4. Zorgplan altijd eerst met cliënt bespreken
Zorgplan altijd eerst met cliënt bespreken
Nieuwsbericht, 25 maart 2009
Cliënt en zorgverlener met elkaar in gesprek. Macro-opname van de
handen.
Zorgverleners in de langdurige zorg moeten in de toekomst eerst een
gesprek voeren met de cliënt. Daarin bespreken ze samen de doelen van
de zorgverlening.
Ook overleggen ze hoe die doelen bereikt kunnen worden, waardoor voor
de cliënt duidelijk wordt welke zorg en ondersteuning hij precies
krijgt. De zorgverlener legt de uitkomst van dit gesprek vast in het
zorgplan. Dit staat in het Besluit Zorgplanbespreking AWBZ-zorg van
staatssecretaris Bussemaker.
Inspraak van de cliënt
Veel zorgaanbieders werken al met een zorgplan, maar de cliënt wordt
vaak onvoldoende betrokken bij de invulling van het plan. Omdat
instellingen hun geld krijgen op basis van de zorgzwaarte van hun
cliënten is het mogelijk om cliënten inspraak te geven in hoe de
geïndiceerde zorg geleverd wordt. Dat levert meer flexibiliteit op.
Door het zorgplan kunnen cliënten zoveel mogelijk meepraten over de
invulling van de dagelijkse zorg en krijgen ze de mogelijkheid
persoonlijke wensen kenbaar te maken.
Besluit
Het Besluit Zorgplanbespreking AWBZ-zorg verbetert niet alleen de
positie van de cliënt. Het zet ook vanuit de wetgever een basisnorm
voor zorgaanbieders die te weinig aandacht besteden aan het gebruik
van zorgplannen. Ook krijgt de IGZ meer inzicht in de manier waarop
zorgaanbieders met hun cliënten omgaan.
Het besluit is vandaag gepubliceerd in de Staatscourant en treedt
morgen in werking.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport