Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen


25-03-2009: Afschaffing vliegtaks positief voor inkomend toerisme

Investeren in Holland-promotie blijft noodzakelijk

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) is verheugd over de afschaffing van de vliegtaks, een maatregel die vandaag in het kader van de economische crisis is genomen. Volgens recentelijk onderzoek naar de effecten van de vliegtaks, uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek, was de verwachting dat het inkomend toerisme als gevolg van de vliegtaks met 2% per jaar terug zou lopen. Steun aan het inkomend toerisme blijft echter onverminderd nodig.

CONCURRENTIEPOSITIE NEDERLAND VERBETERT

De 2% daling per jaar van inkomende toeristen en zakelijke reizigers die door SEO Economisch Onderzoek werd voorspeld, staat voor een inkomstenderving van circa EUR 100 miljoen in Nederland. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "Ik heb er vertrouwen in dat Nederland als gevolg van de afschaffing van de vliegtaks zijn internationale concurrentiepositie als bestemming versterkt. Essentieel hiervoor is de bereikbaarheid en betaalbaarheid van ons land. Ik reken erop dat de afschaffing van de vliegtaks ook een stimulans vormt voor luchtvaartmaatschappijen om hun investeringsplannen en toezeggingen met betrekking tot routes en frequenties, die tijdelijk zijn bevroren, op korte termijn te herzien. Via onze buitenlandse kantoren zullen we de internationale media, reisindustrie en consument op de hoogte stellen dat Nederland een goed bereikbare en betaalbare bestemming is."

STEUN AAN INKOMEND TOERISME BLIJFT NODIG

Ondanks deze positieve maatregel blijft steun aan het inkomend toerisme onverminderd nodig. Jos Vranken: "Een flink deel van de sector is naast de binnenlandse markt afhankelijk van internationaal bezoek. Om dalende bezettingsgraden het hoofd te bieden, is het essentieel om juist in mindere tijden de krachten en budgetten voor toeristische promotie te bundelen. Dit om de slag- en concurrentie-kracht en zichtbaarheid van Nederland als bestemming te waarborgen. Eén euro die besteed wordt aan de promotie van Holland levert zo'n veertig euro aan omzet in Nederland op. Kortom: Holland-promotie loont!"