25-3-2009
Rechten luchtvaartpassagiers
Heeft u wel 'ns te maken gehad met een omboeking, annulering,
vertraging of instapweigering? In de Europese verordening 261/2004
zijn de regels vastgesteld als het gaat om compensatie en bijstand.
Consumentenbescherming is een belangrijk speerpunt voor de Europese
instellingen en dit is ondermeer vertaald in specifieke rechten voor
luchtvaartpassag
De verordening stuit nog altijd op aanzienlijke weerstand van veel
luchtvaartmaatschappijen. Passagiers zouden zich te pas en te onpas op
de verordening beroepen en dus ook compensatie claimen voor zaken
alwaar de luchtvaartmaatschappij in kwestie niet verantwoordelijk voor
kan zijn. Natuurlijk zijn niet alle claims gegrond. En dus zal de
passagier in zo'n geval géén recht hebben op bijstand en/of
compensatie. Uiteraard doen de luchtvaartmaatschappijen hun uiterste
best om iedereen op tijd en comfortabel op de plaats van bestemming te
krijgen. In veruit de meeste gevallen gaat dat ook goed. Soms lukt dit
echter niet. En in een dergelijk geval hebben ook luchtvaartpassagiers
bepaalde rechten. De intentie van de verordening is dan ook prima.
Wel is het de afgelopen jaren duidelijk geworden dat een aantal zaken
onvoldoende gedefinieerd zijn waardoor er in de praktijk
interpretatieverschillen en conflicten zijn ontstaan. Ook laat de
handhaving van de verordening in een aantal lidstaten absoluut te
wensen over. Na een intensieve studie naar de werking, naleving en de
resultaten van deze verordening, heeft de Europese Commissie (EC) in
april 2007 enkele operationele voorstellen gelanceerd om ervoor te
zorgen dat de passagiersrechten daadwerkelijk gerespecteerd worden. De
afgelopen periode is er met alle belanghebbende partijen (inclusief de
luchtvaartmaatschappijen) dan ook nauw samengewerkt om de
duidelijkheid, toepassing en handhaving van de verordening te
verbeteren. Afgelopen december moest de EC echter weer concluderen dat
de resultaten niet tot tevredenheid stemmen, en het ziet er naar uit
dat de EC nog dit jaar aanvullende wet- en regelgeving zal
voorstellen.
Naar aanleiding van een onlangs verschenen rapport van de Britse AUC'
is nu ook 'het té laat arriveren of kwijtraken van bagage' onderwerp
van debat geworden. In het rapport wordt ondermeer vermeld dat in 2005
wereldwijd 30 miljoen bagagestukken verkeerd zijn afgehandeld, in 2006
34 miljoen en in 2007 42 miljoen. Naar verwachting gaat het over 10
jaar om zo'n 70 miljoen bagagestukken. De bestaande Europese
regelgeving in deze (verordening 889/2002) functioneert volgens de AUC
niet optimaal. Te veel passagiers zouden niet of onvoldoende
gecompenseerd voor verlies van bagage. En ook in het geval van
vertraagde bagage zouden luchtvaartmaatschappijen niet altijd even
zorgvuldig handen. Naar aanleiding van het Britse onderzoek heeft
Eurocommissaris Tajani inmiddels aangegeven e.e.a. nader te willen
onderzoeken. Afhankelijk van de uitkomst hiervan zal Tajani wel óf
niet ingrijpen. 'Het waarborgen van de rechten van passagiers is een
essentieel onderdeel van het Europese transportbeleid', zo stelde de
Eurocommissaris. Dit verhaal krijgt vermoedelijk nog een staartje...
VVD