Consumentenbond
---
26 maart 2009
Geld ongevraagde sms'jes moet terug
De Consumentenbond eist van sms-dienstverleners Abor Creative en
Netsize (en van betrokken telecomproviders zoals T-Mobile en Vodafone)
dat ze de kosten van ongevraagd verstuurde sms'jes terugbetalen aan
alle gedupeerde consumenten. Gebeurt dat niet, dan stapt de bond naar
de rechter.
In december 2008 is door de Commissie Handhaving Gedragscode
SMS-diensten vastgesteld dat bij een grote groep consumenten ten
onrechte kosten in rekening zijn gebracht voor sms-diensten waar die
mensen niet om hebben gevraagd. Vodafone en T-Mobile spanden op basis
van de klachten van haar klanten bij deze Commissie een zaak aan. In
alle gevallen ging het om bedragen die via de telefoonrekening zijn
geïnd, terwijl deze `klanten' van Vodafone en T-Mobile zich niet op
een sms-dienst hadden geabonneerd. De commissie bepaalde dat Netsize
gedupeerde consumenten hun geld terug moet betalen en dat Netsize een
advertentie moest plaatsen om gedupeerde consumenten op deze
mogelijkheid te wijzen.
Principieel onterecht
De advertenties zijn inmiddels geplaatst, maar de Consumentenbond
vindt het principieel onterecht dat gedupeerde consumenten zelf actie
moeten ondernemen. Vaak gaat het om relatief kleine bedragen van een
paar euro, wat op het totaal van de telefoonrekening nauwelijks
opvalt. Bovendien heeft waarschijnlijk lang niet iedereen de
advertenties gezien. Consumenten moeten hun geld terug krijgen, ook
zonder daar zelf moeite voor te doen. Overigens heeft de
Consumentenbond de eis niet alleen neergelegd bij Abor Creative en
Netsize, maar ook bij T-Mobile en Vodafone. Immers, als consument
sluit je een contract met een telecomprovider. Die providers zijn
daarom verantwoordelijk voor een juiste en heldere nota en bij
problemen is het ook het telecombedrijf dat moet zorgen voor een
passende oplossing. Deze zaak staat niet op zichzelf. De
Consumentenbond krijgt regelmatig klachten over onterecht in rekening
gebrachte sms'jes.