25-3-2009
Een 'boost' voor totstandkoming van gemeenschappelijk Europees
Luchtruim
Na intensieve onderhandeling met de Raad heeft het Europees Parlement
vandaag (in eerste lezing) het zgn. 'Single European Sky II pakket'
goedgekeurd. Doel van dit wetgevingspakket is het verbeteren van de
prestaties en duurzaamheid van de luchtvaartsector.
Het initiatief voor het gemeenschappelijk luchtruim werd genomen in
2000, na ernstige vertragingen in de loop van 1999. Er werd een groep
op hoog niveau opgericht en op basis van de aanbevelingen in het
verslag van die groep heeft de Commissie eind 2001 een pakket
wetgeving (Single European Sky I) voorgesteld. Dit pakket werd in
maart 2004 door het Europees Parlement en de Raad goedgekeurd en is
een maand later in werking getreden. Het pakket wetgeving bestond uit
vier onderdelen: (1) en verordening waarin het kader voor de
oprichting van het gemeenschappelijk Europees luchtruim is
vastgesteld, (2) een verordening waarin de gemeenschappelijke eisen
voor het verlenen van luchtvaartnavigatiediensten zijn vastgesteld,
(3) een verordening betreffende de organisatie en het gebruik van het
gemeenschappelijk Europees luchtruim, en (4) een verordening
betreffende de interoperabiliteit van het Europese netwerk voor
luchtverkeersbeveiliging.
Eind 2007 moesten we echter vaststellen dat er, sinds de
inwerkingtreding van bovengenoemde verordeningen, slechts zeer beperkt
vooruitgang was geboekt. En dat terwijl de luchtvaart voor belangrijke
uitdagingen staat als het gaat om capaciteit, veiligheid,
duurzaamheid, betrouwbaarheid en oplopende kosten. Dit tweede pakket
speelt in op de technologische veranderingen die zich in rap tempo
voltrekken en moet vooral ook voor een nieuwe 'boost' zorgen.
VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert: "Het was hoog tijd.
De totstandkoming van het gemeenschappelijke Europese luchtruim wordt
al te lang vertraagd door allerhande 'politieke' gevoeligheden.
Eigenbelang van betrokken organisaties en ook lidstaten bleek dominant
waardoor het besluitvormingsproces flink werd ondermijnd. Vanaf 2012
is het dan eindelijk mogelijk om efficiënte (en dus vaak kortere)
routes te vliegen. Hiermee kan een flinke hoeveelheid CO2-uitstoot
worden voorkomen. Ook zal er sprake zijn van een aanzienlijke
kostenbesparing."
VVD