Vereniging Milieudefensie
Albert Heijn en Milieudefensie om de tafel over fout veevoer
Amsterdam, 24 maart 2009 - Albert Heijn zal Milieudefensie vooralsnog
niet voor de rechter dagen vanwege de campagne 'Stop Fout Veevoer'. In
plaats daarvan gaan de supermarkt en Milieudefensie in gesprek over
het drama dat schuilt achter het goedkope vlees in de winkel.
Milieudefensie begon op 12 maart een campagne om Nederlands grootste
supermarktketen te bewegen tot het verkopen van verantwoorder vlees en
meer vleesvervangers. Voor het goedkope vlees dat de marktleider nu
vooral verkoopt, wordt veel veevoersoja gebruikt. De teelt daarvan
leidt aan de andere kant van de wereld tot grootschalige ontbossing en
schending van mensenrechten.
Albert Heijn dreigde na de start van de campagne met juridische
stappen. Campagneleider Wouter van Eck van Milieudefensie: "Inmiddels
ziet Albert Heijn gelukkig in, dat een gang naar de rechter weinig zin
heeft. Fijn dat we nu om de tafel kunnen gaan om het over de inhoud te
hebben." Maatschappelijke organisaties waaronder Milieudefensie hebben
de supermarktketen al herhaaldelijk gevraagd te zorgen voor meer
vleesvervangers, beter veevoer en verantwoord vlees. Echte
verbeteringen bleven tot nu toe uit.
Drama
Milieudefensie voert actie tegen de ontbossing en sociale misstanden
die gepaard gaan met de Zuid-Amerikaanse teelt van soja voor veevoer
en richt zich daarbij rechtstreeks tot Albert Heijn en haar klanten.
Met een tour langs een groot aantal filialen in het hele land worden
klanten geïnformeerd over de problematiek. Belangstellenden wordt
gevraagd de oproep aan Albert Heijn te onderschrijven om een einde te
maken aan het drama achter goedkoop vlees. Aanstaande vrijdag en
zaterdag staat Milieudefensie bij filialen in Zwolle, Utrecht, Den
Haag en Leiden:
vrijdag 27 maart:
Zwolle, Klein Grachtje 16, 12.00-14.00 uur
Utrecht, Burg. Reigerstraat 57, 16.00-18.00 uur
zaterdag 28 maart:
Den Haag, Elandstraat 160, 10.00-12.00 uur
Leiden, Bevrijdingsplein 50, 14.00-16.00 uur
Nederland is als doorvoerhaven de tweede grootste importeur van soja
ter wereld. Ruim 90 procent van de soja die in ons land blijft, wordt
gebruikt als goedkoop veevoer, vooral voor kippen en varkens in de
intensieve veehouderij. De productie van kipfilets en speklapjes
veroorzaakt zo grootschalige ontbossing. Als grootste supermarkt heeft
Albert Heijn hierbij een belangrijke rol. Milieudefensie hoopt, dat
als marktleider Albert Heijn het goede voorbeeld geeft en kiest voor
verantwoorder veevoer en meer vleesvervangers, andere supermarkten
snel zullen volgen.
Kijk voor meer informatie op www.stopfoutveevoer.nl
Het televisieprogramma Kassa besteedde aandacht aan de campagne, de
uitzending is terug te kijken via
http://omroep.vara.nl/Uitzending-gemist.167.0.html (Kassa, 21 maart)