Opening nieuw pand Maat Transportgroep
Toespraak | 21-03-2009 | Alblasserdam | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Het heeft altijd iets bijzonders, een familiebedrijf. De derde
generatie Maat staat inmiddels aan het roer. Uw opa Arie Maat [opa van
Arjan Maat] zag in de jaren dertig een kans en hem heeft hem gegrepen.
Volgens mij is dat talent in de familie wel overgeërfd.
De Maat groep wist door de jaren heen altijd in te spelen op kansen,
en regelmatig nam u andere bedrijven over. Zo is het bedrijf gegroeid
en ontwikkeld. Ook de afdeling Heftrucks was na een overname uit het
jasje gegroeid. In dit mooie nieuwe pand kunt u naar hartelust verder
met de verhuur, verkoop, keuringen, het onderhoud en de opslag van
heftrucks.
Maar ik kom niet alleen voor de open dag van uw nieuwe pand. We zijn
ook bij elkaar om de eerste bewegwijzering naar een particulier
beveiligd parkeerterrein op het onderliggende wegennet ófficieel te
onthullen. De borden voor de pilot zijn al in gebruik langs de weg.
Ja, ze waren klaar... Dan moet je ook niet op de minister van Verkeer
en Waterstaat gaan wachten, om ze te gebruiken. Veiligheid gaat boven
alles, dus gebruiken die hap! Chauffeurs moeten weten waar ze veilig
kunnen parkeren.
Veiligheid is een belangrijk issue in de transportwereld.
Transportcriminaliteit en ladingdiefstal zijn aan de orde van de dag.
De vrachtwagens zijn helaas niet de énige zware jongens op de weg. Nog
afgezien van het geweld tegen de chauffeurs, bedraagt de schade ruim
300 miljoen euro per jaar. Met het oog op de crisis is de verwachting
dat transportcriminaliteit alleen maar toeneemt.
In Nederland pakken we dat probleem met ons allen aan: Vervoerders,
verladers, verzekeraars, chauffeurs, overheden, wegbeheerders,
politiedienst en private beheerders, iedereen draagt zijn steentje
bij. Het KLPD surveilleert, de bedrijven beveiligen hun vrachtwagens
en de overheid garandeert de openbare voorzieningen.
Daarom hebben we de 20 minst veilige parkeerplaatsen van Nederland op
de kaart gezet, en gaan we daar vol aan de bak voor de veiligheid. Wat
betreft licht en zicht doen we de eerste aanpassingen. Ook kan de
verkeersveiligheid in het geding zijn bij een tekort aan
parkeerplaatsen. Bij Lonnekermeer aan de A1 is bijvoorbeeld al een
gigantische parkeerplaats gebouwd, 100 extra parkeerplaatsen, om de
vrachtwagens op te vangen. Als ze Duitsland niet in mochten voor de
feestdagen stonden ze soms met honderden vrachtauto's, kilometers lang
op de vluchtstrook.
Het is goed om te zien dat de samenwerking tussen alle betrokken
partijen steeds beter gaat. Er gebeurt veel op het onderliggend
wegennet, en dat sluit mooi aan op de inspanningen van de
rijksoverheid op het hoofdwegennet. Iedereen neemt zijn
verantwoordelijkheid, de private sector doet ook steeds meer. Daar
bent u, de Maat Groep een goed voorbeeld van met deze mooie
parkeerplaats.
De branche is bijvoorbeeld ook hard bezig om een classificatiesysteem
voor de parkeerplaatsen op poten te zetten. Zodat mensen weten waar ze
aan toe zijn. Ik vind dat een prachtig initiatief. Want chauffeurs
kunnen zo bewust kiezen waar ze hun pauze nemen en kunnen overnachten,
en verladers, vervoerders en verzekeraars weten dat hun lading veilig
staat.
En ja, dan moeten ze wel weten wáár die parkeerplaatsen zijn. Dat is
nu geregeld. Het zijn mooie borden, met een slotje erop dat staat voor
`beveiligd'. Categorie 3, dus het gaat om een parkeerplaats met
slagbomen en bewaking. Ik hoop dat binnen no-time alle Nederlandse en
buitenlandse chauffeurs weten wat dit betekent.
Dit jaar pakken we ook de twintig minst veilige parkeerplaatsen langs
het hoofdwegennetwerk aan, dus begin 2010 kunnen alle betrokken
partijen elkaar recht in de ogen kijken en zeggen: `we zijn weer een
stap dichter bij een veilige transportsector'.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat