Starthandeling Utrecht Bereikbaarlijn
Toespraak | 25-03-2009 | Utrecht | Staatssecretaris Tineke
Huizinga-Heringa
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Goedemorgen dames en heren,
We zijn hier vanochtend vóór de ergste spits naartoe gereden. En dan
nog is het al behoorlijk druk op de weg. Het spoor biedt op het moment
ook al geen soelaas op dit traject, door de ontspoorde goederentrein
tussen Utrecht en Vleuten.
Maar goed, met enig oponthoud zijn we er dan...
Wie vanaf de A12 uit de richting Den Haag of Rotterdam komt, of vanaf
de A27 uit Hilversum, kan vanaf vandaag zelfs tíjdens de spits wél
lekker doorrijden. De snelwegbus gaat dit mogelijk maken.
Het idee van snelwegbussen is op zich niet nieuw. Wél nieuw is een
snelwegbus die mensen rechtstreeks vanuit hun woonwijk naar een
bedrijventerrein brengt. Omrijden en overstappen via stations is niet
meer nodig. Daarmee wordt de snelwegbus ècht een volwaardig
alternatief voor de auto.
Dat is wel een feestje waard, zelfs op de vroege ochtend. Straks
toasten we op de eerste snelwegbussen die hier aankomen. We heffen dan
het glas op al die mensen die dankzij de snelbus vanaf vandaag
probleemloos op hun werk komen. Ongehinderd door files, in hoge
frequenties en zonder om te rijden.
Sneller, vaker en zonder omwegen. Dát is precies waar ik naartoe wil
met het hele regionale openbaar vervoer. Mensen willen vlot kunnen
reizen, van deur tot deur, vanaf huis naar het werk. Zonder vertraging
en vooral zonder ergernis.
De ambitie om het regionaal openbaar vervoer sneller, vaker en zonder
omwegen te laten rijden, is een onderdeel van het samenhangende
vervoerssysteem waar ik samen met minister Eurlings in investeer. We
verbeteren overstapmogelijkheden tussen de auto, het openbaar vervoer
en de fiets. We nodigen reizigers uit om bewuste keuzes te maken.
Keuzes tussen wèl of niet in de spits reizen. En keuzes tussen de auto
en het openbaar vervoer.
Deze snelwegbussen zijn een good practice voor ons beleid.
Automobilisten die in Woerden wonen en hier op het bedrijventerrein in
Papendorp werken, hóeven niet in de file te gaan staan. Zij kunnen er
ook aan voorbij rijden. In de snelwegbus! De snelwegbus rijdt vaak
genoeg, dus hoeven ze nooit lang te wachten. De keuze lijkt mij voor
de hand liggen. De komende maanden zal blijken of automobilisten
massaal overstappen.
Deze pilot is een goed begin. Snelwegbussen kunnen nog méér betekenen
voor de bereikbaarheid van deze regio. Daarom heb ik een aantal
partijen gevraagd om een voorstel in te dienen voor een samenhangend
systeem van snelwegbusverbindingen rond Utrecht. Dit voorstel wordt de
komende maanden uitgewerkt. Voor dat netwerk van snelwegbussen heb ik
tien miljoen euro beschikbaar.
Zo benutten we de mogelijkheden van de snelwegbus nòg beter en wordt
het openbaar vervoer hoogwaardiger. We hebben dit hoogwaardige
openbaar vervoer hard nodig voor de bereikbaarheid van Nederland. Voor
een samenhangend vervoerssysteem waarin mensen bewuste keuzes maken.
Het moet lukken om het aantal autokilometers terug te dringen. Dat is
niet alleen een zaak van de overheid, maar ook van werkgevers en
werknemers.
Daarom heb ik samen met minister Eurlings vorig jaar de Taskforce
Mobiliteitsmanagement aan het werk gezet. Vervolgens hebben we de
voorstellen van Lodewijk de Waal opgenomen in onze MobiliteitsAanpak.
Er wordt op diverse fronten gewerkt met dat hele pakket. Het gaat
onder meer om het mobiliteitsbeleid van bedrijven, reisadviezen aan
werknemers, flexibele werktijden, mobiliteitsbudgetten en afspraken
tussen werkgevers en decentrale overheden. Dat is werk in uitvoering:
het is nog niet klaar, maar we zijn wel goed op weg. En we zetten
voortdurend nieuwe stappen.
De snelwegbussen zijn een uitstekende uitwerking van dat beleid.
Binnen Utrecht Bereikbaar hebben
veel verschillende partijen elkaar weten te vinden. De start van deze
pilot is voor degenen van u die bij Utrecht Bereikbaar betrokken zijn
een kroon op uw werk.
Reden genoeg om te genieten van dit feestelijke moment waarop Utrecht
nòg beter bereikbaar wordt. Ik ben gevraagd buslijn 700 van start te
laten gaan. De buslijn die straks bekendstaat als de
Utrecht-bereikbaar-lijn. Oftewel: de bus die niet over de snelweg
rijdt, maar langs de snelweg vliegt! Daarom schieten we heel
toepasselijk een vliegtuigje de lucht in...
Ministerie van Verkeer en Waterstaat