Vrije Universiteit Amsterdam
Binnen- of buitenkant? Wat christenmensen kenmerkt
* Startdatum: 26-03-2009
* Tijd: 15.45
* Locatie: Aula
* Titel: Binnen- of buitenkant? Wat christenmensen kenmerkt. Het
menselijk gezicht van artikel 29 van de Nederlandse
Geloofsbelijdenis in de 'notae christianorum' als ecclesiologisch
accent tussen de 1ste en 21ste eeuw
* Plaats: Aula
* Spreker: prof.dr. E.A. de Boer
* Onderdeel: Faculteit der Godgeleerdheid
* Wetenschapsgebied: Theologie en wijsbegeerte
* Evenementtype: Oratie
In het Calvijn-jaar 2009 en bij de leerstoel Geschiedenis van de
Reformatie zou je de vraag haast anders formuleren: wat kenmerkt een
calvinist als christen?, zegt prof.dr. E.A. de Boer in zijn oratie
'Binnen- of buitenkant? Wat christenmensen kenmerkt'. Toch hebben
gereformeerde kerken en christenen steeds gezegd: een kerklid herkent
`aan de merktekens van de christenen'.
Over die kenmerken gaat een intrigerend stukje van een document dat we
het zelfbeeld van gereformeerden kunnen noemen. De Nederlandse
geloofsbelijdenis (1562), oorspronkelijk aan de overheid geadresseerd,
doet tot op vandaag dienst om het zelfverstaan van kerken en haar
leden uit te drukken. Maar het publiek waaraan dat zelfbeeld getoond
werd, kon als christelijke overheid de taal verstaan. Moet zo'n
zelfbeeld herschreven worden nu het publiek gewijzigd is vraagt prof.
De Boer zich af.
De Boer gaat terug naar de oorsprong van de naam christen. Nieuwe
Testament en vroegchristelijke documenten schetsen een beeld van een
bevolkingsgroep die opviel door levensstijl en boodschap. De naam
`christen' werd hen door buitenstaanders gegeven en zelf gaven zij er
inhoud aan. In de tijd van geloofsvervolging tot Constantijn
veranderde de ander van vijand in vriend.
Het godsdienstconflict dat tot reformatie leidde stelde de vraag naar
de kerk centraal en in die context de identiteit van de christen. De
Boer kijkt terug op Calvijn en Heinrich Bullinger, op de Franse en de
Nederlandse geloofsbelijdenis. Daarna kijkt hij vooruit hoe Jean
Taffin werk maakt van die kenmerken als protestanten opnieuw asiel
zoeken. Worden die kenmerken allengs tot navelstaren, een zelfopgelegd
zelfbeeld waaraan moeilijk voldaan wordt?
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam