Nummer 2009078BW Datum 5 maart 2009 Bushalte Schouwburgring Tilburg niet opnieuw in gebruik Door opheffing moeten ongeveer 15 reizigers andere halte gebruiken Het college heeft deze week besloten de raad voor te stellen om de halte Schouwburgring niet opnieuw in gebruik te nemen. De halte ligt erg dicht bij een andere halte aan het Stadhuisplein. De Schouwburg is ook vanaf die halte goed bereikbaar. Bovendien is het aantal reizigers dat gebruik maakt van de halte minimaal. Het opnieuw in gebruik nemen van de halte zou betekenen dat een aantal voorzieningen moeten verdwijnen en levert hoge meerkosten op. Het voorstel van het college wordt op 23 maart besproken in de commissie Fysiek. Wethouder Johan van den Hout: "Uit tellingen die we hebben gedaan, blijkt dat ongeveer 15 reizigers verder moeten lopen, ten opzichte van de situatie voor de herinrichting. De kosten die het meebrengt om de halte te behouden, wegen niet op tegen dat aantal. Bovendien zouden andere voorzieningen op die plek dan verdwijnen. Reden om de halte toch op te heffen. De Schouwburg en andere voorzieningen op die plek zijn goed bereikbaar via de halte op het Stadhuisplein." Aantal reizigers Uit tellingen van de gemeente blijkt dat er in 2005 op de halte Schouwburgring ongeveer 30 reizigers per dag opstapten op de halte (in twee richtingen). In het weekend lag dat aantal op 20 per dag. In 2006 lag dat aantal nog lager, één tot vier reizigers maakten na 18.00 uur gebruik van de halte om naar de Schouwburg te gaan. De halte is daarmee een van de minst gebruikte haltes van de 192 haltes die er in de stad staan. Door de opheffing zullen ongeveer 15 reizigers verder moeten lopen (in één richting). Vanwege de aanleg van de cityring heeft de halte ook geen functie meer voor het westelijke deel van het centrum. De stadsbussen uit de Korvel en de Blaak maken vanwege het eenrichtingsverkeer geen gebruik meer van de halte. Die lijnen stoppen nu op de Noordhoekring. Ook is de afstand met de halte Stadhuisplein (waar zowel in de richting van het station als richting het zuiden de meeste bussen stoppen) minder dan 200 meter, meestal is de afstand tussen haltes 350 meter of meer. Door te veel haltes op korte afstand van elkaar wordt de snelheid van het openbaar vervoer te laag. Inpassen De gemeente heeft onderzocht of de halte toch ingepast zou kunnen worden in het nieuwe ontwerp voor de cityring. Dat kan, tegen extra kosten van minimaal 15.000 euro. "Maar dat betekent ook dat een aantal andere voorzieningen verdwijnen, zoals twee regiotaxistandplaatsen, invalidenparkeerplaatsen en vier kort parkeerplaatsen. Dat komt omdat er een langere halte moet worden gecreëerd vanwege het vele aantal stadsbussen", licht van den Hout toe. Aanleiding In december vorig jaar zijn er vragen gesteld vanuit de gemeenteraad over het opheffen van de bushalte aan de Schouwburgring. Ook heeft het consumentennetwerk OV geadviseerd om de halte te behouden. Op dat moment waren beide haltes aan de Schouwburgring, die in gebruik waren voor de buslijnen 4 en 8, al buiten gebruik. De aanpassing was nodig omdat er in de dienstregeling geen ruimte was om de extra stop te maken. Het opheffen van de halte was een van de onderwerpen van het herinrichtingsplan Cityring, dat in 2005 door de gemeenteraad is vastgesteld. Het ontwerp voor de inrichting van de Schouwburgring is vorig jaar voor inspraak vrijgegeven, daar zijn destijds geen opmerkingen over binnen gekomen. Het in dit persbericht genoemde collegebesluit is een ontwerpbesluit. Dit besluit wordt voorgelegd aan de raadscommissie Fysiek op 23 maart 2009.
Gemeente Tilburg