Consument positief over uitgaven huis en tuin

25/03/2009 09:46

Tuinbranche

Consument positief over uitgaven aan huis en tuin

Onderzoek van Tuinbranche Nederland onder 14.885 representatieve Nederlanders wijst uit dat uitgaven aan gezelligheid in en om het huis populair zijn. Op uitgaven aan luxe apparaten, kleding, uit eten gaan en in mindere mate vakanties gaat de consument dit jaar bezuinigen .

Méér of minder uitgeven dit jaar?

Zo'n dertig procent van de geënqu(ee)teerden gaf aan méér geld te willen besteden in 2009.

Twintig procent wist het niet, en ruim de helft van de geënqu(ee)teerden is van plan minder te gaan uitgeven.

De consumenten die méér uit gaan geven (4311 personen), gaan dit vooral doen aan gezelligheid in en om het huis. Respectievelijk 42% en 28% van de respondenten geeft dit aan. 41 % van de 'meer uitgevers' zegt meer te willen uitgeven aan vakanties. Dit wordt gevolgd door kleding 20%, uit eten gaan 14% en luxe apparaten 11%.

Degenen die minder geld willen uitgeven (7755 personen), houden hun hand het duidelijkst op de knip bij luxe apparaten (70%), bij uit eten gaan (57%) en vakanties (40%).

Slechts 7% van de bespaarders gaf aan te willen bezuinigen op gezelligheid in huis. En maar 14% van hen wil bezuinigen op gezelligheid rondom het huis.

Het lijkt erop net als in de jaren 80 dat mensen in tijden van recessie de gezelligheid van huis en tuin opzoeken. Eind jaren tachtig leidde dit tot cocooning.

Over het onderzoek

Tuinbranche Nederland heeft het onderzoek uitbesteed aan GFK Benelux. In het onderzoek werd mensen, die deel uitmaken van een vast panel van GfK, via internet gevraagd zich uit te spreken over hun bestedingen. Tuinbranche Nederland, dè brancheorganisatie voor fabrikanten en retailers van tuinartikelen wilde met het onderzoek meer inzicht verkrijgen in de wijze waarop bestedingen aan tuin en huis zich ontwikkelen in 2009.