VUmc wint prijzen met poster over Patientervaring.nl
26 maart 2009
De Overall Best Poster Award en de Best Poster Award (Patient engagement), die prijzen sleepte het VU medisch centrum vorige week tijdens het Forum on Quality and Safety in Health Care in Berlijn in de wacht.
De poster getiteld 'Improving quality of health care by focusing on patient's experience' beschrijft wat de toepassing van het digitale feedbacksysteem Patientervaring.nl de kinderafdeling van dit ziekenhuis opleverde. Hoe dit systeem in de praktijk is geïmplementeerd en welke lessen het team ondertussen heeft geleerd.
Dit verbeterinstrument waarmee de mening van patiënt kan worden gemeten, is door het CBO ontwikkeld. Het zorgt voor actuele en bruikbare gegevens, die al in een groot aantal instellingen hebben geleid tot zichtbare verbeteringen.
De jury van dit BMJ-event bestempelde de poster van Vumc tot de beste van de 400 gepresenteerde posters. Redenen voor het in de wacht slepen van de tweede genoemde prijs waren:
* de jury hechtte er veel belang aan dat er naar de ervaringen van patiënten werd gevraagd
* het feit dat er dankzij de uitkomsten van Patientervaring.nl heel snel verbeteracties worden uitgevoerd
Van 17 tot 20 maart vond in Berlijn het Internationale Forum over kwaliteit en veiligheid 2009 plaats. Middels dit jaarlijkse congres willen de initiatiefnemers het beleid rondom kwaliteitzorg en zorginnovatie ondersteunen en (opnieuw) in gang zetten.
Het congres is een initiatief van het Institute for Healthcare Improvement (IHI) en de BMJGroup. Voorheen stond het evenement bekend onder de naam European Forum on Quality Improvement in Health Care.
Het staat open voor medici, verpleegkundigen, managers en andere professionals, leidinggevenden en beleidsmakers in de zorg, onderzoekers, patiënten en vertegenwoordigers van patiëntenorganisaties.
bron: www.cbo.nl