ChristenUnie
Situatie sloopschepen nog zorgelijk
Situatie sloopschepen nog zorgelijk
donderdag 26 maart 2009 09:53 Europarlementariër Hans Blokland
speechte deze week over de zorgelijke situatie rondom sloopschepen.
Blokland roept op tot een goed verdrag in Hong Kong over een paar
maanden, maar hij ziet ook een lichtpuntje nu de regering van
Bangladesh op korte termijn gevaarlijke sloopwerven wil sluiten.
In de plenaire vergadering van mei vorig jaar, nam het Europees
Parlement al duidelijk stelling tegen de mensonwaardige en
milieuverwoestende situaties rond het ontmantelen van schepen. Op
verschillende stranden in Zuid-Azië liggen echter nog steeds enorme
afgedankte zeeschepen die onder milieuonvriendelijke maar ook
mensonvriendelijke omstandigheden worden gesloopt. In Bangladesh
bijvoorbeeld voldoet geen van 36 slooplocaties aan de minimale milieu-
en veiligheidsnormen.
Positief is dat een week geleden het hooggerechtshof om deze reden de
regering van Bangladesh heeft opgedragen om deze zogenaamde
sloopwerven binnen twee weken te sluiten. Tevens heeft hetzelfde
hooggerechtshof bepaald dat geen enkel schip met gevaarlijke stoffen
Bangladesh binnen mag. Bovendien moet de minister van milieu van
Bangladesh binnen drie maanden regels vaststellen voor de recycling
van sloopschepen die voldoen aan het Verdrag van Basel.
Dit zijn nu precies de belangrijke maatregelen die het Europees
Parlement, conform de resolutie van vorig jaar, voorstaat. Je zou
haast denken dat het hooggerechtshof in Bangladesh onze resolutie
gelezen heeft. Ik zie deze uitspraak als een belangrijke overwinning
in de strijd tegen de eerder genoemde onaanvaardbare praktijken.
Wereldwijde oplossing
Het is natuurlijk erg belangrijk dat de regering van Bangladesh de
juridische uitspraken goed opvolgt. Dat geldt natuurlijk niet alleen
voor Bangladesh, maar ook voor andere Aziatische landen. Eerder heb ik
al opgemerkt dat de inzet van individuele staten niet voldoende zal
zijn. Een mondiale oplossing voor het probleem van de sloopschepen
blijft dringend noodzakelijk. In mei van dit jaar zal er in Hong
Kong :INS] een mondiale conferentie worden gehouden
in door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Doel van deze
conferentie is dat er een mondiaal akkoord wordt gesloten inzake de
recycling van sloopschepen. De resolutie van de milieucommissie moet
er voor zorgen dat de Raad en de Commissie een duidelijke boodschap
meekrijgen voor de onderhandelingen, met als doel om een zo goed
mogelijk resultaat te bereiken. Ten opzicht van de resolutie van vorig
jaar is het van belang om de volgende vijf zaken toe te voegen:
1. het moet duidelijk zijn dat afgedankte schepen met gevaarlijke
stoffen erin verwerkt als gevaarlijk afval aangemerkt dienen te worden
en zodoende onder het verdrag van Basel dienen te vallen. Het blijven
discussiëren over de definities is in deze niet in het belang van
milieubescherming. Amendement 1 van de EVP-fractie zwakt deze
stellingname enigszins af en kan ik daarom niet steunen.
2. het stranden van schepen voor ontmanteling ter plekke moet als
niet aanvaardbaar worden aangemerkt
3. het is noodzakelijk dat, voordat de langdurige ratificatieperiode
is afgerond, er maatregelen worden uitgevoerd, vooral in verband met
de uitfasering van enkelwandige tankers.
4. certificering van sloopwerven wordt toegejuicht
5. een verplicht fonds dient in het kader van de
producentenverantwoordelijkheid een onderdeel van de maatregelen te
blijven. Dit heeft het Europees Parlement vorig jaar al aangegeven.
Het lijkt er echter op dat de Europese Commissie op dit standpunt
terugkomt. Ik wil van de Europese Commissie horen dat zij nog steeds
bereid is om een sloopfonds op te richten.
Vedrag Hong Kong
Met deze resolutie, gevoegd bij de resolutie van vorig jaar, zetten we
als Europees Parlement een heldere lijn uit richting een oplossing van
genoemde problemen. Ik ben verheugd dat er in de milieucommissie en in
de transportcommissie een grote mate van overeenstemming is over dit
onderwerp. Ik spreek de hoop uit dat de Raad en de Commissie zich ook
zo eensgezind zullen inspannen om over twee maanden in Hong Kong een
goed verdrag te sluiten waarbij de belangen inzake veiligheid, milieu
en volksgezondheid goed gewaarborgd zijn. Graag hoor ik van de
Europese Commissie of ze deze heldere lijn zullen gebruiken als inzet
voor de onderhandeling bij de IMO-conferentie, alsmede welke
maatregelen de Europese Commissie gaat treffen voor een tijdige
implementatie en uitvoering van het te sluiten verdrag.