Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 24 maart 2009

Dirk en Wereld Natuur Fonds winnaars Dagbladgoud 2008

Vakgoud voor Volkswagen en Multigoud voor Achmea

In de week van 2 maart vond voor de vierde keer de publieksverkiezing van de beste dagbladadvertentie van het jaar plaats. Gisteren maakte Cebuco de winnaars bekend in het CoBrA museum in Amstelveen. De advertentie voor Dirk van den Broek met "Prinsjesdag" werd daarbij door de lezers bekroond met Dagbladgoud 2008 in de categorie profit. In de categorie non-profit gaat de prijs naar Wereld Natuur Fonds met "Bedankt, mam!".

Via een intensieve dagbladcampagne, waarin de tien nominaties paginagroot onder ogen van de lezers kwamen, werd krantenlezend Nederland opgeroepen een stem uit te brengen. De tien advertenties waren eerder door een publiekspanel geselecteerd uit 91 inzendingen. De lezers gaven massaal gehoor aan de oproep; 52.000 mensen brachten via de stemsite dagbladgoud.nl hun stem uit.

Olaf Croon (directeur Cebuco): "De kwaliteit van de inzendingen was dit jaar weer hoger dan voorgaande jaren. We merken dat bureaus en adverteerders zelf kritischer zijn geworden; we hebben weinig slechte inzendingen gezien. Dat beide Dagbladgoud-winnaars, Dirk met "Prinsjesdag" en Wereld Natuur Fonds met "Bedankt, mam!" inhakers zijn, geeft aan dat de lezers ook actualiteit bij advertenties waarderen."

Dagbladgoud bestaat uit een publieksprijs en een vakprijs. De vakjury, die dit jaar bestond uit voorzitter Léon Bouwman (hoofdredacteur Adformatie), Nico Hilhorst (directeur M2Media & More), Marcel Hartog (creative director Publicis), Dylan de Backer (creative director DDB Amsterdam), Sander Fauth (manager Media Communicatie KPN), Maureen Snertring (manager Marketing Communicatie Sony Ericsson) en Tom Tempelman (directeur NRp Dagbladen en voorzitter Cebuco Bestuur), koos eerder al uit alle inzendingen "Moederdag" van Volkswagen tot winnaar van Vakgoud 2008.

Léon Bouwman, voorzitter van de vakjury over de Vakgoud-winnaars: "We hadden als vakjury geen enkele twijfel over de winnaar, de moederdagadvertentie van Volkswagen, waarin de 'park-assist' als het ideale moederdaggeschenk wordt aangeprezen. De uiting is meteen raak en bijzonder grappig."

De vakjury is ook zeer verheugd dat er dit jaar een Multigoud-winnaar kon worden aangewezen. Multigoud is de stimuleringsprijs voor de beste multimediale campagne waarbij ook dagbladen werden ingeschakeld. Juryvoorzitter Bouwman: "In de winnende campagne "Waar zijn we mee bezig?" van Achmea is de boodschap eenduidig overgebracht via de verschillende media; de campagne met een heldere boodschap via de IM'ers in de krant had een groot bereik. Strategisch is het een sterke campagne. De krachtige copy - die bijna ambachtelijk genoemd werd door een van de juryleden - en de consistentie waren doorslaggevend."


---

Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen op de advertentiemarkt te versterken.