Ingezonden persbericht
Persbericht
Nijmegen, 24 maart 2009
Voedselreclames leiden tot meer eten bij jongens
Voedselreclames leiden tot meer eten bij jongens. Dat blijkt uit onderzoek van drs. Doeschka Anschutz, prof. dr. Rutger Engels en dr. Tatjana van Strien van het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit. De resultaten worden binnenkort gepubliceerd in het vooraanstaande tijdschrift American Journal of Clinical Nutrition.
Een belangrijke reden voor de obesitasepidemie in Westerse landen is dat steeds minder kinderen gaan sporten en vaak televisie kijken. TV kijken kan leiden tot gewichtstoename doordat kinderen minder bewegen maar ook doordat ze voedselreclames zien. Eerder onderzoek laat zien dat veel reclames gericht op kinderen en jongeren gaat over voedsel met veel calorieën, zoals snoep, ijs, fris of koekjes.
Kinderen zijn gevoelig voor media-invloeden. Dit is de allereerste studie ooit die bij kinderen heeft onderzocht of ze meer gaan eten door voedselcommercials terwijl ze TV kijken.
Meisjes snoepen minder dan jongens
In het onderzoek hebben we 120 kinderen (uit groep 3-6 van de basisschool) een uur lang individueel naar een film laten kijken (March of the Pinguins). De film werd onderbroken door twee reclameblokken, met ieder vijf reclames. De helft van de kinderen kreeg voedselreclames en neutrale reclames te zien, de andere helft van de kinderen zag alleen neutrale reclames. De voedselreclames waren: Verkade koekjes, Haribo, McDonald, Dr. Oetker muffins, Kentucky Fried Chicken en Dr. Oetker desert.
Tijdens het filmkijken konden kinderen water drinken en stond een schaaltje met M&M's op tafel. Uit de resultaten blijkt dat jongens meer M&M's eten (1,5 keer zo veel) als ze voedselreclames hebben gezien. Meisjes aten minder M&M's dan jongens en meisjes gingen ook niet meer eten door de voedselreclames.
Hoe zit dat?
Er zijn een paar verklaringen voor de verschillen tussen jongens en meisjes. Allereerst kunnen jongens gevoeliger zijn voor voedselprikkels en daardoor meer gaan eten. Een andere verklaring is dat jongens minder controle hebben om hun impulsen te beheersen. Verder is het mogelijk dat meisjes hun eetneigingen bij het zien van voedselreclames onderdrukken bijvoorbeeld omdat ze aan de lijn doen.
Jongens figureren vaker in voedselreclames gericht op kinderen en ze hebben daarin ook meestal de belangrijkste rol.
Preventie
Vervolgonderzoek zal zich richten op de effecten van reclames gericht op volwassenen, reclame voor lightproducten en de invloed van ouders op gevoeligheid van kinderen voor reclame.
Onderzoekster Doeschka Anschutz: "Als we ook hier een direct gevolg van reclame vinden, dan heeft dat belangrijke consequenties voor beleid. We hebben hiermee duidelijk aangetoond dat kinderen door het kijken naar reclame honger krijgen - en indien snackvoedsel voorradig is - zullen ze gaan eten.