Elf parkings behalen Kwaliteitsmerk 2009
23/03/2009 12:05
Vlaamse Overheid
Het Kwaliteitsmerk van de autosnelwegparkings bekroont parkings die
voldoen aan de strenge eisen van de Vlaamse overheid voor onder
meer netheid en veiligheid. Het Kwaliteitsmerk 2009 met één ster
wordt toegekend aan acht parkings.
Kwaliteit autosnelwegparkings over het algemeen vrij goed, maar
zwerfvuil gooit roet in het eten
Het Kwaliteitsmerk van de autosnelwegparkings bekroont parkings
die voldoen aan de strenge eisen van de Vlaamse overheid voor onder
meer netheid en veiligheid. Het Kwaliteitsmerk 2009 met één ster
wordt toegekend aan acht parkings. Drie andere parkings behalen
twee kwaliteitssterren. Dat maakt samen elf kwaliteitsparkings: een
daling ten opzichte van vorig jaar, toen nog dertien parkings
gelauwerd werden. Een sterke toename van zwerfvuil en sluikstorten
hebben in de loop van 2008 vele parkingsuitbaters voor
onoverkomelijke problemen gesteld. De Vlaamse overheid
sensibiliseert de weggebruikers met een nieuwe campagne: 'Wij
knokken voor kwaliteit'.
De kwaliteitsparkings 2009
Dit nieuwsbericht bevat een tabel. Die kan hier niet worden
weergegeven. U kunt hem wel raadplegen op het volgende
webadres:http://www.vlaanderen.be/servlet/Satellite?lang=NL&pagename=nieuwsberichten%2FNB_Nieuwsbericht%2FNieuwsbericht&cid=1236622132196
Het gaat om tien klassieke tankstations met shop en restaurant,
en één zgn. 'kiosk', een snelbuffet zonder tankstation (E 19
Brecht).
Strenge controles door onafhankelijke inspecteurs De Vlaamse
overheid is eigenaar van alle autosnelwegparkings, maar de meeste
daarvan zijn in concessie gegeven aan privé-uitbaters die er
commerciële activiteiten uitvoeren: ze beheren een tankstation,
winkel, snackbar, restaurant of motel. Uiteraard moeten die
uitbaters alle concessievoorwaarden én de veiligheidsregels
respecteren. Daarnaast laat de Vlaamse overheid elke parking
minstens drie keer per jaar inspecteren door een onafhankelijk
organisme. Daarvoor heeft de Vlaamse overheid een gedetailleerd
kwaliteitssysteem opgesteld, in overleg met de uitbaters en de
merken. Honderden aspecten van de dienstverlening worden onder de
loep genomen, van verlichting en informatievoorziening tot netheid
en hygiëne. Alleen parkings die aan alle criteria voldoen, mogen de
titel van kwaliteitsparking voeren. Ze ontvangen speciaal
promotiemateriaal (folders, affiches).
Zwerfvuil haalt de resultaten onderuit In 2008 hadden dertien
parkings het Kwaliteitsmerk behaald. Dit jaar zijn het er maar elf.
Een gedetailleerde analyse van de gegevens uit de inspecties
wijst uit dat zwerfvuil en sluikstorten de grote boosdoeners zijn.
Tijdens het afgelopen jaar hebben automobilisten en
vrachtwagenchauffeurs aanzienlijk meer vuilnis op de parkings
achtergelaten. Sommige parkinguitbaters slaagden er niet in om al
die vuilnis de baas te blijven - wat ze ook probeerden. Jammer
genoeg hebben enkele parkings zo hun kwaliteitsmerk verloren of
zijn van kwaliteitsniveau gedaald (van drie naar twee
kwaliteitssterren).
Als we het lastige probleem van het achtergelaten zwerfvuil
buiten beschouwing laten, valt de algemene kwaliteit van de
autosnelwegparkings in Vlaanderen echter mee. Verlichting en
veiligheid, sanitair en informatievoorziening zijn over het
algemeen behoorlijk. Liefst acht parkings grijpen louter vanwege
het zwerfvuil net naast het kwaliteitsmerk, hoewel ze aanzienlijke
inspanningen geleverd hadden om hun parkeerterrein schoon te
houden.
Het is in elk geval overduidelijk dat zwerfvuil en sluikstorten
de parkinguitbaters voor grote problemen stellen. De Vlaamse
overheid heeft daarom een nieuwe sensibilisatiecampagne opgezet die
de gebruikers van de parkings ertoe aanzet hun steentje bij te
dragen: 'Wij knokken voor kwaliteit', luidt het in de advertentie
en op affiches. Langsheen de autosnelwegen kondigen verkeersborden
de elf kwaliteitsparkings aan. De acht parkings die het
kwaliteitsmerk net gemist hebben, krijgen speciale affiches die de
gebruiker oproepen om ook een handje toe te steken om het netjes te
houden.