SGP


26 - 03 - 09 | Crisisdebat Crisisdebat

Bijdrage SGP 'crisisdebat'

De staat geeft momenteel vele tientallen miljarden extra uit. Dat is alleen verantwoord als er harde besparingen tegenover staan. Helaas gebeurt dat niet, of onvoldoende. Dat gaat zich wreken in zware lasten voor allen die
nu nog jong zijn. Dat zei SGP-fractievoorzitter Van der Vlies tijdens het debat over het crisispakket van het kabinet. Waar de SGP ook aandacht voor vroeg is de heffingskorting. Het zou goed zijn geweest als de voor gezinnen broodnodige heffingskorting gehandhaafd was. De afbraak daarvan gaat nu gewoon door. Dat scheelt gezinnen waar één persoon het geld moet verdienen op termijn al gauw duizenden euroâs per jaar. Kritiek had de SGP op de manier waarop het akkoord tot stand is gekomen. Dat duurde wel erg lang. Bovendien hebben het kabinet en PvdA, CDA en CU de Tweede Kamer buiten spel gezet. De SGP vindt dat dat in strijd is met de de juiste staatsrechtelijke verhoudingen.


---

----------

SGP-fractie
Crisisdebat
26 maart 2009

B.J. van der Vlies

Voorzitter, de SGP-fractie wil het kabinet van harte complimenteren met het feit dat het er in ieder geval in geslaagd is de indruk te wekken dat zij niet over één nacht ijs is gegaan. De realiteit is minder prozaïsch. Het heeft allemaal wel héél erg lang geduurd, waarvan de belangrijkste oorzaak toch ligt in partijpolitiek gekibbel.

Terecht vraagt de regering in het aanvullende beleidsakkoord aandacht voor de morele aspecten rond de crisis. Inderdaad, niet bij brood alleen. Er gebeurt niets bij geval. De SGP-fractie vindt een discussie enkel en alleen over de economische crisis onvoldoende. Laten we daarom lessen trekken uit alles wat er nu gebeurt. Hebzucht en begeerte moeten worden afgelegd. De klap van deze crisis, die een flinke deuk in onze welvaart slaat, roept ons en onze consumptiemaatschappij tot de orde, schudt ons wakker! Verootmoediging onder dit alles past. Dat levert moreel herstel op, waarmee we pas écht sterker uit de crisis komen dan dat we erin gingen! Eén ding wil ik hier, tot slot, aan toe voegen: kabinet en samenleving verwijs ik ook in deze economische crisis graag naar de âopperste Wijsheidâ, de God van de Bijbel.

Kamer buiten spel gezet
Voorzitter, kort iets over de besluitvormingsprocedure. De bewindslieden mogen dan zeggen dat ze er sterker uitgekomen zijn, dat geldt bepaald niet voor het beeld dat de regering heeft neergezet ten aanschouwen van het Nederlandse volk. De Tweede Kamer is gisteren voor voldongen feiten gesteld, ervan uitgaande dat de coalitiefracties geen ruimte krijgen om een eigen koers te varen en eventueel uit de boot te stappen op onderdelen van het pakket. Goedbedoelde handreikingen van de oppositiefracties - ook van de SGP-fractie - om constructief mee te denken werden vakkundig weggewuifd. Eerst wordt onderhandeld met de coalitiefracties, dan met de bonden, dan wordt de Kamer gisteren ingelicht met een verklaring, de pers wordt uitgebreid te woord gestaan en pas daarna mag de Kamer nog een zegje doen. Het lijkt erop dat de regering bij iedereen in dit land draagvlak wil hebben, behalve bij de oppositie in de Tweede Kamer. Dit kabinet heeft de Kamer de facto buiten spel heeft gezet. Die conclusie was extra pijnlijk op de dag dat de Tweede Kamer sprak over de versterking van haar eigen positie.

Commissie Gerritse
Voorzitter, even terug naar de basis. De commissie Gerritse heeft een rapport gepresenteerd waarmee de coalitiepartijen drie weken geleden de onderhandelingen zijn ingegaan. De taakstelling voor de commissie was helder: zet de mogelijke maatregelen eens netjes op een rij. Maar bij het lezen van het rapport van de commissie valt mij op dat er al veel politieke keuzes aan ten grondslag liggen. Waarom wordt bijvoorbeeld alleen gekeken naar de aftopping van de hypotheekrenteaftrek bij huizen vanaf 1 miljoen euro? Waarom niet bij 750.000 euro? Waarom wordt niet berekend hoeveel het zou opleveren als er wordt bezuinigd in de kinderopvang? Kortom: waarom worden er per beleidsterrein maar een paar krenten uit de pap gevist?

Ophogen AOW leeftijd
Voorzitter, iedereen weet dat de ophoging van de AOW-leeftijd naar 67 jaar de belangrijkste financiële onderbouwing vormt om de voorgestelde investeringen op termijn terug te kunnen verdienen. Waarom zegt de regering dan niet gewoon: dit is ons plan, daar zult u het mee moeten doen? Maar nee hoor, omdat een voorzitter van een vakbond dreigt met acties, krijgt de polder tot oktober de tijd om alternatieven aan te dragen die evenveel geld moeten opbrengen. En diezelfde mevrouw begint nu al opnieuw te dreigen met acties als zij haar zin in de SER niet krijgt. Wie regeert er nu eigenlijk?

Bovendien: langs welke politieke meetlat wordt de wenselijkheid van de eventuele alternatieven gemeten? En wat betekent âzwaarwegendâ bij dit advies? Als we het daarover hebben, dan kan mijn fractie ook wel een lijstje noemen, om te beginnen bij bezuiniging in de kinderopvang met drie miljard euroâs. Kortom: het is een zwaktebod van het kabinet om de SER op pad te sturen. Daardoor blijft er tot oktober grote onzekerheid en gekissebis, en dat kunnen we ons in deze crisistijden niet permitteren.

Algemene heffingskorting
Voorzitter, de SGP-fractie vindt het onbegrijpelijk dat het kabinet nu niet helemaal afziet van de geleidelijke afbouw van de algemene heffingskorting. Het regeerakkoord had ook in die richting opengebroken moeten worden. Juist nu de werkloosheid toeneemt en gezinnen het dus moeilijker krijgen, is het onwenselijk om mensen te straffen die er helemaal alleen voor staan om hun gezin draaiende te houden. Waarom kan de afspraak in het coalitieakkoord op het punt van vliegtax wél worden teruggedraaid, en moet de afbouw van de algemene heffingskorting koste wat kost toch doorgaan?

Bezuinigingen
Voorzitter, de bezuinigingen om de forse uitgaven en lagere inkomsten te compenseren zijn wel heel ver naar de toekomst verschoven en ook nog eens afhankelijk gemaakt van onzekere economische ontwikkelingen. Dat laatste komt zwak over. Het zwakste punt vind ik maatregelen om te garanderen dat in 2011 het tekort afneemt met slechts 0.5%BBP. Er worden drie grote maatregelen genoemd die niet uitblinken in zekerheid en concreetheid. Hier zit volgens mij grootste gevaar. Volgens mijn fractie zou de lijn moeten zijn dat nu investeren wel vergt dat er harde garanties van saneren worden gegeven op langere termijn. Het kabinet doet wel stapje, maar loopt op dit punt niet hard genoeg. Daarbij komt dat de nu genomen structurele maatregelen vroeg of laat toch al genomen hadden moeten worden in verband met de kosten van vergrijzing. Je kunt die maatregelen niet gebruiken om twee problemen mee te financieren (crisis en vergrijzing).

Het idee van de minister president om een crisis- en herstelwet op te stellen waarin harde afspraken gemaakt worden voor de toekomst lijkt op het eerste gezicht goed. Echter, hoe hard is die wet in de praktijk? Stel dat een volgende coalitie aantreedt die niets ziet in de nu voorgestelde plannen. U kent de mogelijke electorale overwegingen, dan is die wet zo weer van de baan. Is versneld bezuinigen als er meer ruimte komt een optie voor dit kabinet? En stel dat herstel langer gaat duren, gaan we het dan redden met deze snel oplopende staatsschuld? En hoe zit het met de borging van belangen van burgers?

Even plussen en minnen
Voorzitter, tot slot nog even plussen en minnen. Wat mij opviel bij het bestuderen van de voorgestelde plannen, was dat veel van de maatregelen óf al in het coalitie-akkoord waren opgenomen, óf al veelvuldig waren besproken tijdens eerdere debatten over de crisis. Natuurlijk, er zijn een aantal plussen die ik eerst benoemd wil hebben. Ik denk dan aan de maatregelen rond het Deltafonds. Ik denk dan aan de extra stimulering in een duurzame economie, waaronder een robuuste en toekomstgerichte SDE-regeling. En ik denk aan de maatregelen die de werkloosheid zoveel mogelijk moeten tegengaan. Op de volgende punten wil mijn fractie echter intensiveringen en ombuigingen zien:


- Mijn fractie wil een de bezuiniging in de kinderopvang, die drie miljard euro oplevert.

- Wij geven in overweging dat de hypotheekrenteaftrek toch wordt afgetopt, wat mijn fractie betreft vanaf 750.000 euro.
- Wat betreft de pensioenen: het eerste kortingsmoment op de nominale pensioenrechten wordt uitgesteld tot 1 januari 2012. Het nemen van de pijn wordt daarmee 3 jaar vooruitgeschoven. Dat is wel het maximum wat we ons kunnen veroorloven in de evenwichtige belangenafweging die pensioenbesturen tussen de jongere en oudere generaties moeten maken. Te snel korten leidt tot een vertrouwensbreuk, maar te lang wachten uiteindelijk ook.
- Wat mijn fractie betreft kan er een slag geslagen worden met het huurbeleid. Het huurbeleid is bedoeld voor de lage inkomens, maar het CPB heeft berekend dat middeninkomens en hoge inkomens meeprofiteren voor een jaarlijks bedrag van 7,75 miljard euro. Een jaarlijkse miljarden bezuiniging lijkt haalbaar, zonder dat de pijn op de verkeerde plaats terecht komt.

- Tot slot zien wij nog een aantal bezuinigingen in de sfeer van het afschaffen van het verlaagd BTW-tarief voor kermissen, circussen en bioscopen, wat ongeveer 260 miljoen euro oplevert.


1) Jongeren betalen, bij ongewijzigde omstandigheden, immers 3 jaar lang een deel van de rekening van de lopende pensioenuitkeringen aan de ouderen (100 % uitkeren, terwijl er bijvoorbeeld 80 % in kas zit).