Ingezonden persbericht


Persbericht

26 maart 2009

MVO Nederland roept bedrijfsleven op om leiderschap te tonen "Toon ambitie voor duurzaamheid in de branche, juist nu!"

"Juist in deze tijd leidt maatschappelijk verantwoord ondernemen tot kostenreductie, nieuwe producten en diensten en een goede reputatie", aldus Willem Lageweg, directeur MVO Nederland. Recente onderzoeken(*) tonen aan dat de recessie MVO-bedrijven relatief minder raakt dan traditionele bedrijven. Bovendien zetten veel bedrijven en sectoren hun MVO-plannen ongeacht de recessie door. Klimaat/energie, ketenverantwoordelijkheid en arbeidsomstandigheden zijn hierbij belangrijke thema's.

"Ga door op ingeslagen weg"
Steeds meer brancheorganisaties onderkennen het belang van MVO en zetten het daarom hoog op de agenda van hun sector. Dat bleek vanmiddag tijdens een drukbezochte bijeenkomst van MVO Nederland, waar ruim 60 vertegenwoordigers van brancheorganisaties met elkaar ideeën uitwisselden over MVO in de branche. Lageweg riep de aanwezige ondernemersorganisaties op om door te gaan op de ingeslagen weg, juist in deze tijd van recessie. Lageweg: "Een leidende rol van brancheorganisaties is in deze tijd onmisbaar".

Dat MVO in de branche volop bruist, bleek wel op de MVO-markt. 11 brancheorganisaties presenteerden hun activiteiten aan andere brancheorganisaties en diverse ministeries. Op de markt werden plannen gesmeed en nieuwe samenwerkingen aangegaan. Tientallen brancheorganisaties hebben inmiddels MVO-beleidsplannen, -scans en -brochures uitgebracht voor aangesloten leden (zie bijlage). MVO Nederland ondersteunt hen hierbij. Duizenden ondernemers, waaronder installateurs, projectverhuizers, houthandelaren, schoonmaakbedrijven, zelfstandigen en aannemers zijn hierdoor met MVO aan de slag gegaan.

Prijs voor gouden MVO-tip
De prijs voor 'de gouden MVO-tip' werd uitgereikt aan brancheorganisatie PPV door Lobke Vlaming, manager brancheprogramma MVO Nederland. De brancheorganisatie voor projectverhuizers raadt leden aan om "MVO niet te 'verhuizen' naar de volgende generatie" en tipt andere ondernemersorganisaties om hun leden te wijzen op de economische voordelen van MVO-investeringen voor hun bedrijf.

Het brancheprogramma van MVO Nederland heeft in korte tijd veel succes geboekt. In drie jaar is het aantal deelnemers opgelopen tot ruim 30 brancheverenigingen, met een totaal bereik van meer dan 50.000 ondernemers. Speciaal voor ondernemers in 30 branches heeft MVO Nederland bedrijfsdossiers ontwikkeld met tips, publicaties en praktijkvoorbeelden (zie www.mvonederland.nl/aandeslagmetmvo/mvoinuwbranche).

Bijlage: MVO-dynamiek bij brancheverenigingen. Een overzicht van MVO-activiteiten bij brancheverenigingen en vakbonden die zijn aangesloten bij MVO Nederland.

(*) Zie voor diverse actuele onderzoeken het dossier 'MVO in tijden van crisis' op www.mvonederland.nl/nieuwsteontwikkelingen/actueledossiers

MVO Nederland
MVO Nederland is het snel groeiende nationale MVO-netwerk waarin circa 1000 ondernemersorganisaties, bedrijven en NGO's samenwerken op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Gezamenlijk vertegenwoordigen zij meer dan 100.000 ondernemers. MVO Nederland helpt ondernemers om concreet met MVO aan de slag te gaan. www.mvonederland.nl

Noot voor de redactie/