ProRail
Persbericht
22-03-2009
Tweede nieuwe spoorlijn in Houten in gebruik genomen
De tweede van vier nieuw te bouwen spoorlijnen in Houten is dit
weekend, tijdens een 52 uur durende operatie, aangesloten op het
landelijke spoor. Tegelijkertijd is in het centrum het oude
spoorviaduct gesloopt en een nieuw perron aangelegd. Met de afronding
van deze werkzaamheden is een mijlpaal in het project van de
spooruitbreiding in Houten bereikt: de werkzaamheden zijn halverwege.
Foto's: Gerrit Serné
Zoân 350 man was dit weekend aan het werk om de klus te klaren. De
belangrijkste werkzaamheden dit weekend waren het aankoppelen van de
nieuwe spoorlijn op het bestaande spoornet ter hoogte van de Fortweg
en de zuidelijke Rondweg, het afbreken van bovenleidingen en het
aanleggen van nieuwe en het verplaatsen en opnieuw in werking stellen
van de seinen.Â
Verder is in het centrum het oude spoorviaduct gesloopt en is op het
westelijke, hoger gelegen, spoorviaduct een tijdelijk perron richting
Utrecht aangelegd. Dat is nu bereikbaar via een trap en hellingbaan
vanaf het oude perron. Â
De operatie trok flink wat belangstellende kijkers. Vooral de sloop
van het oude spoorviaduct was spectaculair. Sloophamers en grijpers
haalden tonnen beton en ijzer naar beneden. âBijzonder om te zien, het
is toch een historisch moment voor Houtenâ, aldus een toeschouwer. Wat
overblijft is een ruimer en lichter Onderdoor. Sloop spoorviaduct
Houten
Tijdelijk perron in Houten
Kermistreintje in plaats van Onderdoor Om de werkzaamheden uit te
kunnen voeren, reden er dit weekend geen treinen en was het viaduct
Onderdoor enige tijd afgesloten. NS liet bussen rijden voor de
reizigers en ProRail zette pendelbusjes een een knalgeel
kermistreintje- in om voetgangers van de ene naar de andere kant van
het Onderdoor te vervoeren. Op maandagochtend 23 maart reden de
treinen in Houten weer volgens de dienstregeling en was het Onderdoor
weer open.
Â
ProRail verlegt nu haar werkzaamheden naar de oostzijde en start met
de volgende fase: de aanleg van de laatste twee spoorlijnen en de bouw
van het tweede -oostelijke- spoorviaduct. Eind 2010 heeft Houten vier
sporen, een vernieuwd station (eilandperron) en wordt Houten Zuid
ontsloten door station Houten Castellum.
Meer informatie
Voor meer informatie over de spoorwerkzaamheden, zie
www.prorail.nl/randstadspoor. Indien er vragen en/of klachten zijn
over de werkzaamheden van ProRail in Houten, mail dan
publiekszaken@houten.nl, of bel naar het Meldpunt Openbare Ruimte in
Houten op tel. 0800- 399 0000.
Kijkers naar de sloopwerkzaamheden
De sloop van het oude spoorviaduct trok flink wat belangstellende
kijkers.