Werkgeversvereniging Facilitaire Callcenters
Nederlandse Energie Maatschappij compenseert
Na een stroom aan negatieve publiciteit heeft de Nederlandse Energie
Maatschappij besloten compensatie te bieden aan overstappers die
duurder uit bleken. Volgens de directie van het bedrijf worden
callcenters die klanten tegen hun zin blijven aanbrengen financieel
gestraft.
Dat schrijft het AD vandaag. De afgelopen periode ontstond commotie
over het financiële voordeel dat boegbeeld Natasja Froger in een
reclamecampagne in het vooruitzicht stelde. Overstappers die weinig
energie verbruiken, bleken bij Nederlandse Energie Maatschappij juist
duurder uit te zijn. Het omslagpunt zou liggen bij een verbruik dat 45
procent beneden het gemiddelde ligt.
Verschil dubbel terug
Voor die groep biedt het bedrijf nu financiële compensatie aan. `We
betalen het verschil dubbel terug', aldus directeur Pieter Schoen.
`Als ze, middels een jaarnota, kunnen aantonen dat ze bij hun vorige
leverancier goedkoper uit waren geweest - en daar willen we ze best
bij helpen - krijgen ze het verschil dubbel terug. Dat hadden we niet
hóeven doen.'
180 mails
De Nederlandse Energie Maatschappij kreeg naar eigen zeggen 180 mails
binnen op een speciaal geopend e-mailadres. Schoen: `Niet veel, als je
bedenkt dat we met de campagne 51.000 nieuwe klanten hebben
binnengehaald. Bovendien waren het lang niet alleen klachten, maar
bijvoorbeeld ook vragen. Iedereen die ergens niet tevreden over was,
terecht of onterecht, heeft inmiddels een bloemetje gehad.'
Werving
Behalve over de belofte van Froger gingen de binnengekomen klachten
ook over de werving, bekent de directie aan het AD. De
Consumentenautoriteit constateerde al dat relatief veel mensen
ongewild klant werden van de Nederlandse Energie Maatschappij. Ze
werden bijvoorbeeld gebeld, gaven aan wel een informatiepakketje te
willen ontvangen, maar kregen een welkomstpakket.
Bandopnames
De directie vindt dat het aantal ongewenste overstappen wel meevalt,
maar heeft inmiddels wel maatregelen aangekondigd. Alle bandopnames
van telefoongesprekken worden op het hoofdkantoor beluisterd. De
nieuwe klanten krijgen bovendien een extra belletje om te checken of
alles duidelijk is. Callcenters die tóch nog klanten aanbrengen die
eigenlijk niet wilden, worden daarvoor financieel gestraft, bezweert
de directie.
Google
Uit een onderzoekje van Tribal Internet Marketing bleek onlangs dat
het intikken van `Nederlandse Energie Maatschappij' in Google veel
negatieve zoekresultaten oplevert.