Hartstichting pleit voor hardere maatregelen
Half miljoen voor meer kennis over effectieve communicatie
gezondheidsrisico's
26-3-2009
De Nederlandse Hartstichting, het Diabetes Fonds en de Nierstichting
gaan onderzoeken hoe mensen met gezondheidsrisico's te bereiken zijn
en hoe zij te stimuleren zijn tot gezond gedrag. Het gaat om onderzoek
naar de communicatie tussen zorgverleners en mensen met
gezondheidsrisico's. De noodzaak is duidelijk: Nederlanders leven
ongezonder en het aantal chronisch zieken stijgt. Effectieve
communicatie helpt om mensen tot een gezondere leefstijl te bewegen.
De fondsen investeren daarom vanuit het programma LekkerLangLeven een
half miljoen euro in twee onderzoeken.
Prof. Dr. Timmermans van het EMGO Instituut, VUmc gaat onderzoeken wat
de meest effectieve manier is bij gezondheidschecks om aan werknemers
gezondheidsrisico's te communiceren. Ook wordt onderzocht wat de
werknemers vinden van het aanbieden van gezondheidschecks door de
werkgever en wat ze met de informatie doen. Hierbij is er aandacht
voor individuele verschillen in de manier waarop mensen met informatie
omgaan. Het tweede onderzoek van Prof. Dr. Assendelft en Prof. Dr.
Stiggelbout van het Leids Universitair Medisch Centrum richt zich op
het bereiken van moeilijk bereikbare groepen die juist een hoog risico
lopen: mensen met een lage sociaal-economische status en sommige
groepen allochtonen. Het doel is om erachter te komen waarom deze
kwetsbare groepen wel of niet deelnemen aan een gezondheidscheck.
Hiermee kunnen aanbevelingen worden gedaan die zorgen dat een
gezondheidscheck bij de mensen aankomt die het het meest nodig hebben.
Steeds meer chronisch zieken
Bijna zestig procent van de Nederlanders leeft ongezond en loopt een
verhoogd risico op ziekte. Het aantal chronisch zieke mensen stijgt en
ze zijn steeds jonger. Dit leidt tot een ontoelaatbare toename van het
aantal mensen met hart- en vaatziekten, diabetes en nierziekten.
LekkerLangLeven
Hart- en vaatziekten, diabetes en nierziekten hebben dezelfde
risicofactoren, komen vaak in samenhang voor en kunnen daarom het best
gezamenlijk worden aangepakt. Daarom hebben de drie fondsen de handen
ineen geslagen en zijn in 2008 gestart met het gezamenlijke
preventieprogramma LekkerLangLeven. Met een budget van drie miljoen
euro zetten zij een gezamenlijke lobby in, richten zich op onderzoek
en voorlichting en werken samen met huisartsen en bedrijfsartsen aan
de ontwikkeling van het "PreventieConsult" voor een vroege opsporing
van de drie ziekten. De twee studies moeten resulteren in effectievere
risicocommunicatie. Als iemand na het doen van een check goed begeleid
en geïnformeerd wordt, vergroot dit de gezondheidswinst.
Voor meer informatie over het preventieprogramma LekkerLangLeven kunt
u contact opnemen met Frederique Koning, teamleider Communicatie & PR
van het Diabetes Fonds, telefoon
033 422 65 20 of via email f.koning@diabetesfonds.nl
Informatie over het programma LekkerLangLeven vindt u op
www.lekkerlangleven.nl