» KLM start als eerste bedrijf pilot met luchthavenauto's zonder
uitstoot
KLM start als eerste bedrijf pilot met luchthavenauto's zonder uitstoot
Amstelveen - woensdag, 25 maart 2009
Air France en KLM gaan als eerste een zogeheten AirPod testen. Vanaf
mei 2009 start een pilot met zeven van deze, op samengeperste lucht
aangedreven auto's, die geen uitstoot hebben. Air France en KLM
gebruiken deze zero-emission-voertuigen zes maanden lang op proef voor
personen- en licht vrachtvervoer op de luchthavens Parijs-Charles de
Gaulle en Amsterdam-Schiphol-Oost. Nu worden hiervoor nog auto's
gebruikt die rijden op diesel.
De AirPod is een voorbeeld van een reeks van duurzame innovaties die
minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) woensdag heeft
bekeken tijdens zijn bezoek aan KLM. De sector en de overheid hebben
onlangs in een akkoord afgesproken werk te zullen maken van duurzame
innovaties. KLM wil deze afspraken concreet maken. "Wij laten het niet
bij mooie woorden", aldus president-directeur Peter Hartman. "Ook in
economisch zware tijden wil KLM wereldwijd koploper blijven op het
gebied van innovatie en duurzaamheid''.
Andere innovaties die de minister heeft bekeken:
* Vliegtuigtrappen op zonnepanelen. Deze trappen worden gebruikt
voor vliegtuigen die bijvoorbeeld op de nieuwe B-pier Zuid
afgehandeld worden. Op deze pier zijn geen gates.
* Het hergebruik van oude vliegtuigonderdelen waar KLM vorig jaar
mee is begonnen. Van het verzamelde schroot worden nieuwe
motoronderdelen gemaakt.
* Onderzoek naar energiewinning uit bedrijfsafval. Hierbij wordt
cateringafval via een speciale techniek omgezet in warmte en
elektriciteit. Dat gebeurt zonder CO2-uitstoot. Bovendien hoeft
het afval niet meer naar elders vervoerd te worden, wat de
CO2-uitstoot ook weer verder terugdringt en transportkosten
bespaart.
* De ontwikkeling van alternatieve brandstoffen, zoals kerosine
gemaakt van algen. Samen met de overheid wil KLM een flinke impuls
geven aan deze ontwikkeling.
* Duurzaam materiaal en gewichtsbesparing aan boord, bijvoorbeeld
lichtere trolleys die bijna 10 kilo minder wegen per trolley.
Afhankelijk van de bestemming gaat het per vliegtuig om acht tot
elf trolleys. Andere voorbeelden zijn lichtere fleecedekens,
koffiebekers uit hernieuwbare grondstoffen, duurzaam gevangen vis
en rainforest koffie.
KLM