Gemeente Ede

nummer 049 / Ede, 24 maart 2009

Mogelijk betaald parkeren bij station, blauwe zone Parkweg en vergunningparkeren in omgeving
College raadpleegt raadscommissie over parkeren bij station Ede-Wageningen en de parkweg

Het college van burgemeester en wethouders overweegt de parkeermogelijkheden bij station Ede-Wageningen en de Parkweg te veranderen. Reden is het tekort aan parkeerplaatsen bij het station en de Parkweg en de overlast die dit voor de omgeving oplevert. De verandering houdt in dat er voor het parkeren van auto's bij het station, zowel aan de noord- als zuidzijde, straks moet worden betaald. Op dit moment is dit nog gratis. Om uitwijken naar de omgeving van het station te voorkomen wordt hier een systeem met parkeervergunningen voorgesteld. Voor de Parkweg ligt een voorstel voor een blauwe zone. Dit ontlast de Parkweg van langparkeerders en biedt de mogelijkheid voor het winkelend publiek om hun auto goed kwijt te kunnen.

Proces
De maatregelen zijn in een eerder stadium voorgelegd aan de ondernemers van de Parkweg en omwonenden van het station. Daarbij hebben mensen hun reacties op de plannen kunnen geven. Voordat een definitief besluit wordt genomen wil het college de plannen eerst nog voorleggen aan de raadscommissie Beheer en Fysieke Omgeving. Deze besteedt hier in haar vergadering van 9 april aandacht aan. Hierna neemt het college pas een definitief besluit.

Vol
De parkeerterreinen bij het station Ede-Wageningen zijn overvol. Door het tekort aan parkeerpIaatsen bij het station parkeren mensen hun auto in de omliggende straten. Dit geeft overlast aan omwonenden, die hun eigen auto hierdoor minder goed kwijt kunnen. Dit speelt ook in de Parkweg waar ondernemers last hebben van tekort parkeerruimte voor hun bezoekers. De vele geparkeerde auto's in de Parkweg zorgen ook voor overlast voor vrachtwagens die zorgen voor de bevoorrading.

Parkeerterreinen bij station
Om het parkeren bij het station in goede banen te leiden wordt betaald parkeren voorgesteld. Dit moet gelden voor beide terreinen, aan de noord- en zuidzijde. Daarbij wordt het aantal parkeerplaatsen uitgebreid, zodat het voor een ieder mogelijk is te parkeren. De opbrengsten van het betaald parkeren worden ondermeer gebruikt om de beide parkeerterreinen bij het station op te knappen. Zo zal het terrein aan de zuidzijde worden verhard, parkeervakken krijgen en verlichting. Verder worden de opbrengsten gebruikt om de overigen maatregelen in te kunnen voeren en voor handhaving te zorgen. Door het toepassen van een klantvriendelijk tarief wil het college het gebruik van het openbaar vervoer blijven stimuleren. Het betaald parkeren kan zo ook leiden tot het gebruik van de bus naar het station. Of per fiets natuurlijk.

Blauwe zone Parkweg
Om de parkeerproblemen aan de Parkweg aan te pakken ligt al langere tijd een verzoek van de ondernemers om een blauwe zone in te gaan voeren. Doel van de invoering van een blauwe zone in dit gebied is het weren van langparkeerders. Bijvoorbeeld auto's van mensen die met trein gaan. Met de blauwe zone kunnen mensen maximaal 2 uur parkeren. In deze periode hebben klanten van ondernemers aan de Parkweg voldoende tijd om hun boodschappen te doen. De blauwe zone geldt in principe tussen het Zuidplein bij het station en de Blokkenweg.

Vergunningparkeren in omgeving station
De invoering van betaald parkeren en een blauwe zone kan een verschuiving geven waarbij mensen hun auto in de omliggende straten gaan parkeren. Hierdoor kan daar parkeeroverlast ontstaan. Daarom wordt voorgesteld om in de directe omgeving tussen 10.00 en 14.00 uur vergunningparkeren in te voeren. Het gaat hierbij om een gebied van circa 100 meter rondom de Parkweg. In de toekomst kan dit worden uitgebreid, afhankelijk van de bevindingen en de mogelijke overlast in de omgeving. Bij vergunningparkeren mogen alleen de bewoners of mensen die daar werken hun auto parkeren. Hiermee wordt voorkomen dat `andere' parkeerders hier hun auto kwijt kunnen.

Invoering eenrichtingsverkeer Parkweg
Om het vrachtverkeer minder te hinderen en goed hun weg te laten vinden, wordt het instellen van eenrichtingsverkeer voorgesteld. Hier moet overigens eerst een verkeersbesluit voor worden genomen. Het gaat om de Parkweg tot aan de Nassaulaan, de Willem Witsenlaan en de Anton Mauvestraat.

Planning
Na het besluit van het college wordt de invoering van de parkeermaatregelen verder voorbereid. Dit zal nog enige tijd vergen. Zo mogelijk kunnen de wijzigingen per 1 januari 2010 ingaan. Bij de verdere uitwerking zal veel aandacht worden besteed aan de informatievoorziening aan belanghebbenden.

---