Gemeente Sneek


versnellingsprojecten "meer met friese meren"

Sneek deelnemer in versnellingsprojecten "Meer met Friese Meren"

Op donderdag 19 maart heeft Gedeputeerde J.A. de Vries tijdens de Expert Meeting "Fryslân, www.friesemeren.nl toeristisch naar de top" het versnellingsproject
"Meer met Friese Meren" nader toegelicht. De provincie is bezig met een versnellingsagenda om in te kunnen spelen op de huidige economische ontwikkelingen. Het Friese Merenproject "Meer met Friese Meren" is één
van de dertien projecten om de economie van Fryslân een stimulans te geven. Binnen het project "Meer met Friese Meren" heeft de provincie vijf deelprojecten benoemd waarvoor versneld financiering gezocht zal worden. Voor Sneek zijn dit Waterstad en een bevaarbare Elfstedenroute

aan de noordzijde.

De projecten Waterstad en bevaarbaar maken 11-stedenroute passen goed binnen de doelstellingen van de 2^e Fase FMP en sluiten aan bij het nota Toerisme "Sneek heeft Meer". Al deze ingrepen zorgen voor uitbreiding van het vaarwegennetwerk in en rond Sneek, met als gevolg dat de waterrecreant meer variatie wordt geboden. Met bovenstaande projecten investeert Sneek in de kwaliteit van het watersportproduct Sneek. Economische effecten zijn groot, directe (uitvoering) werkgelegenheid en toename van het aantal watersporters en stimulans voor het verblijfstoerisme

Sneek Waterstad- waterverbinding langs A7

De reconstructie van de A7 vormt de aanjager voor een integrale gebiedsontwikkeling. Een belangrijk onderdeel hierin is het project "Sneek Waterstad" een waterverbinding (DM-klasse) aan de stadszijde van de A7 van de Woudvaart tot aan het recent gerealiseerde aquaduct bij De Geeuw. Het waterlandschap langs de A7 versterkt het water imago van de stad Sneek. Omdat in Sneek al veel voorwerk is gedaan, onder andere in het kader van de planvorming rondom de vernieuwde A7, kan met de uitvoering van dit project in 2009 worden gestart. Naar verwachting zijn geen complexe planologische procedures noodzakelijk of zijn er tijdrovende vergunningen nodig omdat het gaat om de vervanging van bestaande kunstwerken.

Een bevaarbare 11-stedenroute centrum-noord

Daarnaast is Sneek vanaf De Geeuw langs de bekende Waterpoort alleen langs de zuidzijde van het centrum goed bevaarbaar voor de toervaart en zeilboten. Dit terwijl de stadsgracht van Sneek ook langs de noordzijde prachtig is en nog geheel intact. De noordelijke kant is als gevolg van zeer lage vaste bruggen deels alleen voor kleine sloepjes bevaarbaar, terwijl dit onderdeel is van de officiële elfstedenschaatsroute. Vervanging c.q. aanpassing van vijf bruggen (Zwette-, Noorderpoort-, Koningsbrug, Oosterpoort en brug Stationsstraat) maakt:

* historische stadsgracht geheel bevaarbaar, cultureel erfgoed vanaf het water beleefbaar

* cultuurhistorisch stadshart per boot bereikbaar (bestedingen aan de wal)

* uitbreiding ligplaatscapaciteit voor passanten: dan ook mogelijkheid tot aanmeren noordkant.

De overige vier projecten die vanuit het Friese Merenproject, mits de financiering rond is, kansrijk lijken om nog in 2009 te kunnen worden opgestart zijn:

* 1. Harlingen - Willemshaven, ontwikkeling historisch waterfront als toegangspoort naar Fryslân

* 2. Leeuwarden - Waterfront stadsentree Van Harinxmakanaal met twee nieuwe spoorbruggen

* 3. Eerste tranche automatisering brug- en sluisbediening (22 bruggen)

* 4. Schone Friese meren: elektrisch varen
*

Deze projecten leggen een sterk accent op meer bestedingen aan de wal door de watersport, met een direct economisch effect als gevolg.