Campagne Diezerpoort ben ik | Verslag wijkplatform 23 mei 2007 |
Rondvraag | Sluiting
03.1 Verslag wijkplatform Dieze Oost 2008-05-21
Plaats
Wijkcentrum Dieze Oost
Opening
Heleen Gansekoele, wijkmanager van de gemeente Zwolle opent de
vergadering en heet iedereen welkom bij het wijkplatform Dieze-Oost.
Vanwege een wethouderswisseling is er in het najaar 2007 een
inloopplatform gehouden over afval in plaats van een regulier
wijkplatform. Vanuit de gemeenteraad zijn aanwezig raadsleden van de
ChristenUnie, CDA, PVDA, Swollwacht en de Groenen Groen Links.
Kennismaking met wethouder Piek
Sinds december 2007 is Gerrit Piek de nieuwe wijkwethouder voor
Dieze-Oost. Hij is jarenlang wethouder geweest in Assen. In het najaar
is hij gevraagd om wethouder te worden in Zwolle. De wijkwethouder
woont tijdelijk in de wijk op kamers. Hij gaat in Zwolle wonen zodra
zijn woning klaar is.
Gerrit Piek vindt de Diezerpoort een mooie wijk. Er valt altijd wat te
verbeteren en daarvoor is de campagne Diezerpoort ben ik opgezet om te
luisteren naar de wensen en ideeën van de bewoners.
Campagne Diezerpoort ben ik
Met een video geeft de projectleider Martin Klapwijk een blik op het
verloop van de campagne Campagne Diezerpoort ben ik. Half maart heeft
de speciale bus drie dagen door Dieze-Oost, Dieze-West, Dieze-Centrum/
Bagijneweide en de Indische Buurt gereden. Ongeveer 10 % van de
bewoners heeft een reactie gegeven of in de bus of door het inleveren
van een antwoordkaart. Van deze reacties is een boekje gemaakt. Dat
boekje geeft een goed beeld van wat bewoners vinden van hun wijk of
buurt. De gemeente houdt de bewonerscampagne `Diezerpoort ben ik' om
een ontwikkelvisie voor de toekomst van de wijk op te stellen. Dat
gebeurt met beginspraak: de bewoners zijn deskundig en daarom zijn zij
het eerst aan het woord.
Waarom maakt de gemeente een Ontwikkelvisie? De gemeente wil weten of
de juiste dingen gebeuren en of er voldoende samenhang is tussen wat
er gebeurt in de wijk. Door tijdige afstemming van verschillende
ontwikkelingen ontstaan nieuwe kansen. Martin Klapwijk geeft aan dat
er in de bus opvallend veel positieve reacties zijn geweest. De
Diezerpoorter is eigenlijk heel erg tevreden met zijn/ haar wijk, er
is veel groen, dichtbij allerlei voorzieningen en men heeft goed
contact met de buren. Per buurt of per straat kan dat overigens nog
wel verschillen.
Maar er zijn ook zaken waar bewoners van balen en waarvan zij vinden
dat het beter kan. Minder tevreden zijn de bewoners over de woningen,
over het vuil op straat, te weinig ruimte voor kinderen, hier en daar
een onveilig gevoel maar ook ergernissen over elkaar. Ook dit kan per
buurt of straat weer verschillend zijn.
Zo blijkt echter ook dat bewoners van de Diezerpoort niet altijd
betrokken zijn op elkaar omdat ze elkaar niet kennen. Soms zijn
bewoners onverschillig over hun woonomgeving omdat ze andere dingen
aan hun hoofd hebben en/of geen binding hebben met de buurt. En het
wijkbeheer kan altijd beter.
De voorlopige conclusies die we uit de campagne kunnen trekken is dat
er aandacht voor de woningvoorraad zou moeten zijn: minder eenzijdig,
meer variatie. Er is ook aandacht nodig voor het samen leven in de
buurt/ wijk en voor het wijkbeheer.
Volgens Martin Klapwijk is het belangrijk dat de bewoners de voortgang
blijven volgen. Deze maand nog komen er wijkwandelingen (schouwen) met
de wethouders en actie in het beheer. Samen met de woningcorporaties
SWZ en deltaWonen stelt de gemeente ook een plan op. De
wijkontwikkelingsvisie krijgt in het najaar vorm en het streven is dat
rond de kerst deze visie in de gemeenteraad wordt vastgesteld. Voor
meer informatie kunt u ook kijken op de website:
www.diezerpoort.zwolle.nl.
Een gemeenteraadslid vraagt zich af hoe het zit met de wens van
bredere wegen, meer groen en minder parkeren. Betekent dit dat
bewoners dicteren wat er moet komen. Martin Klapwijk antwoordt dat
niet alleen de suggesties van bewoners doorslaggevend kunnen zijn. Er
spelen meerdere belangen. De gemeente zal dan ook die verschillende
belangen tegen elkaar afwegen. Wethouder Piek vult aan dat dit wel een
proces is om het een en ander in overleg met de buurt te doen. Als
aanvulling hierop merkt een bewoner op dat sommige ergernissen vooral
aan het gedrag van bewoners zelf ligt.
Gevraagd wordt waar alle plannen zijn die in het verleden gemaakt
zijn? En wat de status is van deze plannen? Zijn de oude plannen in en
over de wijk nu allemaal verdwenen?
Martin Klapwijk antwoordt dat niet het geval is. Het doel van de visie
is vooral de samenhang te bekijken. In 2006 is de wijkanalyse
Diezerpoort opgesteld. Dat is de basis voor de wijkvisie die hierop
voort borduurt. Opgemerkt wordt dat SWZ samen met de bewoners een
groot plan voor de Geert Grootestraat en omgeving heeft gemaakt. Als
dat doorgaat waar gaat de rest dan over? De wijkwethouder geeft aan
dat zoals bekend is in de wijk zowel SWZ als deltaWonen sloop/
renovatieplannen hebben. De gemeente en de corporaties stemmen deze
plannen met elkaar af om samen op te gaan. In deze plannen wordt ook
naar de buitenruimte gekeken.
Gevraagd wordt wat er in de toekomst gaat gebeuren met het
parkeerbeleid en het betaald parkeren. Het lijkt erop dat meer er
geparkeerd wordt in deze wijk waardoor het een verschuiven van het
probleem wordt. De wethouder legt het parkeerbeleid uit. De invoering
van betaald parkeren dicht bij de binnenstad lijkt onontkoombaar.
Een bewoner vraagt of door al dat bouwen en verbouwen in de wijk er
ook meer mensen in de wijk komen wonen. Martin Klapwijk antwoordt dat
dit niet te voorspellen is. Maar het is ook geen doel op zich om meer
bewoners in de wijk te krijgen. De verwachting is echter dat er eerder
sprake van is dat er andere bewoners komen wonen dan meer bewoners.
Gevraagd wat er gebeurt met het gebouw van de postduivenvereniging aan
de Ruusbroecstraat.
Het antwoord op deze vraag wordt in het verslag opgenomen. ( Antwoord:
Het gebouw is van de vereniging zelf maar het staat op gemeentegrond.
Er is verder niets over ontwikkelingen bekend.)
Een bewoner meldt dat de afvalbakken makkelijk los te trappen zijn
door baldadige jongeren en verzoekt of er andere bakken kunnen komen.
De wijkbeheerder zal de afvalbakken bekijken.
Een bewoner vraagt of de wijkvisie betrekking heeft op de hele wijk
Diezerpoort of gaat het om de verschillende buurten. Sommige buurten
hebben totaal niets met elkaar te maken. Martin Klapwijk antwoordt dat
de ontwikkelvisie voor de hele Diezerpoort wordt gemaakt. Dus het hele
gebied komt aan de orde. Daarbij wordt natuurlijk wel naar de
afzonderlijke buurten gekeken.
Wanneer komen de ondergrondse containers in de Pieter Steynstraat ? De
wijkbeheerder Ben Scherluit antwoordt dat de ondergrondse containers
nog dit jaar komen. Ook wordt gevraagd wat de bewonerstoezichthouder
gaat doen. Want eigenlijk doet deze toezichthouder het werk van de
gemeente en de politie. De wijkmanager: In de wijk is een brief
verspreid over het project bewonerstoezichthouders en waarbij bewoners
gevraagd wordt zich aan te melden. Tot nu toe hebben zich 20 bewoners
aangemeld. Het is een project dat met succes al een aantal jaren loopt
in o.a. Holtenbroek en Zwolle-Zuid. Bewoners hebben geen formele
bevoegdheden maar het gaat meer over een oogje in het zeil houden. Het
project bewonerstoezichthouders kan toegelicht worden op een
wijkplatform.
Gevraagd wordt of het mogelijk is om een transferium te maken waardoor
auto's buiten de stad blijven. Dit punt wordt uitgezocht en via het
verslag zal er antwoord worden gegeven. ( Het antwoord: In het
Koersdocument Parkeren is onderzoek naar een transferium aan de orde
geweest. De concrete uitwerking is het voornemen om een proef uit te
gaan voeren met de parkeergarage Lubeckplein. Een lastig punt hierbij
blijft dat qua reistijd van transferia er moeilijk aantrekkelijke
alternatieven zijn aangezien de A28 zo pal langs de binnenstad loopt.
Dat is in veel andere steden waar transferia succesvol zijn toegepast,
vaak anders.)
Wat gebeurt er met het gebouw van de Landstede in de Zerboltstraat?
Martin Klapwijk: Vanwege het opstellen van de wijkvisie, wordt gewacht
met een mogelijke ontwikkeling van dit gebouw.
Kunnen de transformatorhuisjes ( trafo's) net zoals in Assendorp,
beschilderd worden door kunstenaars? De wijkbeheerder Ben Scherluit
meldt dat op termijn de huidige trafo's vervangen worden door grotere
trafo's. Het is niet bekend wanneer dat gebeurt. Misschien zijn er na
de vervanging mogelijkheden maar de trafo's zijn eigendom van Essent
en niet van de gemeente.
Hoe gaat het met de invoering van de ondergrondse containers en hoe
krijgen de bewoners hierover informatie? De wijkmanager geeft aan dat
aparte uitleg volgt zodra de containers geplaatst gaan worden. Ook in
de wijkkrant De Diezerpoorter komt aanvullende informatie.
Verslag wijkplatform 23 mei 2007
Het verslag wordt zonder wijzigingen vastgesteld.
Rondvraag
Een bewoner vindt dat hij veel mooie woorden heeft gehoord maar vraagt
zich af wanneer er nu echt iets gaat gebeuren. Martin Klapwijk licht
het proces nogmaals toe.
Een bewoner geeft aan dat er in de straat gedeald wordt en vraagt zich
af wanneer er wat gedaan wordt aan de drugsoverlast. Wordt doorgegeven
aan de politie.
Gevraagd wordt hoe een wijkschouw werkt? Door een deel van de wijk
wordt gelopen waarbij op diverse aspecten wordt geschouwd,
bijvoorbeeld op afval, graffiti en groen. Zo nodig worden bepaalde
punten direct aangepakt.
Een bewoner vindt de Hogenkampseweg een weg waar veel te hard gereden
wordt! Klacht wordt doorgegeven aan de politie.
Een bewoner meldt dat er bij de oversteek bij Arcadia een verbetering
nodig is en dat een aanpassing van de VRI wenselijk is.
Op een opmerking over overlast van hondenpoep legt een bewoner uit dat
een brief hierover naar het baasje bij haar in de buurt goed heeft
gewerkt.
Sluiting
De wijkmanager bedankt iedereen voor zijn/ haar aanwezigheid en sluit
de bijeenkomst.
Bron: H Donker-Keizer
Datum van 27-08-2008 tot 26-08-2009
Gemeente Zwolle