nummer 049 / Ede, 24 maart 2009
Mogelijk betaald parkeren bij station, blauwe zone Parkweg en
vergunningparkeren in omgeving
College raadpleegt raadscommissie over parkeren bij station
Ede-Wageningen en de parkweg
Het college van burgemeester en wethouders overweegt de
parkeermogelijkheden bij station Ede-Wageningen en de Parkweg te
veranderen. Reden is het tekort aan parkeerplaatsen bij het station en
de Parkweg en de overlast die dit voor de omgeving oplevert. De
verandering houdt in dat er voor het parkeren van auto's bij het
station, zowel aan de noord- als zuidzijde, straks moet worden
betaald. Op dit moment is dit nog gratis. Om uitwijken naar de
omgeving van het station te voorkomen wordt hier een systeem met
parkeervergunningen voorgesteld. Voor de Parkweg ligt een voorstel
voor een blauwe zone. Dit ontlast de Parkweg van langparkeerders en
biedt de mogelijkheid voor het winkelend publiek om hun auto goed
kwijt te kunnen.
Proces
De maatregelen zijn in een eerder stadium voorgelegd aan de
ondernemers van de Parkweg en omwonenden van het station. Daarbij
hebben mensen hun reacties op de plannen kunnen geven. Voordat een
definitief besluit wordt genomen wil het college de plannen eerst nog
voorleggen aan de raadscommissie Beheer en Fysieke Omgeving. Deze
besteedt hier in haar vergadering van 9 april aandacht aan. Hierna
neemt het college pas een definitief besluit.
Vol
De parkeerterreinen bij het station Ede-Wageningen zijn overvol. Door
het tekort aan parkeerpIaatsen bij het station parkeren mensen hun
auto in de omliggende straten. Dit geeft overlast aan omwonenden, die
hun eigen auto hierdoor minder goed kwijt kunnen. Dit speelt ook in de
Parkweg waar ondernemers last hebben van tekort parkeerruimte voor hun
bezoekers. De vele geparkeerde auto's in de Parkweg zorgen ook voor
overlast voor vrachtwagens die zorgen voor de bevoorrading.
Parkeerterreinen bij station
Om het parkeren bij het station in goede banen te leiden wordt betaald
parkeren voorgesteld. Dit moet gelden voor beide terreinen, aan de
noord- en zuidzijde. Daarbij wordt het aantal parkeerplaatsen
uitgebreid, zodat het voor een ieder mogelijk is te parkeren. De
opbrengsten van het betaald parkeren worden ondermeer gebruikt om de
beide parkeerterreinen bij het station op te knappen. Zo zal het
terrein aan de zuidzijde worden verhard, parkeervakken krijgen en
verlichting. Verder worden de opbrengsten gebruikt om de overigen
maatregelen in te kunnen voeren en voor handhaving te zorgen. Door het
toepassen van een klantvriendelijk tarief wil het college het gebruik
van het openbaar vervoer blijven stimuleren. Het betaald parkeren kan
zo ook leiden tot het gebruik van de bus naar het station. Of per
fiets natuurlijk.
Blauwe zone Parkweg
Om de parkeerproblemen aan de Parkweg aan te pakken ligt al langere
tijd een verzoek van de ondernemers om een blauwe zone in te gaan
voeren. Doel van de invoering van een blauwe zone in dit gebied is het
weren van langparkeerders. Bijvoorbeeld auto's van mensen die met
trein gaan. Met de blauwe zone kunnen mensen maximaal 2 uur parkeren.
In deze periode hebben klanten van ondernemers aan de Parkweg
voldoende tijd om hun boodschappen te doen. De blauwe zone geldt in
principe tussen het Zuidplein bij het station en de Blokkenweg.
Vergunningparkeren in omgeving station
De invoering van betaald parkeren en een blauwe zone kan een
verschuiving geven waarbij mensen hun auto in de omliggende straten
gaan parkeren. Hierdoor kan daar parkeeroverlast ontstaan. Daarom
wordt voorgesteld om in de directe omgeving tussen 10.00 en 14.00 uur
vergunningparkeren in te voeren. Het gaat hierbij om een gebied van
circa 100 meter rondom de Parkweg. In de toekomst kan dit worden
uitgebreid, afhankelijk van de bevindingen en de mogelijke overlast in
de omgeving. Bij vergunningparkeren mogen alleen de bewoners of mensen
die daar werken hun auto parkeren. Hiermee wordt voorkomen dat
`andere' parkeerders hier hun auto kwijt kunnen.
Invoering eenrichtingsverkeer Parkweg
Om het vrachtverkeer minder te hinderen en goed hun weg te laten
vinden, wordt het instellen van eenrichtingsverkeer voorgesteld. Hier
moet overigens eerst een verkeersbesluit voor worden genomen. Het gaat
om de Parkweg tot aan de Nassaulaan, de Willem Witsenlaan en de Anton
Mauvestraat.
Planning
Na het besluit van het college wordt de invoering van de
parkeermaatregelen verder voorbereid. Dit zal nog enige tijd vergen.
Zo mogelijk kunnen de wijzigingen per 1 januari 2010 ingaan. Bij de
verdere uitwerking zal veel aandacht worden besteed aan de
informatievoorziening aan belanghebbenden.
---
Gemeente Ede