Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rabobank blijft grootste sponsor in Nederland

Amstelveen, 25 maart 2009; Rabobank is met een budget van ¤ 550 miljoen opnieuw de grootste sponsor van Nederland. Dat blijkt uit het nieuwste overzicht van SponsorTribune met de 25 grootste sponsors van Nederland.

De ¤ 50 miljoen wordt betaald door zowel Rabobank Nederland als de lokale kantoren van de bank. Grootste investering blijft de Rabo Wielerploeg met ¤ 13 miljoen. Ook de nummer twee enn drie in de lijst, Heineken en Aegon met respectievelijk ¤ 25 en ¤ 18 miljoen, zijn gelijk aan vorig jaar. In In de top 5 staan verder ABN AMRO (¤ 17 miljoen) en Nikee (¤ 15 miljoen). In totaal geeft de Top 25 ¤ 264 miljiljoen uit aan sponsoringrechten. Traditioneel zijn het nog steeds de financiële organisaties en bierbrouwers die de lijst domineren. Nieuw in de lijst met 25 grootste sponsors staat onder andere reisorganisatie Vacansoleil, die dit jaar voor het eerst een eigen wielerploeg sponsort.

De economische crisis is maar beperkt zichtbaar in Top 25. Reden is dat de genoemde sponsorbedragen veelal afkomstig zijn van meerjarige contracten, die in 2009 gewoon doorlopen. 'Maar ook omdat sponsoring voor deze bedrijven inmiddels een geïntegreerd en structureel onderdeel is geworden van de marketingcommunicatie', zegt Ad Maatjens, hoofdredacteur van SponsorTribune en samensteller van de lijst. 'Sponsoring blijft een zeer effectieve investering die direct en indirect ten goede komt aan de business van bedrijven. Sponsoring zou in deze tijd juist onder aan de lijst van bezuinigingen moeten staan in plaats van bovenaan.' Maatjens denkt wel dat de lijst er volgend jaar anders kan uitzien wat betreft bedragen en bedrijven. 'Sponsors zullen dit jaar aflopende contracten scherper onderhandelen op prijs en tegenprestaties en goed afwegen wat de toegevoegde waarde van sommige sponsorships is. Dat lijkt mij alleen maar een gezonde ontwikkeling.' Maar Maatjens waarschuwt ook. 'Bedrijven moeten niet de fout maken hun activatiebudgetten op nul te zetten, omdat dat de sponsorships duidelijk minder effectief maakt. Dan wordt het wel weggegooid geld.'

---------------------------