Persberichten
Tevredenheid over Veolia blijft stijgen
Reizigersonderzoek Openbaar Vervoer
De waardering van de Limburgse reiziger in het openbaar vervoer voor
de dienstverlening van Veolia is in 2008 flink gestegen. Dat blijkt
uit de OV-Klantenbarometer. Dit is een landelijk onderzoek naar de
klanttevredenheid in het openbaar vervoer dat jaarlijks wordt
gehouden. Vooral de stijging in Noord- en Midden-Limburg is opvallend.
Daar steeg het rapportcijfer van een 6,8 in 2007 naar een 7,4. In
Zuid-Limburg steeg de waardering van 7,2 in 2007 naar 7,3. Ook het
landelijke gemiddelde ging omhoog van 7,0 in 2007 naar 7,2.
De scores in Noord- en Midden-Limburg (NML) en Zuid-Limburg (ZL)
zitten dus boven het landelijk gemiddelde. Bij aanvang van de
concessieperiode in 2007 waren er nog opmerkelijke verschillen in
waardering door de reizigers in beide regios. De resultaten van 2008
geven aan dat Veolia over de hele provincie een vergelijkbaar
kwaliteitsniveau levert.
Algemeen
In Noord- en Midden-Limburg is de waardering voor bijna alle aspecten
gestegen. In Zuid-Limburg vertonen de resultaten van 2008 een meer
stabiel beeld ten opzichte van de cijfers over 2007.
Aspecten van het openbaar vervoer die door de reizigers in beide delen
van Limburg het best worden gewaardeerd, zijn de kans op een zitplaats
(8,8 in NML en 8,3 in ZL). De netheid van de voertuigen stijgt in
beide regios met een vol punt: 7,4 in NML en 7,3 in ZL. Verder krijgt
het in- en uitstapgemak een hoog cijfer (8,5 in NML en 8,2 in ZL). Ook
het gemak waarmee een kaartje kan worden gekocht scoort hoog: 8,2 in
NML en 7,8 in ZL.
Het meest opvallend is de hoge waardering door 65-plussers. Zij gaven
het openbaar vervoer een 8,4 (NML) en een 8,8 (ZL).
Trein
De Maaslijn en de Heuvellandlijn zijn in de OV-Klantenbarometer ook
afzonderlijk onderzocht. De waardering voor de dienstverlening op de
Maaslijn steeg van 7,0 in 2007 naar 7,1 2008. Ten tijde van het
onderzoek in 2007 startte Veolia de inzet van de nieuwe treinstellen.
Kennelijk komt dit slechts beperkt tot uiting in de waardering. Het
valt op dat de waardering voor de kans op een zitplaats op de Maaslijn
daalt van 7,5 in 2007 naar 7,0. Het gemak bij het in- en uitstappen
stijgt daarentegen van 7,5 naar 8,7. Op de Heuvellandlijn bedroeg de
stijging 0,3 punten naar 7,5. De inzet van de nieuwe treinstellen
heeft hier een positiever effect. De reizigers zijn met name te
spreken over de netheid van de treinstellen (van 6,0 naar 8,0) en het
duidelijk aangenamer geluidniveau (van 5,7 naar 7,5). Ook het gemak
bij het in- en uitstappen is hier door de lagevloertreinen gestegen.
Dit werd gewaardeerd met een 8,5, tegen 7,9 in 2007. De reizigers
vinden ook op de Heuvellandlijn dat de kans op een zitplaats is
gedaald: van 8,0 naar 7,3.
De grootste stijging in waardering voor de Limburgse spoordiensten is
te vinden bij de 65-plussers. Zij geven de Heuvellandlijn in 2008 een
8,8 tegen een 8,0 in 2007. De Maaslijn kreeg in 2007 een 7,5 en nu een
8,5.
Punctualiteit
De punctualiteit van de bus wordt in beide concessiegebieden
gewaardeerd met 6,8. In Noord- en Midden-Limburg betreft het een
stijging ten opzichte van het voorgaande jaar (was 6,1), in
Zuid-Limburg blijft dit vrijwel gelijk (was 6,9).
De punctualiteit van de trein wordt op beide lijnen gewaardeerd met
een 6,6. Op de Maaslijn is dit een stijging ten opzichte van 2007 (was
6,1), op de Heuvellandlijn betreft het een daling (was 7,2). Het
overstappen op een trein of bus wordt gewaardeerd met iets minder dan
een zes.
Veiligheid
De veiligheidsbeleving van de reizigers in de trein en in de bus is
ronduit goed te noemen. In de trein en in de bus wordt dit gewaardeerd
met bijna een 8. Ten opzichte van 2007 is er sprake van een lichte
stijging (was 7,5).
Tegenvallers
Naast de over het algemeen hoge score, zijn er ook enkele
tegenvallers. Allereerst de informatie die Veolia bij vertragingen
geeft, daalt in Noord- en Midden-Limburg van 4,9 naar 4,4. In
Zuid-Limburg stijgt deze van 4,6 naar 4,9. Voor de trein is dit hoger:
De score schommelt voor zowel de Maaslijn als de Heuvellandlijn rond
de 6. Ook is de waardering voor het tarief onder de maat: in Noord- en
Midden-Limburg daalt deze van 5,4 naar 5,0, in Zuid-Limburg stijgt dit
licht van 4,8 naar 5,1. Voor de trein is er sprake van een
vergelijkbaar beeld.
Nieuw in het onderzoek is de waardering voor het afhandelen van
klachten door Veolia. Met een gemiddelde waardering van een 5+ is ook
hier nog de nodige winst te behalen.
24-3-2009 15:15
Provincie Limburg