Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Crisis stimuleert duurzaam ondernemen
Steelcase: 'Juist nu is het tijd voor duurzame groei'

Amsterdam, 24 maart 2009 - De kredietcrisis leidt onvermijdelijk tot het besparen van kosten. Toch blijkt uit cijfers van PricewaterhouseCoopers (PwC) dat er niet minder duurzaam wordt ondernomen tijdens de huidige crisis. Sterker nog, duurzame initiatieven worden meer dan ooit ontplooit en de verwachtingen zijn dat dit in 2009 alleen maar toe zal nemen. Duurzame bedrijven als Steelcase ondervinden dit aan den lijve. Steelcase is ervan overtuigd dat juist nu de tijd rijp is voor duurzaam ondernemen.

Uit de laatste duurzaamheidbarometer van PricewaterhouseCoopers (PwC) blijkt dat de financiële crisis duurzaam ondernemen nauwelijks naar de achtergrond heeft gedrukt. Bijna een vijfde van de ondervraagden heeft zelfs besloten om nog duurzamer te ondernemen. Bovendien geeft slechts 6 procent van de respondenten aan de investeringen voor een beter milieu gereduceerd of stop te hebben gezet.

Duurzaamheid en innovatie
Veel hedendaagse innovaties zijn gericht op duurzaamheid. Het Ministerie van Economische Zaken stimuleert innovatieve en duurzame projecten en stelt bijna 110 miljoen euro beschikbaar voor innovatieprogramma's energie. Innoveren en duurzaam ondernemen gaan hand in hand en er zijn steeds meer bedrijven die zich specialiseren in duurzame energie, afvalverwerking of productie. Een van de manieren om duurzaam te produceren en hergebruik te bevorderen is de, inmiddels algemeen bekende, Cradle to Cradle filosofie. Grote bedrijven als Nike, Ford en Steelcase werken al jaren volgens deze strategie.

Groei door duurzame productie
Steelcase is een schoolvoorbeeld van economische groei door middel van duurzame productie. Het energieverbruik van het bedrijf daalde met 27,5 procent in de periode van 2003 tot 2007. En voor het waterverbruik geldt zelfs een afname van 36,9 procent door het inzetten van technologische verbeteringen en efficiëntere productieprocessen, zoals bepaalde waterbehandelingen en recycling. Dat terwijl het bedrijf het afgelopen jaar een aanzienlijke groeicurve heeft laten zien. Ook de uitstoot van Vluchtige Organische Stoffen (VOS) die tijdens het productieproces vrijkomen heeft Steelcase in deze periode teruggebracht met 81 procent. Dit is met name gelukt door het gebruik van poedercoating waarbij geen VOS vrijkomen, in plaats van vloeibare coating waarbij dat wel zo is.

Het bedrijf heeft zich tot doel gesteld de belasting van het milieu in 2012 met een kwart omlaag te brengen ten opzichte van 2006, het jaar waarin Steelcase zijn eerste Cradle to Cradle product op de markt bracht, de bureaustoel Think. De meeste Steelcase producten zijn al van gerecycled materiaal gemaakt en een aantal producten zijn zelfs qua gewicht voor 99 procent te recyclen. Eerder dit jaar startte Steelcase in Nederland samen met afvalverwerker Van Gansewinkel een pilot om gebruikt meubilair weer in te nemen. De Cradle to Cradle filosofie is leidend voor de werkwijze van beide bedrijven. Zij zorgen ervoor dat de materialen op een verantwoordelijke manier terugkomen in productieproces van verschillende bedrijven in plaats van bij de vuilnis.

Markt beweegt zich in richting Cradle to Cradle
Maar er komen steeds meer nieuwelingen bij in dezelfde branche. Naast Steelcase en Herman Miller verbindt Ahrend zich inmiddels ook aan de Cradle to Cradle filosofie, zoals te lezen is in Inside Information. 'Dat er steeds meer bedrijven in Nederland volgens de Cradle to Cradle filosofie gaan produceren is een positieve ontwikkeling. Dat kan alleen maar tot meer samenwerking en gezonde concurrentie en dus een beter resultaat leiden', aldus Serena Borghero, Marketing en Sustainability manager.

Ook de overheid en het bankwezen zien de voordelen van Cradle to Cradle. Nivra, Full Finance, Beco en ABN AMRO zijn voorbeelden van bedrijven waar Steelcase als referentie wordt gebruikt. Zo geeft ABN AMRO een aantal workshops om klanten bekend te maken met de filosofie en duurzaam ondernemen in tijden van de economische crisis. Cradle to Cradle vereist namelijk grote aanpassingen in de organisatie. 'Het werkelijk in praktijk brengen van de Cradle to Cradle filosofie is een kwestie van jaren. Het gehele productie- en design proces moet omgebouwd worden, alle leveranciers van grondstoffen moeten gecontroleerd worden en nieuwe samenwerkingsverbanden moeten worden aangegaan. Het is een kwestie van een lange adem, maar uiteindelijk levert het ook veel resultaat op.'

Over Steelcase
Steelcase helpt personen en bedrijven over de hele wereld effectiever te werken. Het bedrijf doet dit door kennis, producten en diensten te leveren die het mogelijk maken een inspirerende werkomgeving te creëren. Dit wordt bereikt door de integratie van architectuur, meubels en technologie. Steelcase is sinds 1974 wereldwijd marktleider in de kantoormeubelbranche.

Elk Steelcase-product is milieuvriendelijk en duurzaam. Van het ontwerp op de tekentafel tot het einde van de levenscyclus spelen milieuoverwegingen een doorslaggevende rol bij productie, keuze voor stevige materialen, transport, gebruik, en hergebruik. Het bedrijf verwierf met zijn Think stoel in 2006 in de Verenigde Staten het eerste Cradle to Cradle certificaat dat ooit is uitgegeven. Het portfolio van Steelcase bestaat uit interieurarchitectuurproducten, meubelsystemen, technologische producten, stoelen, verlichting en archiveringsgerelateerde producten en diensten. De omzet in boekjaar 2008 was ongeveer $ 3,4 miljard.

Steelcase en zijn dochterondernemingen werken met dealers op meer dan 850 locaties, hebben fabrieken op meer dan 31 locaties en ongeveer 13.500 werknemers wereldwijd. De Class A Common Stock van de onderneming wordt verhandeld op de New York Stock Exchange onder het symbool SCS. Meer informatie vindt u op www.steelcase.nl.

Voor meer informatie voor de pers
Lubbers & De Jong BV
Margreet Poolman
T: 020 421 05 65
E: margreet@l-dj.nl