Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


4. Zorgplan altijd eerst met cliënt bespreken

Zorgplan altijd eerst met cliënt bespreken

Nieuwsbericht, 25 maart 2009
Cliënt en zorgverlener met elkaar in gesprek. Macro-opname van de handen.

Zorgverleners in de langdurige zorg moeten in de toekomst eerst een gesprek voeren met de cliënt. Daarin bespreken ze samen de doelen van de zorgverlening.

Ook overleggen ze hoe die doelen bereikt kunnen worden, waardoor voor de cliënt duidelijk wordt welke zorg en ondersteuning hij precies krijgt. De zorgverlener legt de uitkomst van dit gesprek vast in het zorgplan. Dit staat in het Besluit Zorgplanbespreking AWBZ-zorg van staatssecretaris Bussemaker.

Inspraak van de cliënt

Veel zorgaanbieders werken al met een zorgplan, maar de cliënt wordt vaak onvoldoende betrokken bij de invulling van het plan. Omdat instellingen hun geld krijgen op basis van de zorgzwaarte van hun cliënten is het mogelijk om cliënten inspraak te geven in hoe de geïndiceerde zorg geleverd wordt. Dat levert meer flexibiliteit op.

Door het zorgplan kunnen cliënten zoveel mogelijk meepraten over de invulling van de dagelijkse zorg en krijgen ze de mogelijkheid persoonlijke wensen kenbaar te maken.

Besluit

Het Besluit Zorgplanbespreking AWBZ-zorg verbetert niet alleen de positie van de cliënt. Het zet ook vanuit de wetgever een basisnorm voor zorgaanbieders die te weinig aandacht besteden aan het gebruik van zorgplannen. Ook krijgt de IGZ meer inzicht in de manier waarop zorgaanbieders met hun cliënten omgaan.

Het besluit is vandaag gepubliceerd in de Staatscourant en treedt morgen in werking.