Consumentenbond
---
26 maart 2009
Nog geen nieuwe reclamecode voor voedingsmiddelen
De levensmiddelenindustrie heeft zijn voorgestelde reclamecode voor
voedingsmiddelen op 26 maart 2009 teruggetrokken bij de Stichting
Reclamecode. De sector gaat eerst de kabinetsnota Overgewicht
bestuderen. De Consumentenbond wil nu op korte termijn een adequate
set aan spelregels voor reclame van voedingsmiddelen. De bond verwacht
voor de zomer een voorstel van de branche met de minimale
leeftijdsgrens van 12 jaar voor ongezonde voedingsmiddelenreclame.
In de Nota Overgewicht heeft het kabinet als doelstelling opgenomen
dat kinderen tot 12 jaar niet meer worden blootgesteld aan reclame
voor ongezonde levensmiddelen. De reclamecode die de FNLI had
opgesteld, voldoet hier niet aan, onder meer omdat er een
leeftijdsgrens van slechts 7 jaar genoemd werd.
Strenge regels
De Consumentenbond pleit al jaren, samen met de Nederlandse
Hartstichting voor regels om snoepreclame gericht op kinderen tot ten
minste 12 jaar te voorkomen. De levensmiddelenindustrie heeft
jarenlang geweigerd om hieraan mee te werken, ondanks eerdere
verzoeken van diverse ministers en ondanks oproepen vanuit
gezondheidsorganisaties, wetenschappers, medici en
consumentenorganisaties voor stringente maatregelen.