Actiz
23 maart 2009
Programma voor interculturele zorg krijgt vervolg
Werving en behoud van allochtonen voor de zorg is speerpunt
In 2009 en 2010 gaat ActiZ door met zijn programma voor interculturele
zorg. Onder de noemer `ActiZ geeft kleur aan de zorg' ondersteunt
ActiZ de zorgorganisaties om intercultureel zorg- en personeelsbeleid
verder in te voeren. Als speerpunt van het programma starten er in 5
regio's projecten om meer nieuwe Nederlanders te werven en behouden
voor de zorg.
Verpleeg- en verzorgingshuizen en de thuiszorg ondersteunen bij het
invoeren van intercultureel zorg- en personeelsbeleid. Dat is het doel
van het ActiZ programma voor interculturele zorg. "Gericht beleid
stelt organisaties in staat om zorg te verlenen die uitgaat van de
leefwereld en wensen van multiculturele cliënten", stelt Aad Koster,
directeur van de brancheorganisatie. "Dit interculturele programma
past daarom in de koers van ActiZ en haar leden". Om optimale zorg te
leveren die uitgaat van de cliënt hanteren de zorgorganisaties van
ActiZ het kwaliteitskader Verantwoorde Zorg. "Omdat de cliënt altijd
centraal staat, gaan we ook onderzoeken welke specifieke zorgvragen en
wensen nieuwe Nederlanders met zich meenemen en hoe zorgorganisaties
daar optimaal op in kunnen spelen", vervolgt Aad Koster. Samen met de
landelijke organisatie van cliëntenraden LOC gaat ActiZ ook werken aan
de interculturalisatie van cliëntenraden in de zorg.
Werving en behoud
Belangrijk speerpunt in het programma voor de komende twee jaar is het
werven van nieuwe Nederlanders voor de zorg. "De zorgsector kent
immers een oplopend tekort aan personeel en nog te weinig nieuwe
Nederlanders kiezen voor een baan in de zorg", aldus Aad Koster. In 5
regio's start de brancheorganisatie daarom samen met zorgorganisaties
grote projecten om medewerkers te werven voor uiteenlopende functies
in de zorg. Tegelijkertijd werken de zorgorganisaties aan het verder
invoeren van interculturele zorg met specifieke aandacht voor
intercultureel personeelsbeleid. Dergelijk beleid stelt hen in staat
om de multiculturele cliënt optimaal te bedienen en het geworven
multiculturele personeel ook beter te kunnen begeleiden en daardoor
behouden.
Ambassadeurs
Veel zorgorganisaties hebben de afgelopen twee jaar al de nodige
kennis en ervaring opgedaan met interculturele ouderenzorg. Diverse
regionale instroomprojecten zijn succesvol uitgevoerd en er zijn
specifieke Dvd's ontwikkeld om Turkse en Marokkaanse mensen te
enthousiasmeren voor leren en/of werken in de zorg. Belangrijke
methode om kennis te delen en over te dragen zijn de
ambassadeursnetwerken. In zo'n netwerk werken bestuurders, managers en
zorgverleners - met en zonder interculturele ervaring - met elkaar
samen. Deze ambassadeursnetwerken worden ook de komende jaren weer
volop ingezet.
Intercultureel beleid
Nederland telt ruim 115.000 nieuwe Nederlanders van 55 jaar en ouder.
In 2020 zal deze groep verdrievoudigd zijn (bron: SCP). Steeds meer
allochtone ouderen gaan een beroep doen op de ouderenzorg.
Zorgorganisaties willen ook deze groep cliënten van de beste zorg
voorzien. Tegelijkertijd zijn allochtonen nog ondervertegenwoordigd
als werknemers in de zorg. Dat was in het kort de aanleiding voor
ActiZ om eind 2006 te starten met een programma voor interculturele
zorg.
Organisaties die zowel bij de zorgverlening als in hun
personeelsbeleid uitgaan van diversiteit hebben meer succes bij het
werven en behouden van multiculturele cliënten en medewerkers, zo
blijkt uit onderzoek en de praktijk. Het programma `ActiZ geeft kleur
aan de zorg' loopt tot eind 2010 en wordt mede gefinancierd door het
ministerie van VWS.