Actie van supermarkt lokt klanten

Amsterdam, 24 maart 2009

De prijs is een belangrijk wapen in de onderlinge strijd van supermarkten. Supermarktbezoekers doen aan prijsvergelijking. De meerderheid shopt tussen winkels vanwege de prijsverschillen. Ook acties brengen klanten in beweging.

Heeft de recessie invloed op de boodschappen van de consument? Om daar achter te komen stond de afgelopen dagen de ING Vraag van vandaag in het teken van keuzes in de supermarkt. Vergelijken consumenten bijvoorbeeld vaker dan vorig jaar de prijzen in de supermarkt? Ongeveer eenderde (34%) van de 52.600 gepeilde bezoekers op donderdag in ieder geval wel. Ruim de helft (55%) vergelijkt even vaak als vorig jaar en 4% doet dat juist minder vaak. Per saldo zijn de respondenten iets kritischer op de prijs. Vorig jaar - toen de economie er een stuk beter voorstond - maakten de stijgende voedselprijzen consumenten al een stuk prijsbewuster.

Bijna iedereen prijsbewust

Uit de ING Vraag van vandaag van maandag blijkt dat bijna iedereen de prijzen in de supermarkt vergelijkt. Van de 78.800 respondenten doet bijna een op de drie (28%) dat altijd. Een groep van 37% vergelijkt meestal en een op de vijf (20%) soms. Slechts 15% van de gepeilde bezoekers zegt (bijna) nooit de prijzen in de supermarkt te vergelijken. Voor de meerderheid hangt het kennelijk wel van de prijs af welke artikelen in het boodschappenmandje belanden.

Prijswapen

Voor het merendeel van de consumenten zijn prijsverschillen aanleiding om de boodschappen in verschillende supermarkten te halen. Dat blijkt uit de ING Vraag van vandaag van zondag. Vanwege de prijsverschillen gaat een kwart (26%) van de 46.700 gepeilde bezoekers altijd naar meer dan één supermarkt. Nog eens 23% van de respondenten doet dit meestal en 18% soms. Omdat prijsverschillen klanten in beweging brengen, blijven prijzen een belangrijk wapen voor supermarkten in de strijd om de klant.

Actie als wapen

Supermarkten proberen klanten niet alleen te lokken met scherpe prijzen, maar zetten ook andere middelen in. Zo zijn er acties waarbij klanten verzamelartikelen zoals voetbalplaatjes krijgen of waarbij ze kunnen sparen voor gratis artikelen. Acties van supermarkten beïnvloeden de winkelkeuze, zo blijkt uit de ING Vraag van vandaag van zaterdag onder 44.600 gepeilde bezoekers. Een op de zes (16%) respondenten laat zich er altijd door beïnvloeden, en bijna tweederde (64%) soms. Een minderheid van een op de vijf (19%) respondenten antwoordt dat acties geen effect hebben op de winkelkeuze.

© 2009 ING Economisch Bureau