Jaarcongres Vereniging van Bloemenveilingen
Toespraak | 25-03-2009 | Noordwijk | Staatssecretaris Tineke
Huizinga-Heringa
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Meneer Faber, dames en heren,
Allereerst wil ik u een hartelijke groet overbrengen van Camiel
Eurlings. Hij was graag vandaag bij u geweest. Maar zoals u weet, is
er vandaag een extra ministerraad in het kader van het pakket
maatregelen ter bestrijding van de economische crisis. Daarom moet hij
hier tot zijn spijt verstek laten gaan.
Het is voor mij een genoegen hier te zijn. Dit is een bijzonder
congres, omdat vandaag Doeke Faber afscheid neemt als voorzitter van
de VBN.
Meneer Faber, u heeft zich de afgelopen elf jaar sterk gemaakt voor de
belangen van de Nederlandse sierteelt. Onvermoeibaar op pad. In
binnen- en buitenland. Ik weet dat het thema van dit congres -
verbinden - heel goed bij u past. Het is u op het lijf geschreven.
Ik heb grote bewondering voor de trots die u uitstraalt op de sector.
En voor de inzet waarmee u tot aan uw pensioen de belangen van uw
leden en uw achterban blijft verdedigen.
Dat is klasse!
Dames en heren, we beseffen in Nederland niet altijd hoe groot de
betekenis van onze sierteelt is. En hoe belangrijk het is dat we er
samen voor zorgen dat de sector ook in de toekomst kan groeien en
bloeien.
50.000 mensen verdienen in uw sector hun brood. De totale omzet is
zo'n 4,2 miljard euro. Bijna 13 miljard stuks bloemen en planten
worden jaarlijks verhandeld via de Nederlandse bloemenveilingen. Dat
zijn indrukwekkende cijfers.
Het bijzondere van de sierteeltsector vind ik dat u symbool kunt staan
voor de internationale oriëntatie van Nederland. Ruim 60 procent van
de internationale handel in bloemen loopt via Nederland. Weinig
sectoren doen u dit na. Nederland is de bloemist van de wereld. En dat
is iets waar we met zijn allen trots op mogen zijn.
Ik ken uw zorgen over de vooruitzichten op de korte termijn. De
sierteelt wordt hard getroffen door de economische crisis. In januari
14% minder omzet voor onze bloemenveilingen in vergelijking met vorig
jaar. Die teruggang heeft een grote impact op de duizenden families in
Nederland die een kwekerij runnen en vaak moeite hebben de eindjes aan
elkaar te knopen. De concurrentie is zeer hevig. De prijzen staan
onder druk. De crisis slaat hard toe. Ook de vervoersbedrijven hebben
het zwaar.
En toch... en toch is het nodig dat we moed houden en samen deze
lastige tijd doorkomen. Zodat zodra de conjunctuur weer aantrekt, u
klaar staat om de kansen te grijpen en de weg omhoog weer te vinden.
Wat is opgebouwd, mag niet teloorgaan. Want heel veel hoogwaardige
kennis komt in uw sector samen. Kennis bij kwekers, bij handelaren,
bij transporteurs, bij de ontwikkelaars van logistieke systemen.
Nederland heeft zich weten te ontwikkelen tot dé internationale
sierteelt-regisseur. Een Valentijnsroos gekweekt in Kenia komt dankzij
Nederland terecht in een vaas in New York, zonder ooit fysiek in
Nederland te zijn geweest. Een knap staaltje `Holland branding'. Die
positie moeten we koesteren.
Camiel Eurlings en ik zijn medeverantwoordelijk voor een goed klimaat
voor uw sector. We voelen ons verwant met u. Ik begrijp hoe vitaal het
begrip `snelheid' voor u is. Als er één product is dat snel en zonder
hindernissen van A naar B moet komen, dan is het wel een snijbloem.
Een goed, robuust vervoerssysteem is voor u van het allergrootste
belang. En ik kan me voorstellen dat bij u de irritaties wel eens hoog
zijn opgelopen over de trage besluitvorming in ons land. Ongeduld dat
we delen.....
Tempo maken, met behoud van zorgvuldigheid. Sneller en beter
besluiten. Dat is wat hard nodig is in dit land.
Dertig hardnekkige knelpunten op de weg willen we nog deze
kabinetsperiode aanpakken. De bij het Parlement voorliggende wet
Versnelling Besluitvorming Wegprojecten geeft daarvoor de
mogelijkheden.
De Tweede Kamer heeft inmiddels ingestemd met het wetsvoorstel.
Gisteren vond een goed debat met de Eerste Kamer plaats. Die zal
volgende week een oordeel vellen.
Als ook de Eerste Kamer akkoord gaat, kunnen we voortvarend aan de
slag. Ook op plekken die voor uw sector van vitaal belang zijn. De A4
Burgerveen-Leiden bijvoorbeeld. Een dagelijkse ergernis voor u en vele
andere weggebruikers. We mikken op een tracébesluit nog dit jaar.
Daarna kunnen we starten met de wegverbreding waar deze regio naar
snakt.
Ik was blij met de aandacht voor de bereikbaarheid van de greenports
tijdens de behandeling van onze begroting, in december. We zijn er in
geslaagd snel invulling te geven aan de motie-Koopmans die daaraan was
gewijd. In totaal investeren we 27 miljoen euro in verbetering van de
bereikbaarheid van Boskoop, Venlo en het Westland.
Vorig jaar had u Maria van der Hoeven te gast op uw jaarcongres.
Meneer Faber, u gaf toen uw visie op het energiebeleid en presenteerde
een aantal `suggesties ter verbetering'. En passant maakte u toen ook
enkele opmerkingen over mobiliteit. Met name over de A44 en de
aansluiting van FloraHolland Rijnsburg daarop.
En ook al was ik er niet bij, ik heb er toch goede nota van genomen.
Zoals u weet, maakt de aansluiting FloraHolland Rijnsburg deel uit van
`Holland Rijnland'; een van de Randstad Urgent-projecten.
Dat is een bijzonder project, omdat we daarbij voor het eerst de
aanbevelingen van de Commissie Elverding concreet als uitgangspunt
hebben genomen.
Kern daarvan is dat we een betere, samenhangende oplossing voor een
gebied willen realiseren in de helft van de tijd.
Dat kan door samen met alle betrokkenen eerst een brede verkenning te
houden. Er speelt nogal het een en ander in dit gebied: versterking
van de Greenport Duin- en bollenstreek, nieuwe woningbouwplannen
(onder meer op Valkenburg) de positie van Leiden Biosciencepark, de
RijnGouwelijn, de noodzakelijke verbetering van de A44, etcetera. Een
samenhangend en breed gedragen plan kan later in het proces
aanzienlijke tijdwinst opleveren.
Het doet me plezier dat FloraHolland zich zeer actief opstelt binnen
de verkenning. Naar verwachting kan in oktober van dit jaar een
voorkeursbesluit genomen worden over `Holland Rijnland'. Er zit dus
schot in.
Overigens wil ik uw sector wel een compliment maken. Veel kwekers doen
hun best om met een goed management van mobiliteit de doorstroming op
de weg te verbeteren.
's Nachts rijden. Transportstromen van meerdere bedrijven bundelen.
Busvervoer regelen voor personeel. Het zijn allemaal concrete
maatregelen die helpen de greenports bereikbaar te houden.
Dames en heren, traditioneel is de sierteelt een sector die
afhankelijk is van een goede bereikbaarheid over de weg en door de
lucht. Maar dat zou in de komende decennia heel goed kunnen
veranderen.
Nieuwe vormen van transport komen op. Innovatieve containers met
koelhoudsysteem maken het mogelijk bloemen ook over zee te verschepen.
Met die containers komt ook de trein sterker in beeld als
transportmiddel.
Het is goed dat FloraHolland samen met zijn partners de nieuwe
mogelijkheden onderzoekt. Laten we samen de vinger aan de pols houden.
De ervaring leert dat onze concurrenten in China en elders razendsnel
weten in te spelen op logistieke innovaties.
Ik vind het van het cruciaal belang dat Nederland in de wereldtop van
logistieke dienstverleners blijft meespelen. Volgens de Wereldbank
zijn we nu in logistiek opzicht het op één na beste land (na
Singapore). Maar... onze naaste concurrenten timmeren zeer sterk aan
de weg.
Willen we onze positie vasthouden, dan zijn innovatie, daadkracht en
samenwerking nodig.
Het is van het grootste belang dat we met onze logistieke activiteiten
samen meer toegevoegde waarde generen, vooral door slimme ketenregie.
Over twee weken komen VenW en EZ met uitgewerkte plannen voor het
nieuwe innovatieprogramma Logistiek en Supply Chains. Daarvan maakt
ook de oprichting van een Topinstituut deel uit.
Het is goed dat we in dit Jaar van de Agrologistiek samen concrete
stappen zetten om onze positie als logistieke natie te versterken.
Logistiek was en is een belangrijke pijler onder onze economie. Daar
moeten we uitermate zuinig op zijn. U als internationaal georiënteerde
sector weet bij uitstek waarom.
Dames en heren, Nederland is wereldkampioen sierteelt.
En zoals u weet: wereldkampioen worden is eenvoudiger dan
wereldkampioen blijven.
De man die de afgelopen tien jaar onze kleuren heeft verdedigd in
binnen- en buitenland, is Doeke Faber.
Meneer Faber, ik heb groot respect voor wat u heeft betekend als
voorzitter van de VBN. Geen locatie zo ver, of u zag er kansen. Geen
probleem zo groot, of u ging er op af. Geen belangen zo divers, of u
wist daartussen een verbinding te leggen.
We vonden u overal. In Rusland, in China, in Afghanistan, in Afrika,
ja met enige regelmaat zelfs in Nederland!
Uw grote betrokkenheid bij ontwikkelingssamenwerking is alom bekend. U
maakte zich sterk voor arme landen die werken aan verbetering van hun
land- en tuinbouw.
U maakt zich ook sterk voor duurzaamheid. Neem de voorbereidingen voor
de Floriade 2012, waarbij u intensief betrokken bent. Dat belooft een
evenement van wereldklasse te worden.
Meneer Faber, u bent een geweldige ambassadeur van de sector. Stevig
als het moet. Maar altijd met een open oog en een luisterend oor voor
de mensen om u heen.
We weten wat u heeft doorgemaakt sinds eind vorig jaar. Hoe ingrijpend
uw persoonlijk leven is veranderd. En toch staat u hier. Op de bres
voor uw vereniging. Voor uw mensen. En dat raakt ons allen diep.
Ik ben verheugd dat ik de bewondering die wij allemaal voelen, mag
uitdrukken met een Koninklijk bewijs van waardering voor uw werk en uw
inzet.
Meneer Faber, ik mag u meedelen dat Hare Majesteit de Koningin u heeft
benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
Graag wil ik u de versierselen die daarbij horen, uitreiken.
Mag ik u en uw echtgenote uitnodigen naar voren te komen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat