Ingezonden persbericht


Dokkum, 26 maart 2009

P E R S B E R I C H T

Verbouwing resulteert in hoger rendement

De synergie van architectuur en topdesign

Drie jaar lang zocht ondernemer Freddie Woudstra naar een architect die zijn schoenmodezaak in Dokkum persoonlijk en uniek kon maken. Na een reeks van schetsen kwam hij tot de conclusie dat een (binnenhuis)architect alléén zijn ideaal niet verwezenlijken kon. Om zijn zaak vanuit een corporate identity de gedroomde uitstraling te geven, besloot hij naast een architect een gespecialiseerde designer in te zetten. In een synergetische samenwerking hebben architect en interieurontwerper de schoenmodezaak volledig gerestyled. En met resultaat, de omzet is ondanks de huidige economische malaise na de verbouwing structureel met 40 procent gestegen.

Uitgangspunt was om het assortiment modieuze kwaliteitsschoenen te gaan presenteren in een mondiale entourage. Een reeks van architecten kwam langs en er werden diverse schetsen gemaakt. Geen van alle beantwoordde echter aan de hoge verwachtingen van Woudstra. ,,Ik wilde echt de grens opzoeken en de schetsen waren het steeds nét niet.'' Omdat hij er met zijn verbouwingsplannen niet uit kwam, besloot hij te rade te gaan bij een collega-ondernemer uit Dokkum, de ervaren interieurdesigner Frank van Dijk van Ontwerpbureau By Frank. Van Dijk besloot de concept schetsen van het Dokkumer architectenbureau Adema Architecten voor een theatrale pui en nieuw interieur op te pakken, en bouwde daar complementair op voort, tot grote tevredenheid van de opdrachtgever. ,,Van Dijk heeft mijn gevoel voor schoonheid uit mij weten te halen en dat vertaald in een schitterende winkel. Het uitzonderlijke resultaat weerspiegelt de filosofie van mijn zaak: genieten van het leven door schoonheid en kwaliteit.''

Loslaten

Voor architect Silvester Adema betekende de samenwerking met een uitgesproken ontwerper dat hij een stuk autonomie inleverde. Desondanks verliep de samenwerking met de ontwerper meteen goed; er bleek veel waardering voor elkaars kwaliteiten en werk. ,,Van meet af aan was er veel wederzijds respect'' vertelt Adema: ,,Vervolgens moet je elkaar de ruimte durven en willen geven.'' Ontwerper Van Dijk beaamt dat: ,,Als je allebei wilt dat een project echt mooi wordt, heb je binnen zo'n samenwerking mensen nodig die los kunnen laten''. De goede onderlinge verstandhouding bleek ook uit de communicatie. Adema: ,,Door goede communicatie kun je een project gigantisch omhoog halen. We luisterden echt naar elkaar en hebben daar meerwaarde uit gehaald.'' Daarbij werden de communicatielijnen zo kort mogelijk gehouden. ,,Bij de uitwerking van de werktekeningen had Ontwerpburo By Frank direct contact met onze bouwkundigen'', aldus Adema. De onderlinge wisselwerking tussen opdrachtgever, ontwerper en architect bleek zo goed, dat de uitvoering van de bouwwerkzaamheden vervolgens heel snel en soepel is verlopen.

Verbouwingen van winkels zijn doorgaans commercieel gestuurd of gebeuren vanuit een interieurvisie. Dat de opdracht van Woudstra niet louter commercieel gestuurd was, maakt de verbouwing van de schoenmodezaak bijzonder. Adema: ,,Bij deze opdracht hadden we te maken met een middenstandsfamilie die betrokken is bij Dokkum en iets moois voor de stad wilde. Die ambitie delen wij met elkaar, ook met Frank van Dijk, die bij voorkeur oud met nieuw vermengt.'' De visie van Adema Architecten is om bij verbouwingen zoveel mogelijk de historische waarde van het pand als uitgangspunt te nemen. Sinds de start van het stadsherstel veertig jaar geleden, heeft het architectenbureau inmiddels 60 procent van alle gebouwen in de binnenstad van Dokkum meer of minder ingrijpend verbouwd. Daarbij neemt het architectenbureau maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo werd in het verleden wel eens een grote opdracht geweigerd omdat door het project het stedelijk weefsel te zeer werd aangetast. Alle tijdens de verbouwingen vergaarde informatie is uitgebreid gearchiveerd en voorzien van foto's. De cultuurhistorische kennis van de gebouwen en stedelijke structuur in Dokkum is daarmee enorm. Adema: ,,Het pand van Woudstra is in de 16de eeuw één van de voornaamste gebouwen van de straat geweest, dat leiden wij af uit de hoge binnenmuren, die opgetrokken zijn uit kloostermoppen. De nieuwe theatrale pui past bij de betekenis van het gebouw in de historische stedelijke structuur.'' Aanvankelijk was welstandscommissie Hûs en Hiem verdeeld over de forse ingreep in de voorgevel. Met hun historische kennis wist Adema Architecten de leden van de bureaucommissie echter moeiteloos te overtuigen. Adema: ,,In de hiërarchie van panden is de pui heel hoog geweest. Wij hebben de oorspronkelijke hoogte teruggebracht en zo het cultuurhistorische element van het pand versterkt.'' De binnenmuren met kloostermoppen zijn deels in het zicht gebleven. Een op de muur aangebracht bordje verelt het winkelpubliek over de geschiedenis van het pand.

Meerwaarde

De reacties van collega-ondernemers en het winkelpubiek op de aankleding van het pand zijn onverdeeld lovend. 'Een parel voor Dokkum', zo mag de ingrijpend verbouwde schoenmodezaak volgens Woudstra rustig genoemd worden. Woudstra hoopt dat zijn winkel tot voorbeeld zal strekken bij andere ondernemers in de binnenstad. ,,Het publiek komt van verre naar Dokkum omdat het hier zo pittoresk is en er veel leuke en bijzondere winkels zijn; het winkelaanbod is in zekere zin uniek. Die kracht moeten we met elkaar zien te behouden. Want een entourage met een positieve koopbeleving heeft echt meerwaarde.''

Aantrekkingskracht

Het leven aantrekkelijk en mooi maken is volgens de ondernemer in de huidige pessimistisch gestemde periode de sleutel tot succes. Er zijn diverse theorieën over omgevingsfactoren en aantrekkingskracht. Duidelijk is dat klanten zich sneller tot een product aangetrokken voelen als ze al postitief gestemd zijn. Mogelijke reden is dat mensen de positieve prikkeling altijd aan iets proberen toe te schrijven en dat vooral graag doen aan een gevoel van aantrekking. ,,Het gaat om het creëren van een sfeer, waarbinnen de klant ervaart iets te vinden dat het leven de moeite waard maakt. Wij zijn daar gezien onze omzetstijging blijkbaar goed in geslaagd.''

E I N D E P E R S B E R I C H T

Noot voor de recactie (niet voor puiblicatie): voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frank van Dijk, (tel.nrs. 0519-297121/06-53345637 of via e-mail naar kunst@byfrank.com), en met Freddie Woudstra (tel.nr. 0579-292456).


---- --