Gemeente Utrecht
Schriftelijke vragen van mevrouw G.A. Oskam
(ingekomen 17 februari 2009 en antwoorden door het college verzonden op 24 maart 2009)
Vandaag zijn de sombere cijfers van het Centraal Plan Bureau bekend geworden met o.a. de inschatting dat de Nederlandse economie in 2009 met 3,5% krimpt en de voorspelling dat de werkloosheid sterk zal toenemen. De verwachting is dat investeringen van bedrijven dit jaar met maar liefst 10% zal afnemen. In de afgelopen vergadering van de commissie Mens & Samenleving heeft het college beloofd, op verzoek van D66, om eind maart/begin april te komen met een integraal overzicht van de gevolgen van de economische crisis op de Utrechtse economie en de gemeentelijke begroting van 2009.
Om de economie te stimuleren en de werkgelegenheid op peil te houden is er door VNG, provincies en het rijk de afspraak gemaakt om o.a. gemeenten te vragen welke concrete projecten eerder uitgevoerd kunnen worden. Wat D66 betreft kan dit alleen indien de economie daadwerkelijk structureel daardoor geholpen wordt en de financiële lasten niet ten koste gaan van hogere gemeentelijke lasten de komende jaren. Ook landelijk stelt D66 de voorwaarde voor het financieren van eerder uit te voeren van projecten dat dit niet te koste mag gaan van de financiële lasten van toekomstige generaties.
D66 Utrecht ziet met de handreiking van de VNG en het rijk wel een kans voor Utrecht om, met de gestelde voorwaarden, structureel de economie in Utrecht te versterken en de werkgelegenheid om peil te houden.
D66 denkt hierbij met prioriteit aan de volgende projecten:
. Bij de behandeling van de begroting 2009 heeft het college in totaal E6.625.800 miljoen uitgetrokken t/m 2011 om de problemen met het binnenklimaat van scholen tegen te gaan. Om alle problemen tegen te gaan met het binnenklimaat van scholen in Utrecht is echter naar schatting 20 miljoen euro nodig. Leerlingen die zich goed kunnen concentreren door een juist klimaat in scholen is van essentieel belang voor de toekomst van Utrecht. De werkgelegenheid die gegenereerd kan worden om dit probleem bij scholen op te lossen eveneens. Beide zaken vragen om een innovatieve aanpak.
. Het achterstallig onderhoud bij scholen is nog altijd aanwezig. De Rekenkamer gaat nu onderzoeken hoe de schoolbesturen hiermee omgaan, ook financieel, maar ook voor de gemeente ligt hier nog immer een schone taak. In uw collegeprogramma schrijft u dat u in 6 jaar het achterstallig onderhoud op basisscholen weg wilt werken. Voor de jaarsnedes 2010, 2011 en 2012 heeft u in totaal 7,4 miljoen hiervoor gereserveerd. Er is echter vanaf 2010 een structureel tekort hierop van ten minste 0,6 miljoen per jaar. Tevens is er een tekort van ongeveer 10 miljoen voor het Masterplan Primair Onderwijs vanaf dat jaar. Goede huisvesting voor kinderen om in te leren is essentieel voor de toekomst van Utrecht. Het aanpakken van het achterstallig onderhoud bij onderwijshuisvesting zou een goede stimulans kunnen zijn voor de werkgelegenheid in de bouwsector die op dit moment zo onder druk staat.
. De lange wachtlijsten voor buitenschoolse opvang zijn de afgelopen jaar structureel geworden. Extra locaties voor buitenschoolse opvang zijn moeilijk te vinden en worden bemoeilijkt door een trage uitvoering van het Masterplan Primair Onderwijs. Het voorbeeld in de Staatsliedenbuurt waar commerciële aanbieders van buitenschoolse opvang slechts een jaarcontract kunnen afsluiten i.v.m. de nieuwbouwplannen voor een, ook door D66 gewenste, brede school is niet bevorderlijk voor het stimuleren van meer buitenschoolse opvang. In het convenant dat het college afsloot met het rijk is er de mogelijkheid gekomen om kinderopvangondernemers en schoolbesturen te ondersteunen om de capaciteit van buitenschoolse opvang uit te breiden. De financiële component hierin is juist het mogelijk maken van meerjarige huurcontracten voor kinderopvangondernemers, zodat zij rendabel kunnen ondernemen. Dit wordt, zover duidelijk voor D66, niet ondersteund door een financiële invulling. Uitbreiding van buitenschoolse opvang is een stimulans voor arbeidsparticipatie en ondersteuning van schoolbesturen en kinderopvangondernemers is goed voor de werkgelegenheid in deze branches.
D66 wenst u het volgende te vragen:
1. Wilt u bovenstaande concrete projecten ter financiering voordragen bij de VNG om eerder dan gepland uit te voeren?
In het kader van de economische crisis is door diverse partijen zoals het ministerie van OC&W en de VNG gevraagd op welke manier Onderwijs kan bijdragen aan het stimuleren van de economie.Doel van de inventarisatie van de VNG is om de lijst met gemeentelijke investeringsprojecten die naar voren gehaald kunnen worden aan de minister president aan te bieden. De gemeente Utrecht had de projecten die u noemt, zijnde het Masterplan Primair en (Voortgezet) Speciaal Onderwijs, Binnenklimaat en de BSO projecten rechtstreeks aan het Ministerie van OC&W in een eerdere fase doorgegeven als projecten waarmee de (Utrechtse) economie kan worden gestimuleerd wanneer hiervoor extra budgetten beschikbaar komen. Aan de VNG zijn deze investeringen later apart opgegeven. Een uitgewerkte lijst met projecten hebben wij onder de aandacht in het kader van onze voorbereiding op het Utrechtse antwoord op de economische crisis.
2. Zo nee, waarom niet?
Zie antwoord vraag 1.
---- --