Uitbreiding haven Den Helder: noordoostzijde het beste alternatief
op: 2009-03-26
In de afgelopen periode vond een globale effectenstudie naar de
zeewaartse uitbreiding van de haven van Den Helder plaats. Het college
van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder heeft uit de
bevindingen de voorkeur uitgesproken voor de Noordoostvariant. Hierin
is ook een nieuwe plek voor de TESO haven opgenomen. De
Noordervariant, met daarin een tunnelverbinding naar Texel, is onder
andere duurder. Tevens leidt de variant niet tot een structurele
oplossing van de voorziene verkeersproblemen en conflicteert met de
plannen voor het Stadshart. Samengevat wordt de Noordoostvariant
gezien als variant die de meeste kansen biedt. Daarom wordt deze nu
als eerste uitgewerkt. Daaraan voorafgaand wordt eerst met de
belangrijkste partners gesproken.
Visieontwikkeling
In mei 2007 heeft de gemeenteraad de Strategische Visie 2020
vastgesteld. In deze visie is het kader voor de lange termijn
verwoord: het vormgeven van Den Helder als centrumgemeente in de Kop
van Noord-Holland. De economische versterking van de haven van Den
Helder is binnen deze visie één van de benoemde doelen. Voor de
visieontwikkeling van de haven van Den Helder is in mei 2008 het
rapport `Gaan voor Goud of voor behoud' opgesteld waarin diverse lange
termijnvarianten zijn beschreven. Op basis van deze visie wil het
gemeentebestuur een duurzame groei van de haven, de zogenaamde `Groene
stroomhaven'. De `Groene stroomhaven' zet sterk in op windenergie.
Hiermee wil de Helderse haven anticiperen op de verschuiving van de
fossiele offshore die naar verwachting over circa 15 jaar zal afnemen,
naar de sterk in ontwikkeling zijnde non-fossiele offshore. De
rijksoverheid heeft zich ten doel gesteld om in 2020, 6.000 Megawatt
windenergie op zee in bedrijf te hebben. De gemeente Den Helder heeft
met de duurzame ontwikkelingsvariant (Noordoostvariant) de ambitie om
de Helderse haven uit te laten groeien tot hét natte-logistieke
centrum van de Noordzee voor wind offshore.
Quickscan
In samenwerking met de gemeente hebben de directeur havenontwikkelng
Den Helder en een extern bureau een quickscan opgesteld. Het bureau is
geselecteerd vanwege de kennis ten aanzien van de havenvisie 2006 en
is goed op de hoogte van de lokale situatie. Het heeft een uitgebreid
onderzoek uitgevoerd en heeft haar bevindingen verwoord in het rapport
`Globale effectenrapportage havenvarianten Den Helder: Noordervariant
versus Noordoostvariant'. Het college heeft dit als basis gebruikt om
de Noordoostvariant nader uit te werken.
De Noordoosthaven scoort in alle opzichten beter dan de
Noordervariant. Zowel qua criteria op financiëel, economisch,
verkeertechnisch en wetgevingtechnisch gebied als op basis van
maatschappelijke, ontwikkeling van stad/gebied, politieke en
milieu-/natuurcriteria. De Noorderhaven wordt derhalve vooralsnog niet
nader uitgewerkt.
Volgende stap: uitwerking Noordoostvariant en verkeerscirculatie
Het college gaat op korte termijn praten met het college van B&W van
Texel, de provincie Noord-Holland, het ministerie van Defensie
(inclusief Koninklijke Marine), het ministerie van VROM, het
ministerie van EZ en de Waddenvereniging. Met de organisaties HSV en
TESO is inmiddels over de voortgang en uitkomsten van de rapportage
gesproken. Met genoemde partijen wordt de haalbaarheid van de
Noordoostvariant nader besproken en op welke wijze zij betrokken
(willen) worden bij het vervolg van dit proces.
In deze volgende onderzoeksfase wordt ook de verkeerscirculatie wordt
uitgewerkt. Hierin zitten opties voor zowel het havenverkeer als het
verkeer richting de nieuwe TESO haven. Knelpunten zijn de nabije
ligging van de NAM-locatie en de routering over defensieterrein.
Daarnaast zal de Noordoostvariant de komende periode verder worden
verfijnd (waaronder ruimtelijk-economisch, technisch en financieel).
Gemeente Den Helder