Vereniging Milieudefensie


Persbericht

Albert Heijn en Milieudefensie om de tafel over fout veevoer

Supermarkt ziet af van gang naar rechter

Amsterdam, 23 maart 2009 - Albert Heijn zal Milieudefensie vooralsnog niet voor de rechter dagen vanwege de campagne 'Stop Fout Veevoer'. In plaats daarvan gaan de supermarkt en Milieudefensie in gesprek over het drama dat schuilt achter het goedkope vlees in de winkel. Milieudefensie begon op 12 maart een campagne om Nederlands grootste supermarktketen te bewegen tot het verkopen van verantwoorder vlees en meer vleesvervangers. Voor het goedkope vlees dat de marktleider nu vooral verkoopt, wordt veel veevoersoja gebruikt. De teelt daarvan leidt aan de andere kant van de wereld tot grootschalige ontbossing en schending van mensenrechten.

Albert Heijn dreigde na de start van de campagne met juridische stappen. Campagneleider Wouter van Eck van Milieudefensie: "Inmiddels ziet Albert Heijn gelukkig in, dat een gang naar de rechter weinig zin heeft. Fijn dat we nu om de tafel kunnen gaan om het over de inhoud te hebben." Maatschappelijke organisaties waaronder Milieudefensie hebben de supermarktketen al herhaaldelijk gevraagd te zorgen voor meer vleesvervangers, beter veevoer en verantwoord vlees. Echte verbeteringen bleven tot nu toe uit.

Drama

Milieudefensie voert actie tegen de ontbossing en sociale misstanden die gepaard gaan met de Zuid-Amerikaanse teelt van soja voor veevoer en richt zich daarbij rechtstreeks tot Albert Heijn en haar klanten. Met een tour langs een groot aantal filialen in het hele land worden klanten geïnformeerd over de problematiek. Belangstellenden wordt gevraagd de oproep aan Albert Heijn te onderschrijven om een einde te maken aan het drama achter goedkoop vlees. Aanstaande vrijdag en zaterdag staat Milieudefensie bij filialen in Zwolle, Utrecht, Den Haag en Leiden:

vrijdag 27 maart:

Zwolle, Klein Grachtje 16, 12.00-14.00 uur

Utrecht, Burg. Reigerstraat 57, 16.00-18.00 uur

zaterdag 28 maart:

Den Haag, Elandstraat 160, 10.00-12.00 uur

Leiden, Bevrijdingsplein 50, 14.00-16.00 uur

Nederland is als doorvoerhaven de tweede grootste importeur van soja ter wereld. Ruim 90 procent van de soja die in ons land blijft, wordt gebruikt als goedkoop veevoer, vooral voor kippen en varkens in de intensieve veehouderij. De productie van kipfilets en speklapjes veroorzaakt zo grootschalige ontbossing. Als grootste supermarkt heeft Albert Heijn hierbij een belangrijke rol. Milieudefensie hoopt, dat als marktleider Albert Heijn het goede voorbeeld geeft en kiest voor verantwoorder veevoer en meer vleesvervangers, andere supermarkten snel zullen volgen.

Kijk voor meer informatie op www.stopfoutveevoer.nl

Het televisieprogramma Kassa besteedde aandacht aan de campagne, de uitzending is terug te kijken via http://omroep.vara.nl/Uitzending-gemist.167.0.html (Kassa, 21 maart)