Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
25-03-2009: Afschaffing vliegtaks positief voor inkomend toerisme
Investeren in Holland-promotie blijft noodzakelijk
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) is verheugd
over de afschaffing van de vliegtaks, een maatregel die vandaag in het
kader van de economische crisis is genomen. Volgens recentelijk
onderzoek naar de effecten van de vliegtaks, uitgevoerd door SEO
Economisch Onderzoek, was de verwachting dat het inkomend toerisme als
gevolg van de vliegtaks met 2% per jaar terug zou lopen. Steun aan het
inkomend toerisme blijft echter onverminderd nodig.
CONCURRENTIEPOSITIE NEDERLAND VERBETERT
De 2% daling per jaar van inkomende toeristen en zakelijke reizigers
die door SEO Economisch Onderzoek werd voorspeld, staat voor een
inkomstenderving van circa EUR 100 miljoen in Nederland. Jos Vranken,
algemeen directeur NBTC: "Ik heb er vertrouwen in dat Nederland als
gevolg van de afschaffing van de vliegtaks zijn internationale
concurrentiepositie als bestemming versterkt. Essentieel hiervoor is
de bereikbaarheid en betaalbaarheid van ons land. Ik reken erop dat de
afschaffing van de vliegtaks ook een stimulans vormt voor
luchtvaartmaatschappijen om hun investeringsplannen en toezeggingen
met betrekking tot routes en frequenties, die tijdelijk zijn bevroren,
op korte termijn te herzien. Via onze buitenlandse kantoren zullen we
de internationale media, reisindustrie en consument op de hoogte
stellen dat Nederland een goed bereikbare en betaalbare bestemming
is."
STEUN AAN INKOMEND TOERISME BLIJFT NODIG
Ondanks deze positieve maatregel blijft steun aan het inkomend
toerisme onverminderd nodig. Jos Vranken: "Een flink deel van de
sector is naast de binnenlandse markt afhankelijk van internationaal
bezoek. Om dalende bezettingsgraden het hoofd te bieden, is het
essentieel om juist in mindere tijden de krachten en budgetten voor
toeristische promotie te bundelen. Dit om de slag- en
concurrentie-kracht en zichtbaarheid van Nederland als bestemming te
waarborgen. Eén euro die besteed wordt aan de promotie van Holland
levert zo'n veertig euro aan omzet in Nederland op. Kortom:
Holland-promotie loont!"