Utrechts streekvervoer krijgt 7+
26-3-2009 -
Klant waardeert openbaar vervoer met ruime voldoende
Het streekvervoer in de provincie Utrecht kan rekenen op een
rapportcijfer van 7+. De klant was in 2008 vooral tevreden over de
informatie die aan de reizigers wordt gegeven, de veiligheid in de
bussen en het comfort van de bussen.
Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer, een landelijk onderzoek dat in
oktober-november 2008 werd gehouden onder reizigers in het openbaar
vervoer. Gemiddeld geeft de klant aan het Utrechts streekvervoer een
rapportcijfer 7.2. Dit komt overeen met het landelijke
waarderingscijfer. De totale waardering van het Utrechtse
streekvervoer lag in 2008 hoger dan in het jaar daarvoor. Toen was het
gemiddelde rapportcijfer een 7.1.
Meest tevreden over bussen in Amersfoort
Opvallend is de toegenomen waardering van het openbaar vervoer in het
zuidwesten van de provincie Utrecht (inclusief Wijk bij Duurstede), in
het oosten van Utrecht en in de stad Amersfoort. Over de gehele linie
was de klant het meest tevreden met het stadsvervoer in Amersfoort.
Vooral de scherpe prijs oogstte daar veel lof van reizigers, die voor
het tarief een 7.4 gaven. Ook was de reiziger in Amersfoort tevreden
over de informatie en de veiligheid (7.7), het comfort van de bussen
(7.4) en - in mindere mate - de snelheid, frequentie en stiptheid
(6.5).
De provincie Utrecht grijpt het klanttevredenheidsonderzoek aan om de
kwaliteit van het streekvervoer verder te verbeteren, samen met de
huidige vervoerder Connexxion. In alle nieuwe bussen die vanaf
december jl. worden ingezet, zijn beeldschermen geplaatst die
informatie geven over actuele aankomsttijden. Bij de knooppunthaltes
komen vanaf 2009 bovendien informatiepanelen die laten zien wanneer de
eerstvolgende bus vertrekt.
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030 258 31 96
Provincie Utrecht