Gemeente Alkmaar
Veiligheid in fietstunnels is niet zorgwekkend
Alkmaar, 25 maart 2009
In november 2007 nam de gemeenteraad een motie aan over de veiligheid
in fietstunnels, naar aanleiding van cameratoezicht dat de provincie
zou gaan realiseren bij drie nieuwe fietstunnels onder de N242. Het
college van B&W informeert de raad in een brief over de resultaten van
het Omnibusonderzoek naar de veiligheidsbeleving in fietstunnels en
geeft aan hoe het aankijkt tegen het mogelijke cameratoezicht in
fietstunnels.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de meerderheid van de bevolking
boven de 18 jaar zich veilig voelt in de fietstunnels. Slechts 5% van
de respondenten voelt zich vaak onveilig in de tunnels. De
moeilijkheid met de interpretatie van dergelijke uitkomsten is het
subjectieve karakter van het onbehagen dat mensen kunnen voelen bij
het passeren van fietstunnels. Uit informatie van de politie blijkt
dat er in fietstunnels feitelijk niet meer criminaliteit is dan op
andere plaatsen in de `perifere' wijken. Het college is van mening dat
de uitkomst van het onderzoek niet zorgwekkend is.
Daarbij geldt op dat het beheer van de tunnels is gericht op de
veilige beleving ervan, o.m. door het vrijhouden van graffiti en het
snoeien van dichte begroeiing langs de in- en uitritten van de
tunnels. Ook voldoet het verlichtingsniveau in en bij de fietstunnels
ruimschoots aan de geldende normen. De kosten voor het verhogen van
het huidige verlichtingsniveau in en rond de tunnels wordt geschat op
EUR 50.000 per tunnel. Het effect van deze extra maatregelen weegt
niet op tegen de benodigde extra middelen.
Het college is van mening dat cameratoezicht in bepaalde gevallen een
meerwaarde heeft om de veiligheid te vergroten, indien er ook direct
wordt gereageerd bij incidenten. Dat vraagt extra capaciteit bij het
uitkijken van de live-beelden en bij de handhavingorganisatie. Bij 20
tunnels vergt dat een investering van ca. 1,5 miljoen euro. De
beheerkosten bedragen circa 0.9 tot 1.1 miljoen euro per jaar. De
kosten moeten echter in verhouding staan tot de baten. Hierbij dient
de financiële dekking van het huidige cameratoezicht in de binnenstad
in ogenschouw te worden genomen. Deze staat onder druk onder meer door
het wegvallen van de GSB-bijdrage van het Rijk. Eerst moet dus
financiële dekking van dit reeds bestaande toezicht voor elkaar zijn.
25 maart 2009