de
leden-melkveehouders.
De personeelskosten bedroegen in 2008 796 miljoen euro. In 2007 ging
het om 776 miljoen euro. Het aantal medewerkers was in 2008 20.568
(2007: 20.774). De externe kosten voor de fusie bedroegen 28 miljoen
euro. Deze kosten betreffen vooral juridische ondersteuningskosten in
verband met het mededingingstraject bij de Europese Commissie en
advieskosten. De belastinglast daalde fors tot 15 miljoen euro (2007:
68 miljoen euro). De voornaamste oorzaken hiervan zijn de lagere
resultaten in enkele landen en het activeren van compensabele
verliezen.
Kasstroom - De kasstroom uit operationele activiteiten is met 81
miljoen euro toegenomen tot 315 miljoen euro (234 miljoen euro in
2007). Dit is het gevolg van de verbetering van het werkkapitaal. In
2007 was sprake van een stijging van het werkkapitaal. Aan deze
ongewenste ontwikkeling is in 2008 veel aandacht besteed, wat
duidelijk vruchten heeft afgeworpen. Door de speciale
werkkapitaal-reductieprogramma's zijn de voorraden gedaald in volume.
De waarde van de voorraad is eveneens gedaald als gevolg van dalende
prijzen. Ook de daling van de post debiteuren heeft bijgedragen aan de
verbetering van het werkkapitaal. De investeringen in grond, gebouwen,
installaties en immateriële activa bedroegen 240 miljoen euro (2007:
304 miljoen euro).
Groepsvermogen - Het groepsvermogen bedroeg eind 2008 1,5 miljard euro
(2007: 1,7 miljard euro). In 2008 heeft het proces van de intrekking
van de certificaten van aandelen B van Friesland Foods plaats
gevonden. 71 procent van deze certificaten van aandelen B zijn omgezet
in ledenobligaties-vrij, die behoren tot het groepsvermogen van
FrieslandCampina. Het overige deel van de waarde van de certificaten
van aandelen B is in contanten uitbetaald. Ook is in 2008 78 miljoen
euro aan dividend over het jaar 2007 uitgekeerd.
Het groepsvermogen nam toe door de reservering van 71 miljoen euro uit
de winst van 2008. Daarnaast is 25 miljoen euro gereserveerd op naam
van de leden-melkveehouders in de vorm van ledenobligaties-vast.
Tevens heeft de onderneming obligaties ter waarde van 475 miljoen euro
uitgegeven aan Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A.
Solvabiliteit - De solvabiliteit (groepsvermogen als percentage van
het balanstotaal) was 30,0 procent (2007: 32,8 procent). De
nettoschuld bedraagt in 2008 1.494 miljoen euro (2007: 1.343 miljoen
euro). De nettoschuld is onder meer toegenomen door de betaling in
contanten in het kader van de intrekking van de certificaten van
aandelen B. Aan de normen van financiers, uitgedrukt in financiële
kengetallen, wordt voldaan.
Reservering - Aan de algemene reserve van de vennootschap is 71
miljoen euro toegevoegd. 25 miljoen euro wordt gereserveerd op naam
van de leden-melkveehouders in de vorm van ledenobligaties-vast (0,29
euro per honderd kilogram melk). De totale toevoeging aan het eigen
vermogen is daarmee 96 miljoen euro.
Prestaties per business group
FrieslandCampina heeft haar commerciële activiteiten ondergebracht in
vier business groups: Consumer Products Western Europe, Consumer
Products International, Cheese & Butter en Ingredients. Het
assortiment bestaat uit melk, baby- en kindervoeding, zuiveldranken,
yoghurts, desserts, kaas, boter, room, melkpoeder, ingrediënten uit
zuivel, vruchtensappen en vruchtendranken.
Consumer Products Western Europe - Deze business group (omzet 2008:
3,0 miljard euro) presteerde fors beter dan in 2007. Het
bedrijfsresultaat bedroeg 181 miljoen euro. Een belangrijke focus is
het health & wellness segment. Deze focus leidde in Nederland tot een
stijgende omzet voor Campina Optimel, Campina Vifit en Goedemorgen!
Dagverse producten zoals melk, yoghurt en vla hadden het moeilijk
omdat de supermarkten zich meer richten op huismerken; niettemin werd
Campina in 2008 voor de zevende maal op rij het grootste merk in de
Nederlandse supermarkt. Appelsientje wist haar positie als marktleider
vast te houden evenals Chocomel/CéCémel.
In Duitsland verbeterden de resultaten aanzienlijk door de focus op
zuivelproducten met toegevoegde waarde. Landliebe werd met succes
opnieuw gepositioneerd. Campina Optiwell Control had het moeilijk,
maar de desserts onder het merk Campina Puddis hadden een prima jaar.
In de professionele markt was er sprake van groeiende concurrentie,
maar het merk Debic versterkte zijn toonaangevende voortrekkersrol als
het vertrouwensmerk voor de Europese foodservice-markt.
De omzet van Consumer Products International was in 2008 2,5 miljard
euro. Het bedrijfsresultaat bedroeg 166 miljoen euro. Het resultaat
was minder goed dan in 2007. Belangrijke oorzaken hiervan waren de
ontwikkelingen in de eerste helft van 2008. Hoge grondstofprijzen
konden slechts geleidelijk of gedeeltelijk worden doorvertaald in de
verkoopprijzen. In de tweede helft van 2008 verbeterde deze situatie.
In Nigeria werd een groei van het volume gerealiseerd en steeg het
aandeel van Peak opnieuw. In Vietnam steeg de omzet van de merken
Dutch Lady en Friso en groeide het marktaandeel verder. In Thailand
wist Foremost het marktaandeel te vergroten en verbeterde de
marktpositie van Betagen. In Maleisië was weliswaar sprake van een
krimpende zuivelmarkt, maar de onderneming wist er haar marktaandeel
te verhogen. In Rusland nam zowel omzet als volume toe en werd het
marktaandeel vergroot. Ook krijgt het segment health & wellness er
steeds meer aandacht. Op de zeer concurrerende Griekse markt steeg de
omzet en groeide het marktaandeel.
Voor de business group Cheese & Butter was 2008 een lastig jaar. De
omzet bedroeg 2,5 miljard euro. Het bedrijfsresultaat was 77 miljoen
euro negatief en daarmee minder goed dan in 2007. De belangrijkste
reden hiervoor is gedurende het gehele jaar een steeds verdergaande
daling van de verkoopprijzen van kaas en boter als gevolg van het
grote aanbod in Europa.
De natuurgerijpte Goudse kaas deed het voor het grootste deel van het
jaar goed. Bij de foliekaas was er duidelijk sprake van prijsdalingen
als gevolg van een afnemende vraag en een stijgend aanbod. Hoewel de
trend van prijsdalingen ook geldt voor producten met toegevoegde
waarde heeft Milner zowel afzet als marktpositie verbeterd. In de
botermarkt was er sprake van prijsdalingen, vooral in de tweede helft
van het jaar.
De omzet van Ingredients was in 2008 1,4 miljard euro. Het
bedrijfsresultaat was 69 miljoen euro. De resultaten zijn minder goed
dan in 2007. Dit heeft vooral te maken met de lage opbrengstprijzen
van melkpoeder.
FrieslandCampina Domo realiseerde een duidelijke groei in de omzet.
Deze verbetering kwam tot stand door het op de markt brengen van
nieuwe producten en concepten. De volumegroei in specialties zette
zich door doordat steeds meer functionele producten, zoals Vivinal
GOS, worden gebruikt in kindervoeding. De marges voor
standaardproducten stonden onder druk.
FrieslandCampina Kievit, specialist in encapsulatietechnologie, wist
ondanks stijgende inkoopprijzen en een stagnerende afzet het goede
resultaat van 2007 vast te houden. FrieslandCampina DMV had een
moeilijk jaar. In de eerste helft van 2008 lagen de prijzen van
basiszuivelproducten nog op een hoog niveau en dat zorgde voor een
aanzienlijke vraaguitval omdat afnemers zochten naar goedkopere
alternatieven. FrieslandCampina Dairy Feed, FrieslandCampina Creamy
Creation en de joint-venture DMV-Fonterra Excipients deden het goed in
2008.
Vooruitzichten 2009
De huidige economische ontwikkelingen zorgen voor een grote mate van
onzekerheid bij het bedrijfsleven en consumenten. Het gebrek aan
vertrouwen, dat als gevolg van de kredietcrisis is ontstaan, heeft in
veel landen geleid tot een recessie. De opbrengstprijzen van vooral de
standaardzuivelproducten (commodities) staan wereldwijd onder druk met
name als gevolg van terughoudendheid van de vraag bij afnemers. De
ontwikkelingen op korte en middellange termijn zijn zeer moeilijk in
te schatten. Inmiddels zijn voor 2009 aanvullende maatregelen genomen
op het gebied van investeringsbeperkingen, kostenbeheersing en
productie-efficiency. Over de resultaatverwachting voor 2009 wordt
geen uitspraak gedaan.
FrieslandCampina kerncijfers (PDF)
Zie het origineel