Gemeente Moerdijk
24-03-2009: Is Moerdijk wel zo verkeersonveilig?
Uit het aantal verkeersklachten dat de gemeente ontvangt, zou je
kunnen denken dat de gemeente Moerdijk een verkeersonveilige gemeente
is.
Maar is dat wel zo?
Situaties die onveilig lijken, zijn dit dikwijls helemaal niet, juist
omdat iedereen er goed oplet. En op de onopvallende kruisingen
gebeuren soms juist wél ongelukken.
De afgelopen jaren hebben de gemeente, provincie en rijk zich
geconcentreerd op het veiliger maken van wegen en kruisingen waar veel
ongevallen geregistreerd zijn.
De cijfers
Het verloop van verkeersongevallen in de afgelopen 10 jaar geeft
duidelijk te zien dat dit een behoorlijk effect heeft gehad. Het
aantal ongevallen op gemeentelijke wegen is met 40% gedaald. Op het
totaal van rijkswegen, provinciale en gemeentewegen is het aantal
ongevallen zelfs met de helft afgenomen. Dit alles ondanks het feit
dat de wegen veel drukker zijn geworden.
Ongevallenverloop van gemeente, provincie en rijk in de gemeente
Moerdijk
De ongevallen van de laatste 3 jaar op gemeentelijke wegen geven geen
grote ongevallenconcentraties (zogenaamde black-spots) meer te zien.
Enkele locaties springen er echter nog steeds uit. De kruising
Langeweg / Vogelweg (10 ongevallen), kruising Zuidelijke-randweg /
Orionweg (7), de kruising Noordlangeweg / Oost-middelweg. (5) en de
Provinciale Langeweg N285 / Prins Hendrikstraat (5) vertonen veel
ongevallen, ondanks de maatregelen van gemeente en havenschap. Deze
aantallen zijn gebaseerd op de geregistreerde ongevallen en betreffen
dus niet alle ongevallen. Ze geven echter een goed beeld van de meest
ernstige ongevallen en de grootste knelpunten.
Het gevoel
Inmiddels pakt de gemeente ook locaties aan waar het gevoel van
onveiligheid groot is. Denk daarbij aan de schoolomgevingen, de
lintbebouwing langs smalle dijken en de diverse stads- en dorpskernen.
Aanpassingen aan wegen, de zogenaamde civieltechnische oplossingen
zoals wegversmallingen en drempels, zijn meestal niet afdoende om het
juiste gedrag af te dwingen. Ze hebben daarnaast ook veel nadelen
zoals geluidsoverlast en trillingen.
Andere effectieve manieren om het rijgedrag te beïnvloeden zijn
politiebekeuringen en het plaatsen van matrixborden. Deze borden
wijzen weggebruikers op hun rijsnelheid: U rijdt nu km/per uur.
Ook Veilig Verkeer Nederland (VVN) blijft weggebruikers wijzen op hun
verkeersgedrag b.v. met hun campagneborden zoals Bob blijft fris,
tevens geeft VVN verkeerscursussen aan kinderen (verkeersexamens) en
aan ouderen (BROEM).
Samengevat
We zijn op de goede weg maar de laatste restjes onveiligheid kunnen we
alleen met zn allen oplossen. Door niet onnodig met de auto naar de
school of de winkel te komen, door niet te hard te rijden, door niet
gevaarlijk te parkeren en door wél gewoon rekening te houden met
elkaar.