Milieueffecten wegverkeer. Haalbaarheid van de beleidsdoelstellingen
voor een schoon, zuinig en stil wegverkeer
Doelen voor schoon, zuinig en stil wegverkeer onder druk
Saneringsoperatie woningen met verkeerslawaai onvolledig en tijdrovend
Verkeerslawaai door wegverkeer neemt toe in Nederland en maatregelen
leiden tot onvoldoende resultaat. Daarnaast wordt het oorspronkelijke
doel voor verbetering van luchtkwaliteit niet tijdig gehaald; verzoek
tot uitstel aan de Europese Commissie is noodzakelijk. Het is onzeker
of Nederland de streefwaarde voor CO2-uitstoot voor verkeer en vervoer
haalt, want de genomen maatregelen zijn minder effectief dan verwacht.
De rijksoverheid zal nog een grote inspanning moeten leveren om de
doelen voor een schoon, zuinig en stil wegverkeer te realiseren. Zij
moet zorgen voor een realistische planning die rekening houdt met
onzekerheid in voorgenomen maatregelen. Passende verantwoording is
daarbij van belang.
Tot deze conclusies komt de Algemene Rekenkamer in het rapport
'Milieueffecten wegverkeer' dat zij op 26 maart 2009 publiceert.
De Algemene Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar het beleid om de
negatieve milieueffecten van wegverkeer tegen te gaan. De focus ligt
op de haalbaarheid van de doelstellingen voor een schoon, zuinig en
stil wegverkeer: het tegengaan van luchtvervuiling, van CO2
uitstoot en van verkeerslawaai.
Stil: saneringsoperatie woningen verkeerslawaai onvolledig en
tijdrovend
De geluidsproblematiek als gevolg van wegverkeer is de afgelopen
decennia gegroeid. De Wet geluidhinder ter voorkoming van nieuwe en
vermindering van bestaande knelpunten, beschermt burgers onvoldoende
tegen verkeerslawaai. Zolang er geen sprake is van nieuwbouw of
reconstructie kan de geluidsbelasting namelijk onbelemmerd boven
grenswaarden uitgroeien.
Ook de saneringsoperatie in het kader van de wet is onvolledig en
tijdrovend. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een gebrek aan
middelen. Van de totaal bijna 7 miljoen woningen waren er in 2006 in
Nederland naar schatting 1,1 miljoen woningen met een geluidsbelasting
van meer dan 60 dB. Voor ruim de helft daarvan (570.000) biedt de
saneringsoperatie geen oplossing.
Tussen 1986 en eind 2008 zijn 177.100 urgente (boven 65 dB) woningen
gesaneerd. Het Ministerie van VROM heeft tot 2023 nog 136.000 urgente
woningen op de planning staan. Voor de sanering van minimaal 205.000
(overlast tussen 60 en 65 dB) is nog geen budget gereserveerd of
tijdpad opgesteld. Deze vallen echter wel onder de sanering. Het is
niet duidelijk in hoeverre aankomende wetwijziging een oplossing voor
al deze knelpunten geeft.
Zuinig: klimaatbeleid wegverkeer minder effectief dan verwacht
Het effect van het Nederlandse klimaatbeleid in de sector verkeer en
vervoer - waaronder wegverkeer - valt in de periode 1999-2007 tegen:
het beleid is minder effectief dan verwacht en de beoogde
CO2-reducties worden zo niet gerealiseerd. Het is al lange tijd
onzeker of streefwaarde (38,7 Mton CO2-uitstoot in 2010) gehaald gaat
worden. Dat komt onder meer doordat het autogebruik van 1999 tot 2007
gestegen is met 14% en deze auto's werden bovendien nauwelijks
zuiniger.
Diverse maatregelen leveren niet op wat beoogd is, doordat ze niet,
later of op minder strikte wijze zijn ingevoerd dan de bedoeling was.
Voorbeelden hiervan zijn: de kilometerbeprijzing, fiscale ontmoediging
van woon-werkverkeer en snelheidsverlaging. Het kabinet houdt ook te
weinig rekening met onzekerheden in voorgenomen beleid, terwijl de
beoogde effecten al wel worden meegerekend voor het bereiken van de
streefwaarde voor CO2-uitstoot. Volgens de Algemene Rekenkamer moet
het kabinet de Tweede Kamer hierover beter informeren: wat gaan
voorgenomen maatregelen onder welke randvoorwaarden opleveren?
Schoon: uitstel voor realisatie oorspronkelijke luchtkwaliteitsnormen
Het verbeteren van de luchtkwaliteit in Nederland blijkt trager te
verlopen dan in de Europese Unie in 1999 is overeengekomen. Nederland
slaagt er niet in om op de Europese peildata te voldoen aan twee
Europese luchtkwaliteitsnormen die voor de gezondheid van belang zijn:
gemiddelde concentratie fijnstof per dag en gemiddelde concentratie
stikstofdioxide per jaar. Zo werd in 2006 langs bijna 2000 kilometer
weg de grenswaarde voor fijnstof overschreden (voornamelijk in de
Randstad). Het kabinet heeft een verzoek tot uitstel om te voldoen aan
de normen ingediend bij de Europese Commissie (mogelijkheid bestaat
sinds juni 2008). Nederland zal - mits het uitstel krijgt - naar
verwachting binnen de nieuwe, ruimere termijn net voldoen aan de
Europese normen. De Algemene Rekenkamer vraagt ook in de toekomst
aandacht voor luchtkwaliteit, want de gezondheid ondervindt ook schade
bij lagere blootstelling dan de Europese waarden. Zij raadt daarom aan
dat ook blootstelling aan gezondheidsrisico's onder de norm
transparant betrokken wordt bij besluitvorming over ruimtelijke
ingrepen.
Reacties van de bewindspersonen & VNG, nawoord Algemene Rekenkamer
De VNG stemt op hoofdlijnen in met de resultaten en gesignaleerde
knelpunten in het rapport. De minister van VROM geeft in haar reactie,
mede namens de ministers van Verkeer en Waterstaat, Financiën en
Economische Zaken, aan dat ook zij de overkoepelende bevindingen
ondersteunt en dat deze recent doorgevoerde intensivering van beleid
onderstrepen. De minister geeft verder aan dat er één samengevoegde
saneringsoperatie verkeerslawaai komt voor de rijksinfrastructuur. In
het nawoord acht de Algemene Rekenkamer het van belang dat de minister
zorgt voor een heldere planning en verantwoording bij deze operatie.
De Algemene Rekenkamer besluit met nogmaals te wijzen op de grote
inspanning die geleverd zal moeten worden door de rijksoverheid en
decentrale overheid om doelen voor schoon, stil en zuinig wegverkeer
te realiseren.
Persbericht Algemene Rekenkamer, 26 maart 2009
Algemene Rekenkamer