Gemeente Sneek
versnellingsprojecten "meer met friese meren"
Sneek deelnemer in versnellingsprojecten "Meer met Friese Meren"
Op donderdag 19 maart heeft Gedeputeerde J.A. de Vries tijdens de
Expert Meeting "Fryslân, www.friesemeren.nl toeristisch naar de top"
het versnellingsproject
"Meer met Friese Meren" nader toegelicht. De provincie is bezig met
een versnellingsagenda om in te kunnen spelen op de huidige
economische ontwikkelingen. Het Friese Merenproject "Meer met Friese
Meren" is één
van de dertien projecten om de economie van Fryslân een stimulans te
geven. Binnen het project "Meer met Friese Meren" heeft de provincie
vijf deelprojecten benoemd waarvoor versneld financiering gezocht zal
worden. Voor Sneek zijn dit Waterstad en een bevaarbare Elfstedenroute
aan de noordzijde.
De projecten Waterstad en bevaarbaar maken 11-stedenroute passen goed
binnen de doelstellingen van de 2^e Fase FMP en sluiten aan bij het
nota Toerisme "Sneek heeft Meer". Al deze ingrepen zorgen voor
uitbreiding van het vaarwegennetwerk in en rond Sneek, met als gevolg
dat de waterrecreant meer variatie wordt geboden. Met bovenstaande
projecten investeert Sneek in de kwaliteit van het watersportproduct
Sneek. Economische effecten zijn groot, directe (uitvoering)
werkgelegenheid en toename van het aantal watersporters en stimulans
voor het verblijfstoerisme
Sneek Waterstad- waterverbinding langs A7
De reconstructie van de A7 vormt de aanjager voor een integrale
gebiedsontwikkeling. Een belangrijk onderdeel hierin is het project
"Sneek Waterstad" een waterverbinding (DM-klasse) aan de stadszijde
van de A7 van de Woudvaart tot aan het recent gerealiseerde aquaduct
bij De Geeuw. Het waterlandschap langs de A7 versterkt het water imago
van de stad Sneek. Omdat in Sneek al veel voorwerk is gedaan, onder
andere in het kader van de planvorming rondom de vernieuwde A7, kan
met de uitvoering van dit project in 2009 worden gestart. Naar
verwachting zijn geen complexe planologische procedures noodzakelijk
of zijn er tijdrovende vergunningen nodig omdat het gaat om de
vervanging van bestaande kunstwerken.
Een bevaarbare 11-stedenroute centrum-noord
Daarnaast is Sneek vanaf De Geeuw langs de bekende Waterpoort alleen
langs de zuidzijde van het centrum goed bevaarbaar voor de toervaart
en zeilboten. Dit terwijl de stadsgracht van Sneek ook langs de
noordzijde prachtig is en nog geheel intact. De noordelijke kant is
als gevolg van zeer lage vaste bruggen deels alleen voor kleine
sloepjes bevaarbaar, terwijl dit onderdeel is van de officiële
elfstedenschaatsroute. Vervanging c.q. aanpassing van vijf bruggen
(Zwette-, Noorderpoort-, Koningsbrug, Oosterpoort en brug
Stationsstraat) maakt:
* historische stadsgracht geheel bevaarbaar, cultureel erfgoed vanaf
het water beleefbaar
* cultuurhistorisch stadshart per boot bereikbaar (bestedingen aan
de wal)
* uitbreiding ligplaatscapaciteit voor passanten: dan ook
mogelijkheid tot aanmeren noordkant.
De overige vier projecten die vanuit het Friese Merenproject, mits de
financiering rond is, kansrijk lijken om nog in 2009 te kunnen worden
opgestart zijn:
* 1. Harlingen - Willemshaven, ontwikkeling historisch waterfront
als toegangspoort naar Fryslân
* 2. Leeuwarden - Waterfront stadsentree Van Harinxmakanaal met twee
nieuwe spoorbruggen
* 3. Eerste tranche automatisering brug- en sluisbediening (22
bruggen)
* 4. Schone Friese meren: elektrisch varen
*
Deze projecten leggen een sterk accent op meer bestedingen aan de wal
door de watersport, met een direct economisch effect als gevolg.