Werkgeversvereniging Facilitaire Callcenters

Nederlandse Energie Maatschappij compenseert

Na een stroom aan negatieve publiciteit heeft de Nederlandse Energie Maatschappij besloten compensatie te bieden aan overstappers die duurder uit bleken. Volgens de directie van het bedrijf worden callcenters die klanten tegen hun zin blijven aanbrengen financieel gestraft.

Dat schrijft het AD vandaag. De afgelopen periode ontstond commotie over het financiële voordeel dat boegbeeld Natasja Froger in een reclamecampagne in het vooruitzicht stelde. Overstappers die weinig energie verbruiken, bleken bij Nederlandse Energie Maatschappij juist duurder uit te zijn. Het omslagpunt zou liggen bij een verbruik dat 45 procent beneden het gemiddelde ligt.

Verschil dubbel terug
Voor die groep biedt het bedrijf nu financiële compensatie aan. `We betalen het verschil dubbel terug', aldus directeur Pieter Schoen. `Als ze, middels een jaarnota, kunnen aantonen dat ze bij hun vorige leverancier goedkoper uit waren geweest - en daar willen we ze best bij helpen - krijgen ze het verschil dubbel terug. Dat hadden we niet hóeven doen.'

180 mails
De Nederlandse Energie Maatschappij kreeg naar eigen zeggen 180 mails binnen op een speciaal geopend e-mailadres. Schoen: `Niet veel, als je bedenkt dat we met de campagne 51.000 nieuwe klanten hebben binnengehaald. Bovendien waren het lang niet alleen klachten, maar bijvoorbeeld ook vragen. Iedereen die ergens niet tevreden over was, terecht of onterecht, heeft inmiddels een bloemetje gehad.'

Werving
Behalve over de belofte van Froger gingen de binnengekomen klachten ook over de werving, bekent de directie aan het AD. De Consumentenautoriteit constateerde al dat relatief veel mensen ongewild klant werden van de Nederlandse Energie Maatschappij. Ze werden bijvoorbeeld gebeld, gaven aan wel een informatiepakketje te willen ontvangen, maar kregen een welkomstpakket.

Bandopnames
De directie vindt dat het aantal ongewenste overstappen wel meevalt, maar heeft inmiddels wel maatregelen aangekondigd. Alle bandopnames van telefoongesprekken worden op het hoofdkantoor beluisterd. De nieuwe klanten krijgen bovendien een extra belletje om te checken of alles duidelijk is. Callcenters die tóch nog klanten aanbrengen die eigenlijk niet wilden, worden daarvoor financieel gestraft, bezweert de directie.

Google
Uit een onderzoekje van Tribal Internet Marketing bleek onlangs dat het intikken van `Nederlandse Energie Maatschappij' in Google veel negatieve zoekresultaten oplevert.