Concept masterplan Lijn 11 zone vastgesteld
Het college van burgemeester en wethouders heeft 26 maart het
concept-masterplan Lijn 11 Zone vastgesteld. Het plan omvat de aanpak
van de wijken Transvaal en Regentesse Zuid en verwijst naar de
tramlijn die de wijken met elkaar verbindt.
De karakteristieke eigenschappen van de wijken Transvaal en Regentesse
Zuid worden versterkt, waardoor de wijken een economische impuls
krijgen. Het plan versterkt de cultureel-creatieve bedrijvigheid rond
de Energiecentrale in Regentesse Zuid. De komst van een Multicultureel
Vrijetijdscomplex en de revitalisering van de Haagse Markt bevorderen
het multiculturele ondernemerschap in Transvaal.
Het plan voorziet verder in de komst van zon 1000 extra woningen in
Transvaal en Regentesse Zuid.
Lijn 11
Tramlijn 11 verbindt zeven locaties met elkaar, die tezamen Transvaal
en Regentesse Zuid aantrekkelijker moeten maken. Het terrein rond de
Energiecentrale in Regentesse Zuid wordt een culturele ontmoetingsplek
waar creatieve bedrijven zich kunnen vestigen.
Marnix Norder: Dit gebied heeft de potentie om een culturele hotspot
te worden. Een woon- en uitgaansplek voor jongeren.
Een deel van de Energiecentrale krijgt een bestemming als podium voor
kleinschalige optredens en evenementen. Er komt een brug die het
gebied verbindt met het park De Verademing, aan de overkant van het
Verversingskanaal. Het park zelf wordt opnieuw ingericht. Daardoor
verbetert zowel de toegankelijkheid als de leefomgeving.
Transvaal
Voor Transvaal voorziet het masterplan in nieuwe voorzieningen zoals
een Multicultureel Vrijetijdscomplex aan de Delftselaan. Dit complex
kan onderdak bieden aan ondernemingen als een hotel, een grand café,
een restaurant en een zalencentrum voor congressen, feesten en
theatervoorstellingen.
Het tracé van lijn 11 door Transvaal krijgt verder een
aantrekkelijkere aanblik door het herstellen van de doorkijk op de
Haagse Markt, die nu nog geblokkeerd wordt door een muur van
containers. De Haagse Markt zelf wordt gerevitaliseerd door een
herinrichting van het marktterrein.
Op de entrees komen nieuwe kopgebouwen en de ondergrondse
parkeergarage wordt uitgebreid.
Met het verbeteren van de Haagse Markt, maar ook de herstructurering
van bedrijventerrein Uitenhagestraat, creëren we banen voor de
bewoners van Transvaal, aldus Marnix Norder. Er zit zoveel kracht in
deze wijk. Hindoestanen uit heel Nederland komen er winkelen. De
Haagse Markt is nu al de grootste van Europa. Die kracht gaat dit plan
optimaal benutten.
Woningen
Naast meer banen en bezoekers moet het plan ook een fors aantal
woningen opleveren. Zowel in Transvaal Noord (200 woningen) en in het
gebied rond de Energiecentrale/Verademing (900 woningen) worden nieuwe
woningen aan het gebied toegevoegd. Met de aanwas aan woningen kunnen
huidige wijkbewoners doorgroeien naar nieuwe woonruimte en trekken de
wijken bovendien nieuwe bewoners aan.
Intensieve samenspraak
Het concept-masterplan Lijn 11 Zone is tot stand gekomen na intensieve
samenspraak met belanghebbenden en experts. Het plan is daardoor op
diverse punten verbeterd. Zo gaat, indien haalbaar, lijn 11 op termijn
midden door de Heemstraat en de Monstersestraat rijden. Gecombineerd
met een nieuwe inrichting van het Hobbemaplein krijgt het gebied
daarmee meer samenhang. Ook samenspraak-ideeën voor de invulling van
de Energiecentrale, het Multicultureel Vrijetijdscomplex en het park
De Verademing zijn in het concept-masterplan verwerkt. Samen met een
klankbordgroep van omwonenden werkt de gemeente de komende maanden aan
een nieuw ontwerp voor De Verademing en het naastgelegen Gemeentelijk
Industrieterrein.
Milieu-effecten
Op basis van het concept-masterplan is een milieueffectrapport
opgesteld. Het gaat met name om het Multicultureel Vrijetijdscomplex
en verschillende energiebesparende maatregelen die mogelijk zijn
binnen het masterplangebied. Tegelijk met het concept-masterplan is
het milieueffectrapport in het college besproken.
Het rapport ligt van 25 maart tot en met 6 mei voor bewoners ter
inzage. Waar de samenspraak in het kader van het masterplan Lijn 11
Zone inmiddels is afgerond, kunnen reacties op het milieueffectrapport
nog wel leiden tot aanpassingen in het definitieve masterplan Lijn 11
Zone. Het definitieve masterplan wordt naar verwachting in september
2009 door de gemeenteraad besproken.
Meer achtergrondgegevens op: www.wereldstadaanzee.nl/lijn11.
Gemeente Den Haag