SP Amsterdam :: Centrum :: Gebruik stukken Noord-Zuidlijn voor tramverkeer
Gebruik stukken Noord-Zuidlijn voor tramverkeer
25-03-2009 * De stukjes tunnel van de Noord-Zuidlijn die al klaar zijn kunnen beter worden ingepast in het tramnet. Dat schrijft SP-fractievoorzitter Marnix Bruggeman in een opiniestuk in Het Parool van 23 maart. Voor het Stationsplein, bij het Weteringcircuit en bij de RAI hoeven dan alleen nog op- en afritten voor de tram te worden gemaakt. Voor de rest kan het tramverkeer bovengronds blijven rijden, omdat met deze oplossing de grote knelpunten in het tramnet worden opgelost. Groot voordeel is dat het riskante en kostbare boren van de complete metrotunnel achterwege kan blijven, en dat Noord eindelijk een doorgaande aansluiting krijgt op het tramnet.
Lees hieronder het opiniestuk (Parool, 23 maart 2009):
---
Gebruik stukken Noord/Zuidlijn voor tramverkeer
De stukjes Noord/Zuidlijn die her en der al klaar zijn, kunnen ook
worden gebruikt voor de tram. De belangrijkste knelpunten tussen
openbaar vervoer en autoverkeer in de stad zijn daarmee ook opgelost.
Het riskante boren tussen de stations kan achterwege blijven, en wat
nu al is geïnvesteerd is dan geen weggegooid geld.
Op de route van de Noord/Zuidlijn bestaan nu bovengronds de volgende
knelpunten:
- voor het tramverkeer de kruising Prins Hendrikkade en het
Stationsplein,
- voor de bussen naar Noord: de tijdrovende omweg via Prins
Hendrikkade en IJtunnel,
- voor het tramverkeer verder de kruising met de Stadhouderskade (dit
is een van de weinige plekken waar de tram geen voorrang krijgt in de
verkeerslichtenregeling, omdat anders het autoverkeer vast zou lopen),
- de omgeving van de RAI.
Het 'toeval' wil dat juist op deze plaatsen stukken van de
Noord/Zuidlijn in ruwbouw al liggen. De tunnel vanaf het Damrak onder
Stationsplein en Centraal Station is al flink gevorderd. De bakken
voor de tunnel onder het IJ liggen klaar om te worden afgezonken.
Verder hebben we de beton¬bak¬ken bij Weteringcircuit, Albert Cuyp en
Europaplein in aanbouw.
Deze stukken tunnel zouden we kunnen gebruiken voor het tramverkeer.
Tussen Prins Hendrikkade en Vijzelgracht kunnen de trams verder gewoon
bovengronds blijven rijden. Alleen in het smalle deel van de Ferdinand
Bol zien bewoners en ondernemers de tram misschien liever van straat
verdwijnen. Tussen de stations Weteringcircuit en Ceintuurbaan zou
daarom nog een stuk tunnel kunnen worden gelegd. Maar dan wel met de
conventionele en bewezen techniek die ook onder de Wibautstraat is
gebruikt. En Noord krijgt zo eindelijk een doorgaande aansluiting op
het tramnet.
De bouwputten voor de Noord/Zuidlijn onder Vijzelgracht en Ferdinand
Bol hadden circa 25 meter diep moeten worden. Juist die enorme diepte
speelt een rol bij de bouwproblemen. Voor korte tunneltrajecten in het
tramnet is een veel geringere diepte nodig, omdat anders de op- en
afritten te lang of te steil worden. Het onderste deel van de
bouwputten hoeft in een tramoplossing dus niet meer te worden
uitgegraven.
Met deze oplossing is er geen kapitaalvernietiging. Bijna alles wat
toe nu toe is geïnvesteerd, zal worden gebruikt. Alleen de bouwput
onder het Rokin zullen we ongebruikt dicht moeten gooien. Aan de
andere kant zijn nauwelijks nog extra uitgaven nodig. Slechts de bouw
van de op- en afritten kost nog wat extra geld. Maar het uiterst
kostbare en riskante boren van de eigenlijke Noord/Zuidlijn tussen de
stations kan achterwege blijven. In de paniek van de laatste weken is
bovendien vergeten dat na aanleg van de Noord/Zuid-lijn ook de
Amstelveenlijn nog ondergronds moet. De treinen van de Noord/Zuidlijn
kunnen daar namelijk niet op het bestaande bovengrondse tracé rijden.
De kosten van ombouw van de Amstelveenlijn worden nu al geraamd op 180
á 393 miljoen. Dit bedrag zit nog niet in de 2,5 miljard voor de
Noord/Zuidlijn zelf. Wanneer de tunnels daarvan worden geïntegreerd in
het tramnet, is die tunnel in Buitenveldert en Amstelveen overbodig,
en kan de kapitaalvernietiging van de bestaande bovengrondse - en nog
lang niet afgeschreven - Amstelveenlijn daar achterwege blijven.
Eigenlijk heeft deze oplossing maar één nadeel. Op straat in de
binnenstad komt iets minder ruimte vrij voor uitbreiding van het
autoverkeer, zoals de grootste lobbyïst van weleer voor de
Noord/Zuidlijn - de Kamer van Koophandel - het zo graag had gewild.
Ofschoon inpassing in het tramnet een flexibele oplossing is. Wanneer
er later weer geld is, kunnen er altijd nog tunnelstukjes bijgebouwd
worden. Als daar dan tenminste nog behoefte aan is.
Marnix Bruggeman, fractievoorzitter SP stadsdeelraad Centrum