20.000 nieuwe medewerkers in 10 jaar!
24/03/2009
Een nieuwe rekruteringscampagne om de trein van morgen te bouwen
Schattingen geven aan dat 55% van het spoorwegpersoneel binnen tien
jaar met pensioen zal zijn gegaan. In het licht van de stijging van
het spoorvervoer en het behoud van een kwalitatieve dienstverlening
gaat de NMBS-Groep in de loop van dit decennium dan ook de broodnodige
uitdaging aan om 20.000 nieuwe medewerkers aan te werven. Ingenieurs,
treinbestuurders en begeleiders, operatoren besturing cargo,
elektromechaniciens de mogelijkheden bij de NMBS-Groep zijn legio.
Vandaag start een rekruteringscampagne op alle mediafronten.
De leeftijdspiramide bij het personeel van de NMBS-Groep is
opmerkelijk, 55% is tussen 46 en 55 jaar oud. In de loop van de
komende tien jaar zullen 20.000 personen, of bijna de helft van het
huidige effectief van de NMBS-Groep, met pensioen gaan. Dit levert een
niet te onderschatten uitdaging op, want er zullen gemiddeld 2.000
aanwervingen per jaar nodig zijn.
Met ongeveer 38.500 personeelsleden is de NMBS-Groep niet alleen de
grootste werkgever van het land, maar bovendien degene met de meest
uitgebreide professionele keuze. Naast beroepen die rechtstreeks
aansluiten bij de spoorwegactiviteit zoals treinbegeleider,
treinbestuurder of bestuurders-rangeringen, operatoren besturing
cargo, zoekt de onderneming nog een veelheid aan talenten:
elektromechaniciens, ingenieurs, universitairen, medewerkers voor de
administratieve en commerciële diensten
Aanwervingscampagne
De grootste werkgever van het land is ook de eerste onderneming die
een rekruteringscampagne van deze aard in de nationale media lanceert
om toekomstige medewerkers te verleiden. De campagne gaat vandaag (23
maart) van start met affiches, advertenties, spots via televisie en
cinema. De NMBS-Groep gaat hiermee verder op de ingeslagen weg van de
vorige succesvolle campagnes, getuige de 48.000 kandidaten tijdens de
voorbije twee jaar!
Het concept van de vorige campagne in 2006 reuzen aan het werk -
blijft behouden, maar in een nieuw jasje. De campagnebeelden stellen
treinen en andere spoorwegelementen in hun reële proporties voor, maar
de personages zijn uitvergroot en bevinden zich op het voorplan.
Hiermee wordt de centrale rol benadrukt van de mannen en vrouwen die
bij de NMBS-Groep werken. Ook het aspect diversiteit (man, vrouw,
nieuwe Belgen) komt duidelijk naar voor. De personages in de
campagnebeelden zijn trouwens stuk voor stuk echte spoorweg
medewerkers, die als echte ambassadeurs goesting geven om de
spoorweggroep te vervoegen en mee aan de trein van morgen te bouwen.
Wie vanaf morgen surft naar de site www.despoorwegenwervenaan.be
waarnaar de campagne doorverwijst zal een volledig opgefriste site
aantreffen. Hij wordt nog gebruiksvriendelijker en aangevuld met
nieuwe filmpjes die de verscheidene beroepen voorstellen.
NMBS