Dagbladen en TV-actualiteitenprogramma's beste verslaggeving crisis

25/03/2009 13:33

Newcom Research & Consultancy BV

Dagbladen en actualiteitenprogramma's op TV verslaan het beste het nieuws over de kredietcrisis, blijkt uit onderzoek van Newcom Research & Consultancy onder ruim 1000 Nederlanders uit het panel van Mijnopinie.nl. Bijna 7 op de 10 Nederlanders is (enigszins tot helemaal) van mening ,dat de berichtgeving door de media de crisis heeft versneld.

Ruim 6 op de 10 Nederlanders is geïnteresseerd tot zeer geïnteresseerd in de informatie over de kredietcrisis. Ruim 70 procent geeft daarnaast aan voor het gevoel redelijk goed tot zeer goed op de hoogte te zijn als het gaat om de kredietcrisis. Voor de informatievergaring over de kredietcrisis gebruikt de Nederlandse bevolking het meest de TV-journaals (83 procent) en kranten (79 procent). Dit wordt gevolgd door actualiteitenprogramma's op TV (68 procent) en internet nieuwssites (58 procent). Overige media worden door maximaal een derde van de bevolking gebruikt om nieuws over de kredietcrisis te vergaren. Hieronder vallen radio uitzendingen (29 procent), radio uitzendingen actualiteitenprogramma's (22 procent), teletekst (22 procent), tijdschriften en weekbladen (17 procent), en Internet fora (5 procent) en tenslotte Internet blogs (4 procent).

Berichtgeving media invloed op ontwikkeling kredietcrisis

Ruim 80 procent vindt (enigszins of helemaal) dat er door de berichtgeving in de media meer onrust is ontstaan dan noodzakelijk. Bovendien acht bijna 7 van de 10 (enigszins of helemaal), dat de media de crisis versneld hebben door hun berichtgeving.

Dagbladen voornaamste bron nieuwsgaring kredietcrisis

Naast de vraag welke bronnen men gebruikt voor nieuwsvergaring over de kredietcrisis is ook gevraag welke bron daar voornamelijk voor wordt gebruikt. Ruim een derde noemt de kranten/dagbladen als voornaamste bron. Bijna een kwart gebruik noemt de TV-journaals als voornaamste bron van informatie. Op de derde plaats staan de internet nieuwssites (18 procent), gevolgd door actualiteitenprogramma's op TV (12 procent). De overige media worden in dit kader door minder dan 1 op de 20 Nederlanders genoemd: radio uitzendingen actualiteiten programma's (4 procent), radio uitzendingen van journaals (2 procent), teletekst (2 procent), Internet fora (1 procent), tijschriften en weekbladen (1 procent).

Dagbladen beste berichtgeving kredietcrisis

De dagbladen verslaan het nieuws over de kredietcrisis het beste volgens 28 procent van de Nederlandse bevolking. Ongeveer 1 op de 5 Nederlanders vindt dat de actualiteitenprogramma's het beste het nieuws over de kredietcrisis verslaan. De TV-journaals (16 procent) en de internet nieuwssites (12 procent) komen staan daar vlak achterop de derde en vierde plaats.

Nederland meer dan voldoende geïnformeerd over de kredietcrisis

Bijna 8 op de 10 Nederlanders geeft aan door de media enigszins tot goed geïnformeerd te zijn over de kredietcrisis. Bijna 7 op de 10 vindt dat er niet meer berichtgeving over de kredietcrisis moet zijn. De helft van de Nederlandse bevolking vindt dat er op televisie (veel) te veel aandacht wordt besteed aan de kredietcrisis tegen bijna een derde voor de Nederlandse dagbladen. Bijna de helft vindt dat de Nederlandse dagbladen precies genoeg aandacht aan de crisis besteden.

Nederland geïnteresseerd in actueel nieuws, kennis en diepte

De Nederlandse bevolking zoekt vooral onderwerpen over 'economische gevolgen voor de pensioenfondsen' (65 procent) en de 'persoonlijke financiële situatie' (64 procent). Als het gaat om de kredietcrisis is Nederland geïnteresseerd in actueel nieuws, kennis en diepte. Bijna tweederde van de Nederlandse bevolking wil in de media namelijk het liefst het actuele nieuws ontvangen. Daarnaast leest ruim de helft graag de mening van deskundigen en wil een even groot deel achtergrondinformatie ontvangen. Slechts 1 op de 10 geeft de voorkeur aan kort en snel nieuws, zoals bijvoorbeeld via Twitter en rss-feeds.

Gevraagd naar welke aspecten noodzakelijk worden geacht voor een goede berichtgeving door de media over de kredietcrisis, acht Nederland de volgende 5 aspecten grotendeels tot helemaal noodzakelijk: deskundig en betrouwbaar (beide 91 procent), duidelijk & goed uitgelegd (89 procent), objectief (88 procent) en feitelijk (87 procent). Deze aspecten scoren lager als gevraagd wordt in hoeverre deze van toepassing zijn op de berichtgeving door de media: duidelijk & goed uitgelegd (29 procent), deskundig (28 procent), feitelijk (28 procent), betrouwbaar (20 procent), en objectief (15 procent). Daarentegen wordt de berichtgeving vooral (grotendeels tot helemaal) ervaren als snel (46 procent), overdreven (44 procent), toegankelijk (42 procent), tendentieus (39 procent) en toereikend (34 procent). Ruim meer dan de helft van de Nederlanders (60 procent) vindt dat de media niet bewust ophef hoeven te maken om iedereen wakker te houden.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.newcomresearch.nl

http://www.newcomresearch.nl/